וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלח הארץ: תכירו את התחליף הטבעי למלח

15.6.2016 / 12:26

כולנו כבר יודעים שמלח זה לא בריא ומומלץ להפחית בצריכתו. מאידך, אוכל תפל זה גם לא תענוג גדול. מסתבר שיש תחליף טבעי ודל נתרן ועכשיו אתם יכולים אפילו לגדל אותו בעציץ בבית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחו"ל הוא מוגש במסעדות יוקרה. עציץ סליקורניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחליפים טבעיים לסוכר כבר הפכו די מוכרים ונמצאים בשימוש בלא מעט בתים, מאז שהסוכר סומן כאחד מהגורמים העיקריים לתחלואה והשמנה. לצד הסוכר, גם המלח זוכה בשנים האחרונות למוניטין מפוקפק עקב תרומתו ללחץ דם גבוה והעובדה שהוא מצוי בשפע במזונות מעובדים, דבר שגורם לנו לצרוך אותו בכמויות כפולות ומכופלות מהמינון המומלץ. "על פי משרד הבריאות מומלץ לצרוך עד כפית ביום של מלח שולחן, אך המציאות רחוקה מאוד מההמלצות", אומרת הנטורופתית עתליה דלל. "המלח מגיע לגופנו גם מהמלח שבשליטה שלנו, וגם באופן עקיף - חטיפים, לחם, מאפים ועוד". עם זאת, לא קיימים בשוק יותר מדי תחליפים בריאים למלח. או לפחות זה היה המצב עד לאחרונה.

עוד בנושא:
מלח או סוכר? איזו אבקה יותר מסוכנת לכם
מחקר: גם מעט מדי מלח מסכן את הבריאות שלכם
גרם אחד מיותר של מלח מעלה את הסיכון להשמנה

תכירו את הסליקורניה, צמח שגדל באופן טבעי ליד חופי ים, שהם המקור למליחותו האופיינית. הסליקורניה, או בשמו העברי "פרקן עשבוני", הוא צמח ממשפחת הסלקיים. הוא נפוץ באירופה, טורקיה ובכמה מדינות בארצות הברית, בחו"ל אפילו מגישים אותו במסעדות יוקרה. בארץ הוא גדל באזור ים המלח ועתלית, שכן הוא זקוק לסביבה מלוחה על מנת להתפתח.

לחם ומלח. ShutterStock
רוב המלח שאנחנו צורכים מגיע ממקורות עקיפים/ShutterStock

"הסליקורניה ניחנה בטעם מלוח עדין והיא יכולה לשמש כתחליף מלח ולהוות טעם מלוח בריא בלא מעט מאכלים", אומרת דלל. לדבריה, ניתן לאכול את הצמח טרי, בסלט וכן לאכול אותו מאודה או להוסיפו לתבשילים ודגים במקום מלח רגיל. יש הנוהגים לייבש ולטחון אותו, ולהשתמש בו כמו במלח רגיל. "הסליקורניה נחשבת לדלה בנתרן משום שהיא מכילה רק 7% נתרן, לעומת 36% נתרן במלח רגיל", הסבירה דלל והוסיפה כי בין הערכים התזונתיים הנוספים שניתן למצוא בצמח, גם סידן, ברזל, אשלגן ומגנזיום בכמויות יפות והוא גם מקור לוויטמין A, C וויטמינים מקבוצת B.

כיום ניתן להשיג במשתלות צמחי סליקורניה לגידול עצמי בגינה ובבית, וכך לגדל לבד את הצמח ולאכול מעליו כשהם טריים. הצמח בעל עמידות גבוהה ומתאים לגידול בחשיפה מלאה לשמש לכל אורך היום, וגם בטמפרטורות נמוכות. דלל מציינת כי הצמח נמצא במוקד של מספר מחקרים בעת האחרונה ויש להניח שבקרוב יתפרסם מידע נוסף עליו ועל סגולותיו הבריאותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully