וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים איתרו 13 אנשים בעולם בעלי גנים של "גיבורי על"

12.4.2016 / 13:00

פרויקט הגנום ממשיך לספק כותרות, והפעם מדענים טוענים שמצאו אנשים שסובלים ממוטציה גנטית קשה, אך הם חיים את חייהם בצורה רגילה וללא השפעה. הבעיה - הם לא יודעים בדיוק מי הם

צילום מסך

בוויאו: הטריילר של הסרט באטמן נגד סופרמן

אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון ובאמת כך נראה לפי מחקר חדש שמצא 13 אנשים בעולם שאפשר להגדיר אותם כ"אנשי על". למעלה מחצי מיליון נחקרים משתתפים בפרויקט שמתבצע על ידי חוקרים מחברת 23andMe שעוסקת באופן מסחרי במיפוי הגנום האנושי לכל מי שמבקש ומוכן לשלם עבור זה.

המחקר הנוכחי שנקרא "פרויקט החוסן" מצא כאמור 13 אנשים שסובלים ממוטציות גנטיות קשות, שהיו אמורות להוביל לפגיעות פיזיות קשות ואפילו למוות, אבל בניגוד לציפיות הם הצליחו לחיות חיים בריאים. מי הם האנשים האלה אתם שואלים? ובכן, לא ניתן לדעת, כיוון שכולם חתמו על טפסי הסכמה וסודיות כששלחו את דגימות הרוק שלהם למעבדה.

המחקר שפורסם באתר Nature Biotechnology הוא למעשה הראשון שאינו מתמקד במציאת מוטציות הגורמות למגוון של בעיות בריאותיות, אלא מחפש אנשים בריאים שלמעשה עמידים למוטציה הגנטית ממנה הם סובלים. 13 האנשים שנמצאו סובלים מהפרעה גנטית בגן בודד שעוברת בתורשה והייתה אמורה להשפיע על בריאותם כבר בגיל צעיר. ניתוח של הגנום שלהם יכול לחשוף מנגנוני הגנה שעשויים לעזור למדענים לפתח טיפולים חדשים עבור הפרעות תורשתיות חמורות. הבעיה היא כאמור - שהם אינם יודעים מי האנשים האלה.

אדם בתחפושת ספיידרמן רץ בשלג במיניאפוליס, מינסוטה, 6 בינואר 2014. רויטרס
האם הם חיים בינינו?/רויטרס

"יש כאן שיעור חשוב עבור מדעני הגנום ברחבי העולם", הסביר פרופסור סטפן פרינד מבית החולים הר סיני בניו יורק ואחד ממייסדי פרויקט החוסן. "הערך של כל הפרויקט יהפוך גדול יותר כאשר מדיניות ההסכמה תשונה ותאפשר להגיע אל משתתפי מחקר המקוריים. אם היינו יכולים ליצור קשר עם 13 האנשים האלה, היינו עשויים להיות קרובים יותר למציאת הגנה טבעית נגד מחלות". כעת, פרופסור פרינד ואנשיו משיקים פרויקט גנום דומה, רק שהפעם הם מבקשים מאנשים שיתנו את דגימות הרוק שלהם ויסכימו למסור את פרטיהם על מנת שהמדענים יוכלו לשוב ולעקוב אחריהם בעתיד.

  • עוד באותו נושא:
  • גנטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully