וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההודעה של אמיר פיי גוטמן: מה זה סרטן בלוטת הלימפה?

7.4.2016 / 12:00

אחרי שבועות של חוסר ודאות הזמר הודיע שהוא חולה בסרטן ומקבל טיפולים למחלה. מי נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה, ומה סיכויי ההחלמה ממנה?

אמיר פיי גוטמן. ניר פקין
חולה בלימפומה. אמיר פיי גוטמן/ניר פקין

לפני מספר שבועות אושפז הזמר והבמאי אמיר פיי גוטמן בבית החולים איכילוב בתל אביב. במשך תקופה של מספר שבועות לא הצליחו הרופאים להבין ממה הוא סובל והוא עבר סדרת בדיקות מקיפה. אתמול (רביעי) התקבלה אבחנה, והוא אובחן כחולה בסרטן בבלוטות הלימפה, כך נמסר מבית החולים "איכילוב". פיי גוטמן מאושפז במערך ההמטולוגי והוא מתחיל לקבל טיפול רפואי אינטנסיבי נגד המחלה. אז מה בדיוק המשמעות של סרטן בלוטת הלימפה?

כאשר עוסקים בסרטן באופן כללי מדובר לא על מחלה אחת אלא על מאות סוגים שונים של מחלות. המשותף לכולן הוא העובדה שתאים מסויימים מתחילים להתחלק באופן בלתי מבוקר ובכך לגרום לנזק ופגיעה בגוף, בין אם באופן ישיר או באופן עקיף. באופן כללי ניתן לחלק את כל סוגי הסרטנים לגידולים סולידיים (כמו למשל סרטן הריאות, השד, הערמונית) לבין ממאירויות של מערכת הדם (כמו לוקמיה ולימפומה).

סרטן. ShutterStock
סוג של סרטן שמערב תאים של מערכת החיסון/ShutterStock

לימפומה היא סוג של סרטן שמערב תאים של מערכת החיסון. מדובר בגידול בלתי מבוקר של התאים הלבנים שקרויים לימפוציטים. ישנם שני סוגים עיקריים של לימפומה, אבל קיימים עוד תתי סוגים רבים. החלוקה העיקרית היא בין לימפומה על שם הודג'קין ולימפומה שאינה הודג'קין. הרוב המכריע של הלימפומות הן מסוג שאינו הודג'קין (90%), וגברים נמצאים בסיכון גבוה מנשים ללקות במחלה. גורמי סיכון נוספים הם מחלות דלקתיות כרוניות ומחלות אוטואימוניות.

התסמינים בדרך כוללים חולשה, חום, הזעות לילה ונפיחות של קשריות לימפה, לעתים קרובות בצוואר או בבית השחי אך גם במפשעה ובבטן. ביופסיה של קשריות לימפה הכרחית לביסוס האבחנה והבדלה בין הסוגים השונים שהיא קריטית לצורך התאמת הטיפול האידיאלי. לימפומה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא נפוצה ביותר בקרב צעירים. מדובר במחלה שניתנת לטיפול, ואנשים רבים מגיבים לטיפול בהצלחה.

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי נכון לשנת 2012 ישראל היתה במקום הראשון בתחלואה בסרטן לימפומה שאינה הודג'קין (NHL) מבין 20 מדינות עם שיעורי התחלואה הגבוהים בעולם, ובמקום השני בשיעורי התמותה. שיעור התחלואה מלימפומה שאינה הודג'קין עלה בשנים 1990-2012 בגברים יהודים ב- 27%. הסיבות לעלייה בשיעורי התחלואה אינן ידועות. יתכן שהן נובעות משיפור באבחנה, מגורמים גנטיים, מליקוי במערכת החיסון, צריכת אלכוהול מוגברת וכד'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully