וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבלגן את ליל הסדר: משחקים שיהפכו את החג לחגיגה

21.4.2016 / 6:24

לילדים לא תמיד פשוט לשבת בשקט ליד השולחן בזמן שקריאת ההגדה מתארכת והמנה העיקרית מבוששת. קצת הכנה מראש ושיתוף פעולה מצד המבוגרים בשולחן יכול להפוך את ליל הסדר לכיף גדול. נסו בעצמכם

ילדים משועממים ליד השולחן. ShutterStock
כשהילדים משועממים, אף אחד בשולחן לא יפספס את זה/ShutterStock

כילדה לא אהבתי את ליל הסדר. הוא היה ארוך כנצח בעיני, מורכב ממשפטים וממילים שלא הבנתי וריחם המגרה של התבשילים רק גרם לזמן עד "שולחן עורך" להתארך ולהפוך לסבל.

לעבור את ליל הסדר עם ילדים עלול להיות לא קל. קשה להם לשבת בסבלנות ליד השולחן ולהמתין, כשהם קטנים הם אינם יודעים לקרא ולכן לא מצליחים להשתתף בקריאת ההגדה, הזמן עובר לאט והם נעשים קצרי סבלנות ומשועממים. וכשהם משתעממים זה מכל הלב ובאותות ובמופתים וכל יושבי השולחן ירגישו, כולל הדודה ההיא, שממילא חושבת שאנחנו הורים לא מוצלחים.

אבל ליל הסדר ממש לא חייב להיות משעמם. אפשר בהחלט להפוך את הסדר לחוויה מהנה, מצחיקה, מאתגרת וזכורה לטוב ואין חובה להשתעמם.

כמה טיפים כלליים להיערכות מראש:
לפני ליל הסדר יש לשבת יחד עם הילדים ולתכנן את הפעילויות ומתי תעשו אותם. דבר זה יגביר את רמת הציפייה והמעורבות שלהם. אם באים אליכם אורחים לחג ניתן להודיע להם מראש, שגם הם צריכים להכין פעילות משעשעת. אם אתם מתארחים, עדכנו את המארחים בתוכניות שלכם, על מנת שיוכלו להקצות לזה זמן בתוך קריאת ההגדה.

חלק מהמשחקים ניתן לשבץ בתוך קריאת ההגדה ועבור חלק מהם יש צורך להפסיק את הקריאה ולאפשר מספר דקות של משחק וצחוק משותף. כדאי להכין מראש שקית עם פרסים קטנים, כדי לעודד את הילדים להשתתף בהכנה ובמשחקים עצמם.

ארוחה משפחתית עם ילדים. ShutterStock
תכננו את הפעילויות מראש עם הילדים, ויידעו גם את המשתתפים המבוגרים/ShutterStock

ערכת הישרדות לליל הסדר

ניתן לקנות בחנויות זולות כגון מקס סטוק או הכל בשקל, מגוון דברים, שיוכנסו לתוך ערכת ההישרדות לליל הסדר. ערכה זו תיפתח ברגע של שעמום ותעסיק את הילד. בתוך הערכה ניתן לשים: הגדה לצביעה, דפים ריקים, פנקס, זכוכית מגדלת, טושים, צבעי פסטל, חבילת פלסטלינה קטנה ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

מהדורת החדשות המרכזית

הילדים מכינים "מבזקי חדשות" על אירועים שמתוארים בהגדה והם "פורצים לשידור" מדי פעם עם המבזק שלהם במהלך קריאת ההגדה לדוגמא: כשמקריאים על ארבעת הבנים אפשר להעלות עם מבזק שעוסק בסקופ! משפחה שנולדה לה רביעייה, שכבר רואים עליהם שאחד מהם חכם, השני תם, השלישי רשע והרביעי, מסכן - נולד בלי לדעת לשאול. גם את עשרת המכות אפשר לקרא בקולו הדרמטי של מגיש החדשות הנסער, המדווח על מה שקורה במצרים ברגעים אלו.

12 מי יודע?

מבקשים מכל הילדים לפני ליל הסדר, להכין מספר רב ככל האפשר של שאלות טריוויה ותשובות מתוך ההגדה. יש להכין מלאי גדול של שאלות ותשובות. כל שאלה ותשובה צריכות להיות כתובות על פיסת נייר נפרדת. אחת לכמה זמן, כשאתם מרגישים שהילדים מאבדים עניין, עצרו את הסדר וחודו חידה. מי שעונה נכון וצובר מספר נקודות מסוים, מקבל פרס קטן משקית ההפתעות שלנו.

דוגמאות לשאלות ותשובות:
• ארבעה מי יודע? ארבע אימהות
• מיהם ארבעת הבנים? חכם, רשע, תם וזה שאינו יודע לשאול.
• כמה כוסות יין שותים בליל הסדר? ארבע.
• מה הייתה המכה הרביעית? מכת ערוב.

מי אני?

קושרים לילד שרוצה את העיניים במטפחת. מרימים כרטיסיה ועליה כתוב שם: "פרעה", "משה", "מרים" וכדומה. הילד מכוסה העיניים צריך לשאול עד חמש שאלות כדי לנחש במי מדובר והמשתתפים עונים לו בכן ולא. אם מצא במי מדובר הוא מקבל מתנה קטנה משקית ההפתעות שלנו.

זה שאסור לומר את שמו

ילד מקבל כרטיסיה כתוב שם או מוטיב כלשהו מסיפור יציאת מצרים, ושתי מילים שאסור לו להשתמש בהן, כשהוא מתאר את המילה שקיבל. המשתתפים צריכים לנחש מהי המילה. לדוגמא: הוא מקבל את המילה "משה" ועליו לתאר אותה בלי להשתמש בשם הדמות ובמילים תיבה ובת פרעה.

אילוסטרציה. ShutterStock
במקום שיהיה מקור ליריבות ותסכולים, הפכו את האפיקומן למשחק קבוצתי/ShutterStock

עשרת המכות

לבקש מהילדים מבעוד מועד למצוא אביזרים/אמצעים שיעזרו להמחיש את מכות מצרים. לדוגמא: דם, אפשר לקחת מטפחות אדומות ולנפנף בהן. כינים-אפשר להביא מסרק כינים ולהציג אותו בשולחן וכו'. זהו משחק שמעורר הרבה צחוק ויכול לעזור לילדים צעירים שמאוימים לעיתים מהחלק הדרמטי הזה בהגדה.

עצה לאפיקומן:

בהרבה מאד משפחות חיפוש האפיקומן, לצד היותו משעשע ומהנה, הוא גם מקור לתסכולים, קנאה ויריבות בין הילדים. לכן, הנה רעיון - לתת לילדים לחפש את האפיקומן כשלשם כך עליהם לשתף פעולה ולאחד כוחות.

אפשר לבנות מראש פאזל גדול שבו מצויר מיקומו של האפיקומן, ולחלק לכל אחד מהילדים חלקים ממנו. הילדים יצטרכו את החלקים של כולם כדי להגיע לפתרון החידה ולדעת היכן האפיקומן ממוקם, והפרס וכמובן יהיה לכולם.

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully