וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר יציאות: למה אנחנו סובלים מעצירות בחופשה?

24.4.2016 / 7:17

שמתם לב שכשאתם נוסעים לחופשה גם המעיים שלכם לוקחים פסק זמן? אתם לא לבד. מסתבר שכ-40% מהאנשים סובלים מתופעה של עצירות בזמן חופשה. למה זה בעצם קורה? ומה אפשר לעשות?

אישה אורזת מזוודה. ShutterStock
נוסעים לחופש? נחשו מי נוסע איתכם/ShutterStock

נוסעים לחופשה בפסח? הנה משהו שלא ארזתם, אבל בכל זאת נוסע איתכם לנופש, איפה שהוא לא יהיה – חיידקי מעיים בהמונים. הבקטריות שחיות במעי של כל אחד מאיתנו דרך קבע אחראיות בין השאר על תדירות היציאות שלכם. וכמו שרבים מכם אולי שמו לב, התדירות הזאת נוטה להיות נמוכה יותר בזמן שאתם בחופשה. יצא לכם לתהות למה זה?

על פי אחת ההערכות, 40% מהאנשים חווים עצירות כשהם שוהים מחוץ לבית, וזה נגרם בחלקו כתוצאה מהתגובה של חיידקי המעי שלהם לשינויים הסביבתיים. "בכל פעם שאתם עוזבים את סביבת המחייה הרגילה שלכם, זה מוציא מאיזון את הפלורה במעי שלכם", אומרת ברוק אלפרט, דיאטנית מוסמכת. לפעמים ההשפעה על הבקטריות יכולה לקרות עוד לפני שאתם מגיעים ליעדכם. עבור חלק מהאנשים, עצם המסע מנקודה א' לנקודה ב' מספיק כדי לגרום לעצירות.

תנועה מגרה את המעיים, ועל כן ישיבה במטוס או במכונית למשך פרקי זמן ארוכים עלולה לגרום לסתימה במעיים. התאפקות או ניסיון להתעלם מהצורך ללכת לשירותים בזמן נסיעה או טיסה גם הן עלולות להשפיע לרעה ולהקשות (תרתי משמע) על העניינים גם לאחר מכן, כשכבר תחליטו כן ללכת ולהתפנות.

שלט שירותים בשדה תעופה. ShutterStock
בכל פעם שאתם יוצאים מסביבת המחייה הרגילה, חיידקי המעי שלכם יוצאים מאיזון/ShutterStock

גם הפרשי שעות בין הבית ויעד החופשה עשויים להשפיע. לרוב האנשים יש רוטינה יחסית קבועה של פעולות מעיים, וביקוריהם בשירותים נעשים פחות או יותר באותן שעות של היום ובמרווחים קבועים יחסית. לכן, כאשר הלו"ז הזה זז קדימה או אחורה בשל הפרשי זמן או כתוצאה מג'טלג, הוא עלול להשתבש ולהוביל לעצירות.

עוד באותו נושא

מדריך מקוצר להתמודדות עם עצירות

לכתבה המלאה

"המוח השני"

גם הסטרס הנלווה לעתים לנסיעות עלול לתרום לעצירות בזמן חופשה. יש חוקרים שמכנים את המעי "המוח השני", על שום שיש בו מיליוני נוירונים. תאי עצב אלה ממלאים תפקיד חשוב בפעולת העיכול, אך מה שהמדענים טרם הצליחו לפצח הוא הקשר ההדדי שבין מערכת העיכול של אדם ומצבו הנפשי. עם זאת, מה שכן ידוע למדע, הוא שגורמים נפשיים כמו חרדה יכולים להשפיע על פעולת "המוח השני" (רק תחשבו על הביטויים "פרפרים בבטן", "מתהפכת לי הבטן" וכדומה).

"לסטרס יש השפעה על המיקרוביומה, והיא בתורה עשויה להשפיע על תנועות המעיים שלנו", אומרת אליזבת ביק, מיקרוביולוגית שחוקרת את התחום באוניברסיטת סטנפורד. החוויה הכוללת של נסיעה לחופשה – לזכור לארוז כל מה שצריך, לנווט בתוך שדה תעופה הומה אדם, האפשרות של אירוח ממושך אצל בני משפחה – כל אחד מאלה בפני עצמו יכול להיות סיבה מספקת כדי לשבש את פעילות המעיים הסדירה.

נוסעת ממתינה בשדה התעופה. ShutterStock
גם הסטרס שכרוך ביציאה לחופשה ולהכנות אליה משפיע לרעה על פעילות המעיים/ShutterStock

היות שהמיקרוביומה של כל אחד מאיתנו היא שונה אין טיפ גורף שיכול למנוע עצירות בחופשה עבור כולם. עם זאת, אומרת אלפרט כי ישנן כמה שיטות שעשויות להועיל. מאכלים מותססים דוגמת יוגורט או כרוב כבוש יכולים להקל על בעיות במעי, ושתייה מרובה של מים מקלה על הצואה לעבור במערכת העיכול ובמעי. מזון עשיר בסיבים כמו פירות וירקות מסייעים בכך גם כן. אף על פי שהמאכלים האלה אינם דרי קבע על מדפי הקיוסקים בשדות התעופה או בחנויות הנוחות בתחנות הדלק, כך שתצטרכו להתאמץ כדי למצוא אותם כשאתם בדרכים. ובכלל, חופשה היא לא העיתוי שבו אנשים נוטים להקפיד על תפריט בריא.

"אנחנו באמת אוכלים בצורה שונה כשאנחנו בחופשה", אומרת ביק. צריכה גבוהה של פחמימות ומאכלים שמנוניים עשויה גם היא להיות סיבה לעצירות בזמן חופשה. אם תחליפו מאפה בסלט מדי פעם, זה עשוי להניע את המעיים שלכם לפעולה מחדש. וכמובן, שאתם תמיד יכולים לוותר על החופשה ולהשאר בבית. אבל ספק אם זה טיפ שתרצו ליישם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully