וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אם התינוק נהנה מזה, הנקה זה לא פיקניק

10.4.2016 / 8:00

בסוף ההיריון לכל אישה יש יש רשימה ארוכה של דברים שהיא רוצה להספיק לעשות לפני הלידה, אבל ייעוץ הנקה בדרך כלל לא נכלל בה. מדוע זה מומלץ לפגוש יועצת הנקה עוד לפני שהתינוק מגיח לעולם?

הנקה. ShutterStock
להניק זה לא כזה בסיסי לפחות לא בהתחלה/ShutterStock

נשים לפני לידה הן עסוקות. מאוד עסוקות. עם תחילת החודש התשיעי תקופת הקינון שלהן מגיעה לשיאה והיא כוללת הכנות של הבית והציוד לתינוק, הכנה רגשית ופיזית ללידה, ארגון התיק לבית החולים, חפיפה בעבודה ועוד ערימה של דאגות, חששות והתרגשויות המחכה לעיבוד והפנמה.

בדרך כלל הרשימה הארוכה (שאף פעם אין די זמן לסמן וי על כולה) לא כוללת ייעוץ הנקה. ההנחה של רוב הנשים בהיריון המעוניינות להניק היא שהן יילדו, יתחילו להניק ואם זה לא יסתדר יפנו לעזרה. בעיקרון, זו גישה הגיונית משום שנשים רבות אכן מניקות בהצלחה אחרי הלידה ומתגברות על קשיי ההתחלה ללא עזרה מקצועית - אבל זה לא עובד ככה אצל כולן.

יולדות רבות נתקלות בבעיות הנקה עוד בבית החולים וגם בימים ובשבועות הראשונים אחרי החזרה הביתה. גם אם במחלקת היולדות יש מדריכות הנקה, זמנן קצר והן צריכות לחלוק אותו עם כל היולדות במחלקה.

אין להן באמת אפשרות להקדיש זמן איכות לכל יולדת והרבה פעמים זה בדיוק מה שצריך: זמן של אחת על אחת. כי להניק זה לא כזה בסיסי, טבעי ופשוט – לפחות לא בהתחלה. וכשחווים חוסר הצלחה לצד מכאובי הלידה המתובלים בהתרגשות ובהורמונים - לפעמים זה דבר שיכול להוביל לתסכול גדול ולוויתור על ההנקה, וחבל.

מתכננת להניק – כדאי להתכונן לכך

המטרה של ייעוץ הנקה לפני הלידה היא להכין את האישה לקראת משימת ההזנה הזו. פעם הנקה הייתה יותר טבעית לנשים, בייחוד כשהן חיו וילדו בתוך קהילה/שבט/חמולה וראו כל הזמן נשים אחרות יולדות ומניקות.

לנשים האלה היה את הביטחון שכשהן יילדו תהיה שם אישה מנוסה שתוכל לעזור ולתמוך בהן. היום זה כבר לא כך ואת הפער הזה ממלאות יועצות ההנקה. את החשיבות של הייעוץ אחרי שכבר יש תינוק וצצה בעיה לא צריך להסביר, אבל כדאי לעמוד גם על היתרונות של הייעוץ המקדים.

אילוסטרציה. ShutterStock
יועצת ההנקה תערוך תיאום ציפיות עם היולדת/ShutterStock

במפגש עם יועצת הנקה לפני הלידה, מדברים על מה שצפוי אחרי שהתינוק יגיע מבחינת ההנקה וגם על תנוחות הנקה, שינויים גופניים, כאבים, התמודדות עם גודש, מיעוט חלב ובעיות שעלולות לצוץ.

כדאי לבחור בייעוץ אצל יועצת הנקה מוסמכת IBCLC הסמוכה למקום המגורים כדי שאם דברים לא ילכו חלק אז אפשר יהיה לשוב אליה לייעוץ עם הרך הנולד ואז ההיכרות המוקדמת תהיה יתרון.

יועצת ההנקה תערוך תיאום ציפיות עם היולדת, תשוחח איתה על מה היא צפויה לעבור ותיתן לה פתרונות לבעיות נפוצות שמקשות על ההנקה בימים הראשונים. לעתים עצם השיחה עצמה וההבנה העמוקה במה מדובר היא חצי הדרך לפתרון, כי נשים רבות לא מצפות להיתקל בקושי ממשי בתחום וכשזה קורה הן מופתעות ומוצאות עצמן חסרות אונים.

השיחה תיסוב גם על הדרך הנכונה להחזיק את התינוק, מה הצורה הנכונה שעליו לתפוס את השד, המשמעות של אחיזה לא נכונה (כאבים, חוסר יכולת לינוק כמו שצריך ופגיעה בייצור החלב העתידי) ויועלו בה פתרונות למצבים נוספים. בדרך כלל אם כבר פונים ליועצת הנקה לפני הלידה היא תציע קשר טלפוני תומך במקרה הצורך ועזרה אישית ועצם הידיעה הזו תורמת לביטחון העצמי של היולדת.

"תכנית עבודה" להנקה

ייעוץ הנקה מקדים אחרי חוסר הצלחה להניק בלידה קודמת
יש נשים שבלידות קודמות חוו קשיים גדולים עם ההנקה וסבלו ממנה או לא הצליחו להניק כלל ורוצות לתקן את המצב בלידה הצפויה.

לפעמים החשש מחוסר הצלחה נוסף מכניס אותן למתח גדול ואז מומלץ להיפגש עם יועצת הנקה לשם ייעוץ לקראת הנקה נוספת. במקרה זה יועצת ההנקה תקשיב לחששות של היולדת ותנסה להפיג אותן בעזרת "תכנית עבודה" להנקה בה מחליטים מראש איך לנהוג במקרים מסוימים ומנסים לחשוב על פתרונות להפגת החרדה שהיא לבדה פוגעת ביכולת להניק.

לעיתים תציע יועצת ההנקה לשאוב חלב עוד לפני הלידה (בשדיים יש כבר חלב וזה אפשרי) ואז אם דברים לא מסתדרים ניתן לתת מהיום הראשון חלב שאוב בבקבוק והמצב הזה תורם לתחושת רוגע.

ליועצות הנקה יש גם מגוון פטנטים שיכולים לעזור אם מצטיידים בהם מראש כמו פטמות סיליקון, משחות, כדורים להגברת ייצור החלב, צינוריות הנקה ועוד. סיבה טובה נוספת לפנות לייעוץ הנקה מקדים היא במקרה שצפויה לידת תאומים ויש רצון להניק אותם.

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully