וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: איך קעקועים נשארים על הגוף לכל החיים?

8.4.2016 / 6:32

אנחנו רגילים לחשוב היכן ומה לקעקע, אבל לא באמת יודעים איך זה עובד. איך זה שאדם ממוצע מאבד כ-40,000 תאי עור לשעה אבל הצבע של הקעקוע עדיין לא יורד? ד"ר עידן גורן עם התשובה

צילום מסך

בווידיאו: הטרנד החדש של קעקועים לילדים

למרות שבני אדם מקעקעים את גופם מזה אלפי שנים, רק בעשורים האחרונים החלו להבין כיצד פועל המנגנון שגורם להם לקעקועים להישאר ולא להיעלם מהעור. רוב האנשים שעושים קעקועים עוסקים בעיקר במה ובאיפה לעשות אותם אבל האם שאלתם את עצמכם מה מתרחש בתוך העור כאשר עושים קעקוע?

הקעקועים שמעטרים את המומיות המצריות היו במשך שנים אחת הראיות העתיקות בעולם מהתקופה של 2,000 שנים לפני הספירה. אולם הראייה העתיקה יותר הגיעה ממומיה קפואה שנמצאה על גבול איטליה-אוסטריה שכונתה "איש הקרח" (ice man). מדובר בעדות בת 5,200 שנים של מנהג יצירת קעקועים על העור. הקעקועים בתקופה הזו שימשו כקמעות, סמלי סטטוס, הצהרת שייכות ואהבה, סימלים דתיים, סתם קישוטים ואפילו צורת ענישה. אך למרות שבני אדם קעקעו את גופם מזה אלפי שנים הבסיס המדעי ליציבות של הציורים הללו לא תמיד היה ידוע.

איך זה לא נמחק?

אדם ממוצע מאבד כ-40,000 תאי עור לשעה אך הקעקועים אינם נעלמים ממנו. אחת הסיבות היא שקעקועים נעשים באמצעות מחטים שעוברות את השכבה החיצונית של העור (האפידרמיס) וחדרות לתוך הדרמיס, שמהווה את השכבה העמוקה של העור. הדרמיס בניגוד לשכבה החיצונית של העור אינו מתקלף. ההחדרה החוזרת של מחטים שוב ושוב, במהירות, מקבעת את הדיו עמוק בתוך הדרמיס.

קעקועים. ShutterStock
החדרה חוזרת של מחטים שוב ושוב ובמהירות/ShutterStock

אבל זה עדיין לא מספיק כדי להסביר כיצד הצבע נשאר, משום שכאשר גוף זר חודר לגוף, בדיוק כמו בתגובה לחיידק או וירוס, מופעלת המערכת החיסונית ומתחילה לפעול כדי "להיפטר" מהחומר הזר.

אז איך זה עובד? תאים שקרויים מאקרופאגים (תאים בלענים) מגיעים לרקמה ומתחילים "לבלוע" חלקים מהצבע כדי לפנות את הגורם הזר. שאר הצבע שנותר באזור נספג על ידי תאי עור שמכונים פיברובלסטים והתאים שביניהם שביחד יוצרים את השלד המבני של העור. ספיגה זו, כמו גם העובדה שתאי הפיברובלסטים נשארים במקומם בתוך הדרמיס לאורך כל חייהם, מאפשרים לצבע להתקבע. אבל מה קורה כשגם תאים אלה מתים? כאשר הפיברובלסטים "מתים" נוצרים פיברובלסטים צעירים שבולעים אותם ביחד עם הצבע כך שהצבע נשאר במקום. כאשר אנו מביטים על קעקוע מקובע אנו רואים למעשה את הצבע המצוי בדרמיס שמשתקף החוצה מבעד השכבה החיצונית והדקה יחסית של העור - האפידרמיס. למרות כל זאת, במהלך השנים בשל ירידה בקצב התחדשות התאים הצבע עלול לדהות, זאת גם בשל השפעות סביבתיות שונות כמו קרינת שמש.

האם קיימים סיכונים?

דלקות, זיהומים ואפילו אלרגיות לצבע הם סיבוכים אפשריים של קעקועים. שימוש בציוד שאינו מחוטא עלולה להוביל להדבקה במחלות שעוברות בדם כמו דלקת כבד נגיפית מסוג B ו-C וכמובן HIV. לעיתים רחוקות עלולות להיווצר בליטות עוריות שנקראות גרנולומות סביב האזור המקועקע. אצל אנשים עם הצטלקות עורית שאינה תקינה עלולה להיווצר צלקת גדולה באזור הקעקוע שקרויה קולואידים (גידול יתר של רקמת צלקת).

כדאי לדעת שקעקועים עלולים להוות בעיה לעיתים בבדיקות MRI. קעקועים או איפור קבוע עלולים לגרום לנפיחות או צריבה מקומית במהלך בדיקות MRI ובמקרים מסויימים הפיגמנטים של הקעקוע יכולים להפריע לאיכות התמונה. בנוסף, במצבים מסויימים עלולים תאים של מערכת החיסון שבלעו צבע לנדוד לקשריות לימפה ולהצטבר שם. מקרה שדיווחנו עליו ביוני האחרון תאר מקרה צעירה אמריקנית בת 32 שאובחנה בטעות כלוקה בסרטן גרורתי של צוואר הרחם. לאחר שהסירו הרופאים מגופה עשרות בלוטות לימפה חשודות כגרורות הסתבר כי מדובר בכלל בדיו קעקועים ולא בגידול.

  • עוד באותו נושא:
  • קעקועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully