וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת לתמיד: האם ריצה באמת תורמת לבריאות האדם ומרפאת מחלות?

6.4.2016 / 8:30

אין זה פלא שמדינות רבות בעולם, בכללן ישראל, קבעו כי השילוב בין פעילות גופנית לבין תזונה נכונה הוא נוסחה מנצחת לבריאות טובה. אבל כיצד משפיעה הריצה, אם בכלל, על גופנו הלכה למעשה?

ריצה. אדידס, אדידס
השילוב בין פעילות גופנית לבין תזונה נכונה הוא נוסחה מנצחת לבריאות טובה/אדידס, אדידס

אינספור מחקרים שנעשו במשך השנים הוכיחו שריצה תורמת לבריאות הגוף והנפש באמצעות חיזוק העצמות והשירים, שיפור תפקוד הלב ומערכת העיכול, שמירה על המשקל והחיוניות וכמובן, שיפור מצב הרוח ויכולת הריכוז. ועדיין, סימני השאלה ממשיכים לקנן והדעות הקדומות רובצות על כתפיהם של הרצים כמשקולת.

אמנם מדובר בהפחתת הסיכון למחלות ולא במניעתן, בין השאר כי שאר הגורמים כמו גנטיקה, אורח החיים והתזונה, תורמים את שלהם, אבל אין זה פלא שמדינות רבות בעולם, בכללן ישראל, קבעו כי השילוב בין פעילות גופנית לבין תזונה נכונה הוא נוסחה מנצחת לבריאות טובה.

למי שטרם עיכל את הבשורה מומלץ להירגע ולדעת שממש לא חייבים לרוץ מרתון כדי להבין על גופו על מה כל המהומה. גם ריצה של 30 דקות ביום בקצב לא מהיר תהיה תרומה ניכרת לחייהם של אלו שלא רצו עד כה כלל. השאלה המתבקשת היא מהי תרומתה של הריצה הלכה למעשה לגוף האנושי ולמה חשוב לעמוד ביעדים שהצבתם לעצמכם כדי לשפר את התחושה הכללית של הגוף והנפש.

זה בדם

ובכן, על עובדה אחת אין עוררין: חוסר פעילות גופנית גורם להעלאת הסיכון למחלות לב, לסוכרת, ליתר לחץ דם, לרמות כולסטרול חריגות ואפילו לשבץ מוחי. הריצה מסייעת למניעת כל הצרות הללו אלו במגוון דרכים. הראשונה והמהותית ביותר היא שלרצים יש בדרך כלל מסת שומן מופחתת וכפועל יוצא, רמות נמוכות של שומנים בדם. במילים אחרות: רצים לא יסבלו מלחץ דם גבוה וממחלות לב וכתוצאה מכך מתאזנות רמות האינסולין והשומנים בדם וקטן הסיכוי לחלות במחלות לב ובסוכרת. אך בכך לא די: מי שרץ באופן קבוע יפחית את הסיכון לטרשת עורקים גם ללא תלות בשיפור אורחות החיים (עישון, דיאטה וכד').

המשקל הנכון

לא מדובר רק על רמות נמוכות של שומנים בדם. ריצה מסייעת לשמירה על המשקל בכך שהיא מקטינה את אבדן רקמת השריר – תופעה שמתרחשת בדרך כלל בתהליך הירידה במשקל. כשרקמת השריר נשארת, ואף נבנית ומתחזקת במהלך הפעילות, קצב חילוף החומרים נשמר ועם הדיאטה הנכונה תהליך ההרזיה לא נפגע והגוף מצליח לשמר את משקלו החדש.

עוד באותו נושא

איך שינה משפיעה על מהירות ואיכות הריצה שלכם?

לכתבה המלאה
ריצה. אדידס, אדידס
פעילות גופנית בקצב טוב ואימוני כוח על השריר משפרים את צפיפות העצם/אדידס, אדידס

הכולסטרול הטוב

HDL נחשב באופן כללי לכולסטרול הטוב, בין השאר כיוון שלעיתים יש לו היכולת להוריד את רמות הכולסטרול הרע. כאשר ה HDL נמוך, פחות מ- 40mg/dl, בעקבות גנטיקה, עישון, אכילת סוכרים מרובה או חוסר בפעילות גופנית, כדאי לנסות להעלות אותו. איך? ניחשתם נכון – דרך שיפור אורחות החיים והגברת הפעילות הגופנית.

צפיפות העצם

צפיפות העצם יורדת עם הגיל ומשם הדרך לעצמות חלשות וכאבי מפרקים היא קצרה. הירידה בפעילות הגופנית היא אחת הסיבות לכך. פעילות גופנית בקצב טוב ואימוני כוח על השריר משפרים את צפיפות העצם. לכן, כל מה שאתם אוהבים לעשות – משקולות, הליכה, ריצה ותרגילי איזון – כולם יכולים לעזור לעצמות חזקות.

תרופת נגד לסרטן

כאן דווקא צריך קצת יותר מאימון של חצי שעה ביום. ריצה למרחקים ארוכים אמנם לא תרפא את המחלה לגמרי וגם לא תמנע את התפרצותה באופן מוחלט, אבל באופן עקיף מדובר במספר השפעות גופניות ונפשיות שמפחיתות משמעותית את בסיכוי לחלות בסרטן. כבר ידוע שסרטן אינו מתפתח ברקמות שריריות, ואם תופחת רמת הגלוקוז בגוף והאינסולין – מה שבעצם קורה לרצי סיבולת - התאים החולים יתקשו לשרוד ולהתפתח.

הכותבת היא דיאטנית ויועצת תזונה לחלי ממן

כרמית ספרא בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully