וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייבש ידיים חשמלי מפיץ פי 1,300 יותר חיידקים ממגבות נייר

18.4.2016 / 11:00

יצאתם מהשירותים, שטפתם ידיים? מעולה. אבל אם ייבשתם אותן במייבש חשמלי, יש לנו בשורה לא נעימה עבורכם. רוב הסיכויים שהשימוש במייבש האוטומטי ריסס את הידיים שלכם, אתכם ואת הסביבה במיליוני חיידקים מגעילים

CleanMySpace.com

בווידאו: עוד מלכודת חיידקים שלא בטוח שאתם מודעים אליה

האם מכשירים חשמליים לייבוש ידיים הם אכן הדרך היעילה והבטוחה ביותר לייבוש ידיים בשירותים? ממש לא בטוח. אנחנו רגילים לחשוב על מייבשי הידיים האוטומטיים כפיתרון מושלם לבעיית הידיים הרטובות בשירותים ציבוריים – מופעלים ללא מגע, מייבשים במהירות וביעילות וגם לא מזהמים את הסביבה עם פסולת נייר. אבל מחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Applied Microbiology, מערער על תפיסה זו ומגלה – מייבשי הידיים החשמליים מפיצים אל האוויר המוני חיידקים, ומזיק במיוחד הוא המכשיר מסוג Airblade של חברת דייסון.

החוקרים מאוניברסיטת ווסטמינסטר ביצעו ניסוי במסגרתו הם טבלו את ידיהם במים שהכילו וירוס שאינו מסוכן. לאחר מכן הם ייבשו את ידיהם בשלוש דרכים שונות: מכשיר ייבוש חשמלי סטנדרטי, מכשיר הייבוש של חברת דייסון וכן, במגבות נייר. החוקרים גילו שמכשיר ה- Airblade שמפיץ אוויר בעוצמה של קרוב ל-700 קמ"ש פיזר את הווירוס למרחק של 3 מטרים. מייבש ידיים רגיל הפיץ את הנגיף למרחק של 75 סנטימטרים בלבד. לעומת זאת, בשימוש במגבות נייר, תפוצת הווירוס שנמדדה עמדה על 25 סנטימטרים בלבד. כלומר, השימוש במייבש הידיים של דייסון עשוי להפיץ עד פי 60 יותר חיידקים ממייבשי ידיים אחרים, ופי 1,300 יותר מייבוש במגבות נייר – כך חישבו החוקרים.

מחקר דומה שפורסם בשנת 2004 על ידי חוקרים מאוניברסיטת לידס מצא שמספרם של חיידקים הנישאים באוויר היה גבוה פי 27 סביב מייבשי ידיים חשמליים, בהשוואה לסביבתם של מתקני מגבות נייר. פרופ' מארק ווילקוקס, החוקר שעמד בראש הניסוי, אמר כי "בפעם הבאה שאתם מייבשים את הידיים שלכם במתקן ייבוש חשמלי בשירותים ציבוריים, דעו שאתם מפיצים חיידקים מבלי שאתם מודעים לכך בכלל. בנוסף, ייתכן שאתם מרוססים בחיידקים שמקורם בידיהם של אנשים אחרים".

מתקן מגבות נייר בשירותים ציבוריים. ShutterStock
האפשרות העדיפה על מייבשי ידיים חשמליים? מגבות נייר/ShutterStock

לדברי ווילקוקס, "הממצאים הללו חשובים להבנת האופן שבו חיידקים מתפזרים ומופצים, והפוטנציאל שלהם להפצת מחלות". דובר מטעם חברת דייסון אמר בתגובה למחקר הקודם (שהיה פרי יוזמת ארגון המכונה "סימפוזיון הטישיו האירופי"), כי "המחקר הוזמן על ידי תעשיית מגבות הנייר, ועל כן הוא פגום מיסודו. החוקרים בניסוי השתמשו בכפפות שזוהמו במספר לא ריאלי של חיידקים ולא נשטפו".

בפברואר האחרון פרסמה חברת דייסון בערוץ היו טיוב שלה, סרטון שמתמודד עם הטענות ששימוש במגבות נייר לייבוש הידיים הוא היגייני יותר משימוש במייבשי הידיים החשמליים שלה. בסרטון, שהוצג תחת הכותרת "הסוד המלוכלך של הנייר", נשמע קריין שאומר "מחקר בלתי תלוי העלה שעוד לפני שהן מגיעות לשירותים, מגבות נייר עלולות להכיל מושבות גדולות של חיידקים מזהמים. לטענת החברה, לאחר שהניירות נמצאים בשירותים הם סופגים זיהומים נוספים מן האוויר וממשתמשים קודמים. אחת הטענות המועלות בסרטון היא ש"עד 88% ממגבות הנייר הבלתי משומשות מכילות חיידקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully