נושאים חמים

ספורט הולך וספורט בא: האימונים של 2016

EMS, ג'יירוטוניקס ומכשירי חתירה - מה קורה השנה בתחום האימון הגופני, מהם האימונים והאביזרים שאתם פשוט חייבים להכיר ואיך תצאו מאימון גופני עם ריח שושנים?

EMS (יח"צ)
לא רק לאסטרונאוטים (צילום: shutterstock)

מי שפעילות גופנית היא חלק משגרת יומו אי אילו שנים ודאי שם לב שכל שנה מביאה איתה את בשורות אימון גופני משלה. רק התרגלנו לספינינג והנה הגיע ה־TRX, עוד לא הספקנו לקפץ בשלושה שיעורי זומבה ומתברר שריקוד על עמוד הוא עכשיו ה־דבר. טרנד רודף טרנד ואף פעם אי אפשר באמת לנוח. אז מה יש לנו השנה?

TRX – אאוט, EMS – אין

השנים החולפות היו ללא ספק שנות התהילה של רצועות ה־TRX – הרצועות התלויות מהתקרה, מהעצים וממתקני השעשועים, שבאמצעותן כרענו, חתרנו, פשטנו וכפפנו. השתמשנו ברצועות כדי להעביר את משקל הגוף שלנו מפה לשם ומשם לפה ובסופו של אימון מפרך כזה הרגשנו עייפים אך מרוצים.

מול אימון הרצועות ניצב כיום אימון ה־EMS. במבט ראשון הוא נראה כמו חלומם הרטוב של העצלנים - מכונה שלוחצת על הגוף ומחטבת אותו - אבל המתאמן יגלה במהרה שמדובר בעבודה לא פחות ממפרכת לשרירים, ויעיד על כך היום שאחרי האימון.

השיטה פותחה במקור לאסטרונאוטים השוהים בחלל. היות שכוח הכבידה אינו פועל עליהם חיפשו בנאס"א שיטה שמפעילה את השרירים באמצעות גירוי חשמלי. משמעות השימוש בשיטה זו פה, בכדור הארץ, היכן שכוח הכבידה עובד גם עובד, הוא גירוי אינטנסיבי מאוד של השרירים. התוצאה: עבודה מאומצת של השרירים בפרק זמן קצר יחסית – 20 דקות בלבד.

חברו הטוב של המתאמן: הדאודורנט

גם בתחום אביזרי הספורט לא מפסיקים להתחדש. בשנים האחרונות מציפים בגדי ספורט משובחים את השוק. הבדים החדשים - של חברות הספורט הגדולות והמוכרות וגם של חברות בוטיק כמו Lululemon - מפגינים גמישות וחוזק, תמיכה בשרירים ותכונות אנטי בקטריאליות, כך שאפשר להזיע בהם הרבה ולצאת מהאימון עם ריח של אדם נורמלי.

אישה מרימה משקולות (ShutterStock)
לא חייבים להסריח (צילום: shutterstock)

השליטה בריח הגוף אינה נגמרת בבדים, וטכנולוגיות חדשות משתלטות גם על שוק הדאודורנטים. דוגמה מצוינת לכך היא דאודורנט רקסונה, בטכנולוגיית Motion Sense, בעל נוסחה המאפשרת רמת הגנה משתנה בהתאם לפעילות הגוף, הדאודורנט משחרר בהדרגה, בתגובה לגירוי תנועה, מיקרו־קפסולות של בושם השומרות על בית השחי נקי מזיעה לאורך זמן (רק על מוצרים עם כיתוב Motion Activated Protection).

אם נראה לכם שהוא לא ישתלט על הזיעה המסיבית שלכם ודאי תשמחו לגלות שהוא נוסה אפילו בטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם בעולם – 58 מעלות (כן, זה קרה ב־1922 בלוב). לפי תקנות ה־FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) דאודורנט נחשב יעיל אם הוא מפחית את הזיעה בכ־20 אחוז ואילו רקסונה מפחית אותה בכ־40 אחוז – פי שניים. לא סתם הוא הדאודורנט הנמכר ביותר בעולם*. שווה לנסות.

תפסיקו לדווש ותתחילו לחתור

מתישהו בסוף שנות ה־90 או תחילת שנות האלפיים, כשהפסיקו להגיד "חביתה" והתחילו להגיד "אומלט" הפסיקו גם להגיד "אופני כושר" והתחילו להגיד "ספינינג" וספורט חדש כאילו נולד יש מאין – קבוצות־קבוצות נאספו הרוכבים ודיוושו במהירויות משתנות וברמות קושי מתחלפות לצלילי מוזיקה וקריאות המדריכים הנלהבות.

הספינינג עדיין כאן, אבל גאדג'טים חדשים של ספורט קבוצתי טוענים לכתר. הטוען הבא הוא לדעתנו מכשיר החתירה. ייתכן שמקור הפופולריות הגואה של מכשירי החתירה בקהל הצופים האדוקים של הסדרה "בית הקלפים": פרנק אנדרווד המבעית, נשיא ארצות הברית בסדרה, חותר כל ערב במכשיר החתירה הביתי שלו, הפועל על כוח ההתנגדות למים, והמכשיר נהיה סמל של כוח ועוצמה חסרת מעצורים. אם עושים את זה כמו שצריך אימון חתירה מפעיל עד 85 אחוזים משרירי הגוף. מדובר באימון בטוח, חכם ופשוט שכולם יכולים לדבוק בו. לא רק נשיאים.

ג'וזף פילטיס Vs ג'וליו הורבאת'

את שיטת האימון פילטיס, שפותחה אי שם בשנות ה־20 של המאה הקודמת על ידי ג'וזף פילטיס כמעט כולם מכירים. אבל מה זה ג'יירוטוניק? ההשראה לפיתוחה, כמו במקרה של פילטיס (מחלת הרככת של ג'וזף פילטיס) הגיעה מתוך הניסיון של אדם אחד להשתלט על כאביו: ג'וליו הורבאת', רקדן רומני, פיתח אותה בשנות ה־70 כשניסה להתמודד עם כאבי הגב וגיד האכילס הפצוע שלו.

trx (ShutterStock)
תהילה חולפת (צילום: shutterstock)

שתי השיטות בנויות על ידע וחכמה מעולמות המזרח העתיקים ובשתיהן תמצאו אימון קבוצתי על מזרן ואימון אישי במכשירים ייעודיים. עקרונות הפילטיס שונים מעקרונות הג'יירו והמכשירים שונים גם הם אבל לשתי השיטות קסם דומה ואנו צופים שבשנים הקרובות עוד ועוד מתאמנים יכירו את קסם הג'יירו.

אימוני כושר חדשים ילכו ויבואו, ובאמת אי אפשר לדעת מה ילד יום. בסופו של דבר מה שחשוב הוא הגוף שלנו, שעובד בשבילנו כל הזמן ודורש שנתייחס אליו בכבוד. גם אם אין לכם פנאי של ממש לפקוד את חדר הכושר או את הפארק פעמיים בשבוע זכרו שכל תנועה עדיפה על היעדר תנועה. במקום לעלות במעלית צעדו במדרגות, במקום לנסוע באוטובוס רכבו על אופניים, במקום לצפות בעוד סדרה תרגלו יוגה. הגוף שלכם יגיד לכם תודה.

*חישובי יוניליוור מבוססים על נתוני נילסן כספי/כמותי לשנתי 2015 מכלל שוק מצורי הצריכה.