וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפה לאוזן: הדרך הטבעית לטיפול בדלקות אוזניים

ד"ר רפאל פרטר

27.4.2016 / 8:00

בעונת הרחצה עולה שכיחותן של דלקות אוזניים. לרגל מזג האוויר המתחמם, קבלו טיפים ממומחה על הגורמים לדלקות אוזניים, והדרכים הטבעיות למניעתן ולטיפול בהן

אילוסטרציה. ShutterStock
נפוצות בכל הגילאים ולאורך כל השנה, אך במיוחד בעונת הרחצה/ShutterStock

דלקות אזניים נפוצות בכל הגילאים, לאורך כל השנה, אבל בעונת הרחצה התכיפות שלהן עולה באופן משמעותי. האוזן נחלקת לשלושה חללים מרכזיים: אוזן חיצונית - הכוללת את האפרכסת ותעלת השמע, אוזן תיכונה - שהיא החלל שמאחורי קרום התוף, וחלל האוזן הפנימית. מרבית דלקות האזניים הן בחלל האוזן התיכונה והן מלוות בכאבים ולעיתים גם בהפרשות. דלקת אזניים יכולה להיות חריפה או כרונית, כשדלקת חריפה מוגדרת ככזו שנמשכת כמה ימים עד שבועיים ודלקת אזניים כרונית היא כזאת שנמשכת מעל שבועיים.

דלקות ובעיות באוזניים נוצרות על ידי גורמים פנימיים וחיצוניים בגוף:

גורמים חיצוניים
הסיבה העיקרית להיווצרות דלקות באזניים היא הצטברות של נוזלים באוזן התיכונה והפנימית ולכן בעונת הרחצה יש לשמור על האזניים במיוחד. לכך מצטרפת תזונה לא מתאימה לגוף שכוללת סוכרים, קמח לבן ועודף מוצרי חלב המייצרים ליחה שמסמיכה את הנוזלים ומייצרת "פקק" בניקוז האזניים. סיבה נוספת היא שתיה לא מספקת של מים הגורמת להעדר נוזלים בגוף, מה שעלול להוביל להתייבשות וכתוצאה מכך להמסכת הנוזלים בגוף.

כל גירוי של האזניים, כמו אי הקפדה על ייבוש יסודי שלהן לאחר רחצה או ניקוי מיותר שלהן, עלול לעודד היווצרות דלקות אזניים. זכרו ששעוות האזניים גם אוטמת ושומרת עליהן מגורמים מזהמים ולכן אין להפריז בנקיון האזניים. בחודשי האביב והקיץ שוהים יותר בבריכות שחיה ובים, מה שמוביל לכך שיש כניסה ויציאה תכופות יותר באזניים, נוצר עומס על מערכת הניקוז, מערכת החיסון נחלשת ועשויה להיווצר דלקת אזניים.

גורמים פנימיים
דלקות אזניים עלולות להופיע כשיש בעיה פנימית במערכת האף-אוזן-גרון, כשמערכות ההתמודדות וההסתגלות של הגוף לא מתפקדות וכשמערכת החיסון פגועה וחלשה. כמו כן, תפקוד לקוי של מערכות הניקוז (הלימפה) עשוי לגרום להצטברות מים ודלקת אזניים. התנועה הלימפטית היא תנועת הנוזלים באזניים והיא אחראית על יציאה של פסולת וכניסה של לימפוציטים ממערכת החיסון, התוקפים כל תא שמאיים על הגוף. כשיש בעיה בתנועה הלימפטית, נחלשת תנועת הנוזלים בגוף, כולל ניקוז האזניים וכך נוצר מצב שבו מים עומדים באוזן ומהווים כר פורה לחיידקים ונגיפים. בקרב ילדים, כאבי אזניים שכיחים יותר מכיוון שצינורית השמע שלהם, שעודה בשלבי התפתחות, הינה צרה ויכולה להחסם בקלות.

טיפול בנרות הופי לאוזניים. ShutterStock
שיטת טיפול אינדיאנית עתיקה. טיפול בנרות הופי/ShutterStock

איך אפשר למנוע דלקות אוזניים?
דלקת אזניים ניתן למנוע על ידי התנהלות תקינה מבחינה בריאותית ביום יום; ניגוב האזניים (בצורה חיצונית), לתת לאזניים "לנוח" כמה ימים בין בריכה לבריכה, שתיה מספקת של מים לא ממותקים/תוססים והמנעות מעודף חלב, קמח ומתוקים המכילים חומרים משמרים. בקרב ילדים, מומלץ להגביה את ראש הילד בזמן אכילה ובזמן שינה כדי להפחית את הלחץ על האוזן ולמנוע תנועת נוזלים לכיוון חלל האוזן.

מיחושים והפרעות מתחילים הרבה לפני שאנו חשים בכאב. במקרים רבים, גם כשחשים בכאב, לא מטפלים בבעיה – מה שעלול להוביל למצב כרוני וכאבים עזים. במקרה כזה הטיפול הוא הקשה ביותר והארוך ביותר. לכן, חשוב לשמור על שגרה יום יומית מאוזנת וכאשר מרגישים התחלה של הפרעה או כאב, לטפל באופן מיידי. כאב זה הוא איתות שמשהו לא עובד באופן תקין במערכת ויש לתקנו. דלקת אזניים במקרים קיצוניים עשויה לגרום ללקות שמיעה, חום ונזק לעור התוף. לכן, כשמתפתחת דלקת יש לפנות לגורם מוסמך שיסייע לכם לטפל בבעיה בזמן.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: האם צריך לנקות את השעווה מהאוזניים?

לכתבה המלאה

איך לטפל בדלקות אוזניים באמצעים טבעיים?

1. צמח הזנגוויל (הג'ינג'ר)
לצמח הזנגוויל יש תכונות אנטי דלקתיות העוזרות מאוד לטיפול בדלקות אזניים. כמו כן, הצמח מתפקד כמשכך כאבים נהדר, שמקל על כל מערכות הגוף. ההמלצה היא לסחוט מעט מהמיץ של הזנגוויל ובאמצעות צמר גפן להניח על האוזן כשהראש בהטיה. אפשרות נוספת היא לטחון את צמח הזנגוויל, לערבבו עם שמן זית ולטפטף בעדינות כמה טיפות לתוך האוזן.

2. נרות הופי
מדובר בשיטת טיפול אינדינית עתיקה – שמים באוזן נר באורך של כ-30 ס"מ העשוי מדונג טהור, תמצית דבש ועשבי מרפא (מרווה, בבונג, שמנים ארומטיים וכו'). שורפים את הקצה המרוחק מהאוזן והנר שואב את הנוזלים הכלואים באוזן ומשחרר את הלחץ. שיטה מעולה, אך אין להשתמש בה במידה וקיים חור בעור התוף.

תרופות טבעיות. ShutterStock
ניתן להכין טיפות אוזניים מרכיבים טבעיים/ShutterStock

3. טיפות אוזניים מחומרים טבעיים
ניתן ליצור תמצית של שום מהול ב-3-4 טיפות שמן זית מחומם או מיץ בצל. טובלים צמר גפן בנוזל ושמים בזהירות באוזן כשהראש בהטיה. שום יעיל לטיפול בדלקות אזניים מכיוון שהוא בעל תכונות משככות כאב ואנטיביוטיות. אפשרות נוספת היא להשתמש במיץ נענע – מומלץ לערבב אותו עם שמן זית ולטפטף לאוזן מכיוון ששימוש במיץ נענע בלבד עלול להיות חזק מדי וליצור גירוי בעור האוזן. גם מריחת שמן לבנדר על החלק החיצוני של האוזן עשויה לסייע, השמן משכך את הכאב ובעל תכונות מרגיעות.

4. ייבוש וחימום האוזן
אחת הסיבות המרכזיות להיווצרות דלקות אזניים היא ניקוז לקוי והצטברויות נוזלים בחלל האוזן. לכן, כדאי לייבש את הנוזלים המפריעים ולחמם את האוזן כדי לשפר את הניקוז ולהקל על הכאבים. קחו מייבש שיער, הרחיקו אותו מהאוזן וקרבו אותו באיטיות עד שתרגישו בחום מתאים ונוח. הניעו אותו בעדינות סביב האוזן עד שתרגישו הקלה בכאב. אפשרות נוספת להקלה על הכאב היא להניח כרית חמה או בקבוק חם על האוזן. לפני השימוש, יש לעטוף את הבקבוק החם בתוך מגבת.


דר' רפאל פרטר- כירופרקט מומחה מפתח שיטת "חילוץ עצמות" ומנהל קליני של מרכז רפאל לרפואה משלימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully