וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורה נבוכים: למה לצפות כשפונים הדרכת הורים?

מיכל קליין-נגר

18.5.2016 / 7:37

פעם הורות לא היתה משהו שלומדים, אבל היום, לאור אתגרי החיים המודרניים, גם ההורות שינתה את פניה, ויותר ויותר הורים פונים לייעוץ והדרכה מקצועית שתסייע להם להתמודד עם הדבר החשוב בחייהם

עובדת סוציאלית מדברת עם הורים וילדיהם. ShutterStock
ההורים של היום לא יכולים להסתפק רק במודל של ההורים שלהם/ShutterStock

פעם לא היה כזה דבר הדרכת הורים, והורות לא היתה משהו שלומדים. הורות היא דבר נרכש, אף אחד מאיתנו לא נולד הורה וכל אדם מגיע להורות שלו עם המודל שראה בבית, לטוב ולרע. אבל הילדים של פעם אינם הילדים של היום, וגם ההורים של היום אינם יכולים להסתפק רק במודל של ההורים שלהם. זאת, משום שהחיים כיום מכילים אתגרים שלא היו מנת חלקם של ההורים שלנו. מאפיינים רבים של הקדמה הטכנולוגית הפכו להיות נפוצים גם בקרב ילדים, שעות העבודה הרבות של ההורים ועקב כך שעות רבות של הילדים במסגרות חינוכיות או עם דמויות מבוגרות אחרות, יוקר המחייה והצורך להתפרנס, העולם נעשה יותר חומרני וההורים, פעמים רבות, מנסים לפצות את ילדיהם פיצוי חומרי על הזמן שאינם יכולים לבלות איתם.

בתוך המציאות הזאת, הפכה הדרכת הורים נפוצה יותר בשנים האחרונות, כיוון שהורים הבינו שאין להם מספיק כלים להתמודד עם ילדיהם. ההבנה שהם מתקשים אינה פשוטה להורים, ופעמים רבות עובר לא מעט זמן מהרגע שהורים מבינים שיש בעיה ועד שהם פונים לייעוץ. לעתים הם אף חשים שבעצם הפנייה לעזרה הם מודים בכישלונם כהורים. ולא מעט פעמים, הם מתחילים לברר פרטים לגבי הדרכה ואז נסוגים ומתחרטים.

מתי כדאי לפנות לאיש מקצוע?

באילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ ואיך באמת יודעים שהגיע הזמן לערב איש מקצוע? בניגוד למה שרבים חושבים – לא צריך לחכות בהכרח למשבר גדול. אם קיים קושי ממוקד, שהורים מרגישים שמשהו "לא עובד" והם אינם יודעים לפעול אחרת ממה שכבר פעלו (למשל בנושאים של גמילה, שינה, אוכל), או קשיים כלליים בהתנהלות בבית עם הילדים או בין ההורים לבין עצמם (הצבת גבולות, סדר יום, התנהלות מול המסגרת החינוכית, חילוקי דעות לגבי דרכי חינוך וכו').

כל קושי כזה בסופו של דבר, מעיב על מערכת היחסים בבית, לכן אם עוברת תקופה קצרה שבה ההורים מרגישים שאין בידם הכלים לעשות שינוי בהתנהלות, מומלץ לפנות להדרכה מסודרת.

הורים ילדים אייפד. ShutterStock
כשאתם ניצבים מול קושי ואתם לא יודעים כיצד לפעול אחרת ממה שכבר פעלתם - זה הזמן לפנות לעזרה/ShutterStock

ישנן מספר סיבות אפשריות להתנגדויות של הורים להתחיל תהליך של ייעוץ:

חוסר בשלות - ההורים עדיין לא הגיעו למצב בו הם מרגישים שהם אינם מסוגלים להתמודד בכוחות עצמם.

התנגדות אחד מבני הזוג - התנגדות יכולה להיות על רקע חילוקי דעות בין בני הזוג על הצורך בייעוץ או על רקע כספי.

עלות כספית - ייעוץ פרטני אינו זול ונדרשת הקצאת משאבים של זמן וכסף.

מה צריך לדעת לפני שמתחילים?

1. בחירת בעל מקצוע לפי גישה שאתם מתחברים אליה - מומלץ לבדוק מספר בעלי מקצוע ומהי הגישה החינוכית של כל אחד מהם. רצוי לערוך שיחה טלפונית להתרשמות וקבלת פרטים על התהליך עם כל בעל מקצוע ואז לראות למי אתם הכי מתחברים, גם מבחינה אישית וגם מבחינת מבנה התהליך.

2. סבלנות - תהליך של שינוי מצריך קליטה והבנה של ידע חדש, עיבודו ויישומו. להרבה סוגיות אין תשובות של כאן ועכשיו. לא מדובר בקסמים, אלא בתהליך שמחייב סבלנות ויישום עקבי ומתמיד.

3. מחוייבות לתהליך- הכוונה בהתחייבות היא להקצאת משאבים של זמן וכסף, מחויבות ורצון אמיתי להשיג את המטרות שהצבתם לעצמכם. ייתכן ותהיינה מהמורות בדרך וחשוב שהמטרה תהייה ברורה לאורך כל התהליך כדי שתוכלו להתמיד בה.

הורים רבים. ShutterStock
בתהליך הדרכת הורים הפוקוס עובר מהילדים להורים עצמם/ShutterStock

4. ידע ומיומנויות קונים בכסף - כן, כמו כל דבר שאתם רוכשים לעצמכם או לילדיכם, ידע הוא כוח והוא עולה כסף. נכון שנדרשת השקעה כספית לא מבוטלת על מנת לעבור שינוי, אבל עליכם מוטלת האחריות לגדל ילדים באווירה נעימה ומעצימה.

5. השינוי מתחיל בכם - בדרך כלל, כאשר הורים מגיעים לייעוץ, הם עסוקים מאד בהתנהגויותיהם של ילדיהם ובקושי מולם. בתהליך הדרכת הורים עוסקים בהעברת הפוקוס מהילדים להורים עצמם. ההבנה וההכרה שהתנהגות הילדים משקפת את התנהגויות ההורים ושהשינוי מתחיל בנו כהורים, היא צעד חשוב בדרך לשינוי המיוחל.

6. הצלחת התהליך תלויה בעיקר בכם - זה נכון שלאיש המקצוע חלק חשוב ב"קריאת המפה" ואבחון של נקודות הקושי בבית. אולם, הוא רק מתווה את הדרך. היישום היומיומי העקבי והנחוש מוטל על ההורים. עם כל הכבוד לאיש המקצוע המוכשר והאיכותי ביותר, הורים שלא מחויבים לגמרי לתהליך, מתקשים ביישום של ההתנהגויות החדשות, מאבדים סבלנות ואפילו מתייאשים, גורמים לכך שהתהליך לא יצלח.


הכותבת היא יועצת משפחתית ומדריכת הורים וצוותי חינוך, בעלת "להורות דרך"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully