וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן הקלוריות: כמה אתם צריכים לרוץ בשביל מנה פלאפל?

21.3.2016 / 10:00

האמת הפשוטה היא שמי שרץ רק כדי לשרוף קלוריות, נכונה לו אכזבה: כדי להוריד משקל ולשרוף קלוריות, צריך לרוץ הרבה. הרבה מדי לרובנו. החלטתם להתנחם בארוחה מפנקת או חטיף מתוק? רוצו על זה, אבל קודם בואו תראו כמה זה יעלה לכם

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

נדמה שאין מערכת יחסים מורכבת יותר ביקום כולו מאשר זוהי המתנהלת בין הרץ לקיבתו. המרוץ אחר המשקל האידיאלי והמידה הנכונה בג'ינס כבר יצא מזמן מגבולות הרציונאל, ופערי התפישה בין משך הריצה לתגמולה מעולם לא היו גדולים יותר. ובכן, האמת הפשוטה היא שמי שרץ רק כדי לשרוף קלוריות, נכונה לו אכזבה: כדי להוריד משקל ולשרוף קלוריות, צריך לרוץ הרבה. הרבה מדי לרובנו.

מטרות כמו שמירה על בריאות תקינה, בריאות הלב, חיזוק השרירים, שמירה על המשקל, הורדת סיכון למחלות כרוניות ושיפור מצב הרוח, הן בהחלט נעלות וראויות, אבל אם אינכם מקפידים על תזונה נכונה, עשו לעצמכם טובה ואל תבנו על הריצה שתשרוף לכם את עודפי המשקל.

דבר ראשון - לפחית את כמות המזון

ההמלצה לפעילות גופנית שבועית כוללת חצי שעה מתונה עד עצימה, 5-6 ימים בשבוע. בצורה כזו נוכל להשיג את היתרונות הבריאותיים המופיעים לעיל, אבל כמות הקלוריות שנשרוף איננה משמעותית דיה כדי לעשות את השינוי המבוקש בגזרה.

ירידה במשקל נגזרת מהמשוואה של קלוריות נכנסות (דרך המזון והשתייה) לעומת קלוריות נשרפות (דרך פעילות גופנית). לפיכך, מי שמעוניין לרדת במשקל ולהפחית את שיעור השומן בגופו מומלץ לו, לפני הכל, להפחית את כמות המזון שהוא צורך. אפשר שהפעילות הגופנית תסייע בשמירה על המשקל אחרי הירידה המיוחלת, אבל היא עצמה לא תוכל לנטרל את חפיסת השוקולד שחוסלה אתמול.

פלאפל. ShutterStock
פלאפל. מנה בפיתה תעלה לכם 50 דקות ריצה/ShutterStock

כדי ליצור גרעון קלורי שיסייע להפחית במשקל נדרש קודם כל להבין את קצב שריפת הקלוריות של הגוף בעת פעילות גופנית. בהליכה איטית בקצב של 3 ק"מ בשעה, מנצל גופנו לאנרגיה כ- 2.5 קלוריות לדקה. הלאה. בהליכה שנחשבת מהירה מאוד, בקצב של 8 ק"מ בשעה, גופנו שורף 8 קלוריות לדקה.

מבט על המספרים

נעבור לריצה? בריצה קלה בקצב של 8 ק"מ בשעה שורף גופנו כ-10 קלוריות לדקה. בריצה מהירה הרבה יותר, בקצב של 13-14 קמ"ש ישרוף גופנו 15-17 קלוריות בדקת מאמץ.

בתרגום לשפת הנשנושים זה אומר שאם שתינו פחית משקה, או אכלנו שלוש קוביות שוקולד קטנות, הוספנו 150 קלוריות לתפריט שלנו תוך פחות משתי דקות. כדי לשרוף אותם אנחנו צריכים ללכת שעה בקצב מתון או לרוץ 1.5 קילומטר בקצב טוב. כעת יש לשאול: האם המחיר משתלם?

כדי לשרוף גביע אייס קפה תצטרכו לרוץ במשך 20 דקות. מנת פלאפל תעלה לכם ב-50 דקות ריצה ומשולש פיצה, שנגמר במספר ביסים קטנים יצריך מכם שעתיים של הליכה מתונה. אוהבים מאפים? מי לא. בשביל להיפטר מהקלוריות של בורקס תפוחי אדמה אחד תמים תידרשו להליכה מאומצת במשך חצי שעה, זמן דומה לנשנוש חפיסת שוקולד. החבר'ה במשרד קופצים למקדונלד'ס, לא תצטרפו? רק אם תבטיחו לרוץ שעה שלמה אחר כך ותוותרו על השתייה המתוקה.

חטיף סניקרס. ShutterStock
שוקולד. טעים אבל שווה לכם 150 קלוריות לשלוש קוביות?/ShutterStock

כבר הבנתם. ריצה לשם שריפת קלוריות איננה יעילה ולבדה לא תשיג את התוצאות הרצויות של ירידה במשקל. בחירת תפריט מאוזן והקפדה על כמויות ובישול ביתי מודע, יסייעו לא רק לגזרה אלא גם לשמירה על הבריאות ותשפר את המוטיבציה.

חשוב לזכור כי פעילות ספונטנית במהלך היום היא דרך מצוינת ויעילה לשריפת קלוריות. האנרגיה שיכולה להיות מנוצלת בפעילות זו נעה בין 100-800 קלוריות, ויכולה להיות התשובה ההגיונית לשאלת השאלות: כיצד מסביב אוכלים יותר ומשמינים פחות ואתם מעלים משקל רק מהמחשבה על ארוחת הצהריים? ובכן, נצלו כל פעילות שתוכלו לבצע במשך היום: עליה במדרגות, הליכה לקניות ומשחק בחוץ עם הילדים. הרי כבר הוכח שעדיף לספור קלוריות מאשר קילומטרים ברכב.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ויועצת תזונה בחברת "חלי ממן"

כרמית ספרא בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully