וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה קורה למוח של אישה אחרי לידה?

14.5.2016 / 9:21

מסתבר שטפשת היריון – אותו מצב של בלבול, חוסר ריכוז ופגיעה בזיכרון, שמאפיין נשים הרות, זה עניין שהוכח מדעית. אמרו לך שזה יעבור כשתלדי? אז זהו, שלא בטוח

ראובן קסטרו

בווידאו: כל האמת על השנה הראשונה של האימהות

שאלה: "אני כבר שלושה חודשים אחרי לידה ועדיין מרגישה שרמת הריכוז שלי ומצב הרוח שלי לא חזרו לעצמם. האם יש לכך הסבר מדעי?"

התופעה של ירידה בזיכרון ושינויים במצב הרוח סביב היריון ולאחר הלידה הם תופעה שכיחה מאוד. ישנם גורמים רבים שמיוחסים לשינויים אלה, חלקם נובעים משינויי באורחות החיים בתקופה זו, וחלקם קשורים לשינויים פיזיולוגיים שחלים בגוף של האם סביב הלידה ובחודשים שלאחר הלידה.

אין זה סוד שנשים לאחר לידה ישנות פחות. לא זו בלבד שמספר השעות עלול להתקצר, גם רצף השינה נפגע והיא הופכת לקטועה יותר. מחקרים הראו כי קיים קשר ישיר בין מספר היקיצות ומשך השינה לבין תפקוד האם, בריאותה הגופנית ופגיעותה הנפשית, כולל הסיכון לפתח דיכאון שלאחר הלידה. לאור זאת, אפשר להניח כי הגורם הראשי לשינויים שלאחר הלידה הוא ככל הנראה שילוב של מחסור בשינה ותשישות.

שינויים פיזיולוגיים במוח לאחר הלידה

מחקרים שנעשו על בעלי חיים וגם על בני אדם הראו כי קיימים שינויים פיזיולוגיים במוחן של אימהות לאחר הלידה. שינויים אלה מתחילים כבר בשלבים ההתחלתיים של ההיריון והם נמשכים לתוך התקופה שלאחר הלידה. מחקרים בעכברים הראו כי הביטוי של התנהגות אימהית קשור לשינויים מבניים באזורים במוח כדוגמת האונה הקודקודית וקליפת המוח. מחקר משנת 2010 הגדיל לעשות וזיהה בבדיקות כחודשיים לאחר לידה לעומת 4 חודשים לאחר הלידה, כי גם בבני אדם חלים שינויים דומים. בקרב אימהות שעברו בדיקת MRI במספר מועדים לאחר הלידה נמצא גידול בנפח החומר האפור של קליפת המוח באזורים הקדמיים, באונות הקודקודיות, ואזורים במוח התיכון. נפח החומר האפור במוח התיכון (ובכלל זה אזורים חשובים כדוגמת ההיפותלמוס והאמיגדלה, אשר קשורים לתופעות כמו ויסות רגשי וייצור הורמונים) היה קשור להיקשרות טובה יותר בין האם לתינוקה.

אישה בהריון יושבת וחושבת. ShutterStock
לאחר הלידה נמצא גידול בנפח החומר האפור של קליפת המוח/ShutterStock

התוצאות מראות כי החודשים הראשונים של אימהות בבני אדם מלווים בשינויים מבניים באזורים במוח המעורבים במוטיבציה של התנהגות אימהית. הממצאים פעלו גם בכיוון ההפוך, כך שאימהות שהדגימו פחות שינויים במבנים כמו האמיגדלה וההיפוקמפוס נטו לסבול יותר מהיקשרות לקויה עם התינוק. בנוסף לכך, דיכאון לאחר לידה נקשר לרגישות המוגברת של קולטנים במוח המשפיעים על האמיגדלה, אותו אזור בדיוק שתורם לקשר שנוצר בין האם לתינוקה.

התקופה שלאחר הלידה מאופיינת גם בשינויים הורמונליים כדוגמת הורמוני המין הנשיים, ששינויים ברמתם בדם, בדומה לתסמונת טרום וסתית, עלולים לגרום במקרים מסויימים לשינויים במצב הרוח. בנוסף, קיים גם קשר בין שינויים במחזור השינה והערות לבין שינויים הורמונליים שחלקם חלים לאחר הלידה, מה שיכול להעצים את קשיי הריכוז גם באימהות שהתברכו בתינוקות שישנים ברצף.

עוד באותו נושא

קשר השתיקה: למה רופאים לא מדברים על דיכאון בהיריון?

לכתבה המלאה

דיכאון שלאחר הלידה

אמהות, בעיקר לאחר לידה ראשונה, חוות תופעה שמכונה דכדוך אחרי לידה. התופעות כוללות שינויים במצב הרוח, התקפי בכי, חרדה וקשיי שינה. הדכדוך מתחיל בדרך כלל בתוך יומיים עד שלושה ימים לאחר הלידה, ועשוי להימשך עד שבועיים.

אבל במצבים מסויימים התופעות נמשכות ואף מחמירות, עד כדי דיכאון אחרי לידה. דיכאון אחרי לידה עלול להיחשב בטעות לדכדוך אחרי לידה לפחות בהתחלה - אבל הסימנים והתסמינים הם אינטנסיביים וארוכים יותר, עד כדי כך שהם פוגעים ביכולת לטפל בתינוק. פרט למצב רוח ירוד או מצבי רוח, התופעות יכולות לכלול גם אובדן תיאבון או אכילה מופרזת, עייפות ניכרת וחוסר אנרגיה, עצבנות וכעס ופגיעה בחשיבה ובריכוז. מדובר במצב שכיח יחסית שניתן לטיפול, ולכן חשוב לדבר על כך עם הסביבה הקרובה ולפנות לגורמי מקצוע כדי לקבל את התמיכה והעזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully