וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשרופא השיניים לא מספיק: מתי לפנות למומחה ברפואת הפה?

ד"ר גלעד וסרמן וד"ר אנדרה רטמן

25.4.2016 / 15:00

כאבי שיניים ולסת שאינם עוברים, יובש בפה, מחלות רקע או צרכים מיוחדים שמקשים על ביקור אצל רופא שיניים רגיל ואפילו חרדה קשה מטיפולי שיניים – כל אלו סיבות מצויינות להבדק על ידי מומחה לרפואת הפה שמתמחה באבחון

אילוסטרציה. ShutterStock
כאבי ראש, פנים, או לסת שאינם מוסברים?/ShutterStock

קרה לכם שמצאתם משהו מוזר בחך, בלשון או בחלק הפנימי של הלחיים? אולי התחלתם לסבול מיובש בפה, מנפיחות בבלוטות הרוק או מהפרעת טעם וריח? כאב חזק בראש, בפנים, בלסתות? אם כן, ככל הנראה כבר נדדתם בין מספר מומחים, וכל אחד חשד בדבר אחר אך האבחנה עדיין לא ברורה והטיפול לא עזר. מכירים מישהו שסובל מהרבה מחלות כרוניות המקשות עליו באופן יום-יומי, ובעקבותיהן הוא אינו מוצא רופא שיניים המוכן לטפל בו? אולי אתם סובלים מחרדה קשה מטיפולי שיניים ונמנעתם במשך שנים מלטפל בעצמכם? רופא השיניים שלכם זיהה משהו מוזר בצילום הרנטגן שהוא לא ידע להסביר?

אם עניתם בחיוב על אחת מהשאלות הללו - אנחנו צריכים לדבר.

פתרון לבעיות המתוארות יכול להימצא בידי מומחה לרפואת הפה. התמחות ברפואת הפה אורכת 4 שנים ואליה מתקבלים רופאי שיניים בעלי רישיון קבוע לעסוק ברפואת שיניים במדינת ישראל. התחום הינו מגוון ביותר וכולל התמחות בטיפול במגוון מחלות ובעיות:

מחלות של ריריות הפה
כאשר נמצא ממצא חשוד או מציק בחלל הפה החשודות המיידיות הן אפטה ופטרת, אך קשת המחלות וההפרעות שעלולות לפגוע בריריות הפה גדולה ורחבה בהרבה וכוללת מחלות זיהומיות (דוגמת הרפס או קנדידה), תופעות תגובתיות (לעישון, קרינת שמש או לתרופות), מחלות דלקתיות כרוניות, ומצבים טרום ממאירים וגידולים ממאירים.

הבדיקה הראשונית של חלל הפה הינה פשוטה וקצרה. במידת הצורך המומחה ייעזר בבדיקות נוספות כגון תרביות, בדיקות דם ביופסיה וכו', בשילוב טכנולוגיות שונות במרפאה. הטיפולים המועדפים ברוב המצבים יהיו מקומיים בחלל הפה.

אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ לכל אדם גם אם אין לו תלונות, להיבדק אחת לשנה ע"י מומחה לרפואת הפה/ShutterStock

ככלל מומלץ לכל אדם גם אם אין לו תלונות, להיבדק אחת לשנה ע"י מומחה לרפואת הפה על מנת לעבור בדיקה מקפת של הרקמות הרכות של חלל הפה ולזיהוי מוקדם של סרטן הפה בקרב קבוצות הסיכון.

מחלות של בלוטות הרוק
על אף העובדה שלאדם יש 6 בלוטות רוק גדולות ומאות בלוטות רוק קטנות המפוזרות ברירית הפה, יובש בפה הינו מצב שכיח מאוד ויכול לנבוע ממספר רב של גורמים ומחלות: בין אם מדובר במחלות של מערכת החיסון, הקרנות וטיפול כימי לחולי סרטן, בהפרעות חסימתיות בבלוטות הרוק, במחלה של מערכת העיכול, בהפרעות נפשיות, כתוצאה מנטילת תרופות קבועות.

בנוסף ייתכנו הפרעות בחוש הטעם והריח או תחושת שריפה בפה, שמקורן בהפרעות הקשורות ביובש פה או ללא קשר. האבחנה של בעיה בבלוטת רוק מורכבת ומצריכה מגוון של בדיקות בהן בדיקות דם, בדיקות קליניות וכן אמצעי דימות שונים חלקם, ייחודיים לבלוטות הרוק (כמו סיאלוגפריה תלת מימדית).

כאבים בחלל הפה ובפנים שמקורם לא בשיניים
קומפלקס הפה והפנים הינו איזור מאוד "צפוף": שרירים, עצבים, כלי דם, בלוטות רוק, ריריות, חללי האף והסינוס, עצמות ומפרקים, וכמובן שיניים. כל אחד מהם יכול להוות מקור לכאב עז אקוטי (מיידי) או כרוני. הסימפטומים יכולים להטעות ולעיתים מטופלים נודדים מרופא שיניים אחד לשני בתלונה על כאבים, כאשר המקור לכאב הוא אחר בכלל.
למומחה ברפואת הפה הידע והניסיון לבחון את כל האפשרויות הקיימות למקור הכאב ולהמליץ על הטיפול המתאים. טיפול בהפרעות אלה יכול להיות ממושך ויכול לכלול מגוון טיפולים תרופתיים, פסיכולוגיים, הזרקות מקומיות לנקודות כאב, פיזיותרפיה ועוד.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הרדמה. ShutterStock
מומחי רפואת הפה מוכשרים במגוון שיטות טיפול תחת סדציה/ShutterStock

טיפולי שיניים לחולים בעלי רקע רפואי מורכב
בעבר, הפתרון הנפוץ לבעיות שיניים בגיל השלישי היה התאמה של שיניים תותבות. בשנים האחרונות, משלל סיבות, הגישה הרווחת היא דווקא שימור של השיניים לצד עלייה בביקוש לטיפול שיקומי נרחב (שתלים ופתרונות נוספים). במקביל, העלייה בתוחלת החיים גוררת עלייה בשכיחות המחלות הכרוניות. המשמעות היא שישנם יותר ויותר מטופלים מבוגרים וקשישים הזקוקים לטיפולי שיניים (מורכבים יותר ופחות), אך הרקע הרפואי שלהם מורכב ומשפיע על בחירת סוג הטיפול ועל האופן שבו יש לטפל בהם. הטיפול במי שנוטל תרופות מסויימות או במי שסובל ממצבי רקע כמו אי ספיקת לב או סוכרת לא מאוזנת, יכול להיות שונה לחלוטין מטיפול באדם בריא. למומחה ברפואת הפה יש ניסיון בטיפול במקרים כאלה והוא יודע כיצד להתאים את הטיפול לרקע הרפואי המורכב של הפציינט, וכן להתמודד עם מצבי חירום שיכולים להתרחש במהלך הטיפול.

טיפולי שיניים בסדציה (טשטוש) ובהרדמה כללית
צעירים עם צרכים מיוחדים, קשישים הסובלים מדמנציה ומאלצהיימר, אנשים עם רקע נפשי מורכב, או אנשים עם חרדה דנטלית - ישנם מטופלים רבים אשר אינם מסוגלים לעבור טיפול שיניים קונבנציונלי ויש צורך לבצעו תחת טשטוש, ולעיתים הרדמה כללית, על מנת לטפל בהם. חשוב לזכור שגם מצבים פשוטים יחסית, כמו צורך בסתימה, יכולים להידרדר ללא טיפול ועלולים להגיע למצב של זיהום חריף המתפשט לאיברים סמוכים. דבר שיכול להוביל לאשפוז ואף לסכן חיים. כחלק מההתמחות מוכשרים הרופאים במגוון שיטות טיפול תחת סדציה, וכן בביצוע טיפול בהרדמה כללית (הרדמה מלאה).

דימות של אזור הפנים והלסתות
ברפואת שיניים יש היום מגוון אמצעים רנטגניים, כולל סי.טי דנטלי. מומחיות ברפואת הפה כוללת גם לימוד מעמיק של שיטות דימות שונות וניסיון רב בפענוח, להשגת אבחנה מבדלת מדויקת. בצילום רנטגן יכולים להתגלות ממצאים המצריכים המשך בירור ומעקב. שליטה מעמיקה בפענוח יכולה לייתר הליכים פולשניים כדוגמת ביופסיה במקרים מסויימים.

מומחים ברופאת הפה עובדים במסגרת בתי החולים המרכזיים, בקופות החולים, וכן במגזר הפרטי. תתי התחומים ברפואת הפה שאינם דנטליים כלולים בסל הבריאות.


הכותבים הינם מתמחים ברפואת הפה ב"מחלקה לרפואת הפה, סדציה ודימות" בפקולטה לרפואת שיניים של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully