וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוטופאגיה: המנגנון הטבעי בגוף שיכול להלחם בסרטן

23.5.2016 / 6:28

קרוב ל-90% מהתמותה מסרטן קשורה ליכולת של תאים סרטניים לשלוח גרורות בגוף. התהליך הטבעי של התא, שמטרתו למחזר חומרים ולמנוע הצטברות חלבונים, עשוי להיות הנשק החדש במלחמה נגד המחלה הקטלנית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בווידיאו: תוצאות מעודדות בטיפול חדש נגד סרטן

אחת התמורות העיקריות בחקר הטיפול בסרטן בשנים האחרונות היא היכולת לזהות ולפגוע באופן סלקטיבי בתהליכים ספציפיים לתא הסרטני תוך הסבת מינימום נזקים לתאים בריאים. כעת על הכוונת עולה תהליך נוסף שנקרא אוטופאגיה.

אוטופגיה הוא תהליך טבעי שמתרחב בתאים ומשמעות שמו הוא בליעה-עצמית. מדובר במנגנון יעיל שלוקח חלק בפירוק אברים וחלבונים פגומים בתא לצורך מחזור חומרים ולמניעת הצטברות חלבונים בתא שעלולים לפגוע בו. המנגנון נמצא קשור למחלות שונות דוגמת מחלות מעי דלקתיות וגם בסוגים רבים של סרטן. בדומה לתאים רגילים גם תאים סרטניים עושים שימוש במנגנון האוטופגיה.

תאים סרטניים הם לרוב פעילים יותר בהשוואה לתאים בריאים ולכן לעיתים קרובות סובלים ממחסור באספקת דם, מה שמגביר את הצורך שלהם בשימור של חומרים זמינים, כפי שניתן לבצע הודות למנגנון האוטופגיה. בנוסף לכך, במהלך טיפולים כימותרפיים ישנה פגיעה באותם תאים, מה שאפילו מגביר את הצורך בשימוש במנגנון האוטופגיה.

הדמיה של מערכת הלימפה בגוף האדם. ShutterStock
מנגנון יעיל שלוקח חלק בפירוק איברים וחלבונים פגומים בתא/ShutterStock

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Cell Reports הראו חוקרי סרטן מאוניברסיטת שיקגו, כיצד עיכוב של תהליך האוטופגיה פגע ביכולתם של תאי סרטן שד להתפשט ולשלוח גרורות במודלים של הגידול. החוקרים הראו למעשה כי תהליך האוטופגיה לוקח ככל הנראה חלק חיוני בשימוש יכולת הנדידה של תאים סרטניים - תהליך שעומס בבסיס יכולתם לשלוח גרורות.

קרוב ל-90% מהתמותה מסרטן קשורה ליכולת של תאים סרטניים לשלוח גרורות. הסיבה לכך היא שתאים סרטניים מגיעים במהירות לשלב שבו חסרים להם חומרים חיוניים כמו חמצן וחומרים שדרושים לבניית התאים החדשים. למעשה זוהי הסיבה שנדידה שלהם למקומות חדשים היא דרכם לשרוד בסביבה חדשה ועשירה יותר במשאבים.

עוד באותו נושא

זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים

לכתבה המלאה

יעילה בעיכוב התפתחות סרטן השד

החוקרים בעבודה הנוכחית הזריקו במודל עכברי תאי סרטן שד שעברו נטרול של הגנים שאחראיים על תהליך האוטופגיה. לשמחתם של החוקרים נראה כי אומנם בשלב הראשון, הגידול גדל באופן מקומי, אולם התאים לא הצליחו ליצור גרורות מחוץ לאתר הראשוני כולל לאתרים שמוכרים כאתרי נדידה לגידולי שד כדוגמת הריאות, הכבד הצלעות ועמוד השדרה. למעשה התאים הללו עברו שינויים בהשוואה לתאי גידול רגילים והם היו גדולים יותר ושונים בצורתם. לא זו בלבד, התאים הללו גם לוקים ביכולת תנועה פגומה אודות לפגיעה בחלבוני הידבקות (adhesions) שבהם עושים התאים שימוש כדי לנדוד מהאתר הראשוני בו נוצרו לעבר אזורים אחרים בגוף.

אין זה המחקר הראשון שקושר אוטופגיה וסרטן, אולם הוא מוסיף נדבך נוסף לידע שהולך ומצטבר בנושא בשנים האחרונות. ישנן מספר תרופות שנמצאות כבר בשלבים שונים של ניסויים קליניים שמעכבות את תהליך האוטופגיה. אחת מהתרופות הללו היא לא אחרת מאשר התרופה המוכרת כנגד מלריה, הידרוקסיכלורוקווין (מוכרת בארץ כ-PLAQUINIL). התרופה שבה עושים שימוש גם במחלות אוטואימוניות מסויימות מסוגלת גם לעכב את תהליך האוטופגיה ומספר עבודות כבר הוכיחו את יעילותה בעיכוב התקדמות הסרטן ואף בחידוש רגישות שאבדה לטיפולים הורמונליים כנגד סרטן השד.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully