וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרי הזה יכול לעזור לכם למנוע עיוורון

2.5.2016 / 12:44

הן נפוצות ברחבי העולם, נגישות וזולות וכבר שנים שהן נחשבות לאחד הפירות הבריאים ביותר, עם סגולות שטובות לבריאות הלב והשרירים, אבל כעת גילו חוקרים זן של בננות שיכול למנוע עיוורון

צילום מסך

בווידאו: מה קרה לאישה שאכלה רק בננות במשך 12 יום?

אחרי שזכו לתהילת עולם תזונתית ובריאותית בשל תכולת האשלגן הגבוהה שלהן, ותרומתן לבריאות הלב, העורקים והשרירים, כעת מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מגלה שהבננות טובות גם לראייה. מדענים גילו שהפרי הצהוב עשוי להכיל גם רמות גבוהות של קרוטנואידים, פיגמנט אורגני שהופך לוויטמין A לאחר שהוא עובר דרך הכבד, ומסייע לגוף להתגונן מפני מחלות הפוגעות בראייה.

המחקר שנערך על ידי ד"ר קארה מורטימר מאוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה השווה בין שני סוגים של בננות: זן קאוונדיש (Cavendish), שהוא זה שנמכר בד"כ באירופה וסביבותיה, וזן אסופינה (Asupina), בננה שצבעה כתמתם יותר ומקורה באזור הפסיפי. מורטימר גילתה שזן הקאוונדיש בעל הגוון הצהוב החיוור יותר מכיל כמות גדולה יותר של אנזים שמפרק ומעלים קרוטנואידים. בעוד שבננות מזן האסופינה מאחסן קרוטנואידים בתוך שקיקים מיקרוסקופיים בזמן תהליך ההבשלה של הפרי, וכך מתקבלות בסופו של דבר רמות גבוהות יותר של החומר בפרי.

ילד מהגר אוכל בננה באי לסבוס, יוון, 29 בינואר 2016. רויטרס
250-500 אלף ילדים מתעוורים לצמיתות מדי שנה במדינות מתפתחות, מחציתם מתים בתוך שנה/רויטרס

מחסור בוויטמין A הוא בעיה של ממש בעיקר באזורים מתפתחים ברחבי העולם, ובעיקר באפריקה ובדרום-מזרח אסיה. על פי ההערכות 250-500 אלף ילדים מתעוורים לצמיתות בשל מחסור בוויטמין מדי שנה, ומחציתם מתים כתוצאה מהעיוורון בתוך שנה.

במדינות המפותחות זו בעיה פחות נפוצה, אך קיימת. אחד התסמינים המצביעים על מחסור בוויטמין A הוא ניקטלופיה – המכונה גם "עיוורון לילה", קשיי ראייה באור מעומעם או בחשיכה. סימנים נוספים המופיעים בעיקר בילדים הם זיהומים עוריים חוזרים, אקנה דלקות גרון וכיבים בפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

זן חדש ומהונדס של בננות עשירות בוויטמין A

מומחים סבורים שעל בסיס ממצאי המחקר ניתן יהיה להנדס גנטית זן חדש של בננות שיחקה את התהליך שקורה בזמן הבשלת זן האסופינה ויאפשר לגדל בננות עם תכולת קרוטנואידים גבוהה יותר. פרופסור ג'יימס דייל, עמיתה של מורטימר למחקר אמר כי הוא רוצה שזן ה"סופר-בננות" החדש יגדל באוגנדה עד שנת 2020. לדבריו, "מדע טוב יכול לעשות שינוי אדיר על ידי העשרת היבולים המקומיים, כמו הבננות באוגנדה, בוויטמין A ולספק לאוכלוסיות של עניים ולחקלאים המתקיימים מגידוליהם מזון עשיר מבחינה תזונתית". הוא הוסיף כי אם הפרוייקט יעלה יפה באוגנדה, ניתן יהיה להרחיב את תחולתו גם למדינות נוספות במערב אפריקה, כמו רואנדה, טנזניה וקניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully