וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשואות למאפיה: חלשות או חזקות - מי הן נשות העבריינים?

איך קורה שנשים משכילות ונורמטיביות בוחרות לחיות לצד ראשי משפחות פשע. האם מדובר בנשים שמחפשות חיים סוערים ומכורות לסיכון ולכריזמה של בעליהן, או נשים שחיות במסירות טוטאלית ושהגיעו לאן שהגיעו בכלל בטעות. ד"ר אילן רבינוביץ' עושה סדר

עריכה: ניר חן

השבוע כשחגגו ברחבי העולם ובישראל את יום האישה נרצחה בבאר שבע, לעיני שלושת ילדיה, רעייתו בת השלושים של עבריין מוכר. בעלה, ששימש כעד מדינה והעיד בעבר נגד ראש ארגון פשע, ששימש כסגנו, נמצא כיום בכלא בגין עבירות אלימות במשפחה. אמה של הנרצחת אמרה: "יש הרבה עבריינים ואנשים רעים שהיו יכולים לעשות את זה" וסיפרה שבתה המנוחה הייתה חברה טובה של העבריין הבכיר, נגדו העיד בעלה. מה מושך את הנשים הללו אל זרועותיהם של עבריינים? האם זה הכסף? הכריזמה? או שמא מדובר בבחירה לא מושכלת והתאהבות עיוורת? מי הנשים שבוחרות לקשור את חייהם עם עבריינים?

הסתכלות ובחינה של הנשים הראשונות של עולם הפשע הישראלי מגלה תמונה מפתיעה ומאוד מגוונת.

ליאת אברג'יל, רעייתו של יצחק, ראש ארגון הפשיעה האימתני ביותר שהיה בישראל, היא עובדת סוציאלית בהכשרתה. ליאת נישאה ליצחק בעודו מרצה מחבוש בגין רצח. היא חזרה בתשובה ומנהלת אורח חיים דתי אדוק ומקפידה על ריחוק מעין הזרקורים. היא מעולם לא הגיעה לדיון בבית משפט ולא תמצאו תמונה אחת שלה.

מנגד, אהובה אלפרון נחשבת לדוברת של משפחת אלפרון בכלי התקשורת. היא בעלת תואר שלישי בפילוסופיה. בעלה יעקב שחוסל בפיצוץ מכוניתו, במסגרת מאבקי השליטה בעולם התחתון הישראלי, היה מראשי משפחות הפשע החזקות בארץ. אהובה מנצלת את הכריזמה בה ניחנה, רהיטותה והשכלתה כדי לשוות תדמית לגיטימית ונורמטיבית למשפחתה. דומה שהאלפרונים לא יכלו לבחור פרזנטורית ציבורית טובה יותר עבורם והיא נחשבת למרואיינת מבוקשת בתקשורת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהובה אלפרון. ד"ר לפילוסופיה, אישה דעתנית ומעוררת עניין/מערכת וואלה!, צילום מסך

כלתה, רעייתו של הבן דרור, ליהי אלפרון, תקפה בעבר את חמותה באומרה: "לגברת אלפרון כנראה נוח בכותרות והיא מחפשת דרכים יצירתיות להגיע לשם. מדובר בניסיון נואש לקבל תשומת לב". גם ליהי, כמו ליאת אברג'יל, היא עובדת סוציאלית במקצועה. היא נישאה לדרור יום לאחר ששוחרר ממעצר בחשד לרצח כפול, לאחר שלא נמצאו ראיות מספיקות נגדו. ליהי, שהייתה בחודשי היריון מתקדמים בחתונה המפוארת, לא ידעה עד הרגע האחרון אם אהובה ישתחרר בזמן לחופה.

עופרה דומרני, רעייתו של שלום, הבוס הכל יכול בדרום, הנחשב על ידי המשטרה כראש אירגון פשיעה ארצי ויעד מרכזי, היא אשת בית אמיתית. מגדלת את חמשת ילדיהם המתגוררים באחוזת ענק שבנו במושב עוצם, הכוללת מספר מבנים ובריכת שחיה. פרט לתביעה של מנהל מקרקעי ישראל, בעבירות בניה בלתי חוקית ופלישה לשטח בבעלות המנהל בגינה נדונה לתשלום קנס כספי, עפרה דומרני מעולם לא הסתבכה עם החוק. היא זו שדואגת לשלום בית כשדומרני מבלה תקופות ארוכות במאסר, והיא זו שדואגת למשק הבית. דומרני עשה הכל כדי להרחיק את רעייתו מעסקיו, תוך דאגה לה. למרות זאת, חוקרי היאחב"ל החליטו לעקוב אחריה ולנסות להקליטה בהאזנות סתר, בניסיון להפיל את בעלה.

עוד באותו נושא

נשארות מאחור: מה יעשו הנשים של אולמרט ופינטו?

לכתבה המלאה

Power Couple

מיכל זגורי, רעייתו של יניב (ניבי) זגורי, ראש אירגון הפשיעה מבאר שבע, מנהלת עסק למתנות ומסיימת לימודי משפטים. היא הואשמה וזוכתה לחלוטין מאיום על עד מדינה שהפליל את גיסה, חגי. ביחידה המרכזית-נגב של המשטרה, חשדו שמיכל שומרת על תפעול עסקי הגבייה האימתניים שהותיר אחריו הבעל, בעת שריצה עונש מאסר בן שבע שנים. המשטרה טענה, בהסתמכה על חומר מודיעיני שמיכל שימשה כמתווכת בעסקי הגבייה בזמן שבעלה ואחיו חגי נמצאים מאחורי סורג ובריח. שום דבר מהנ"ל לא הוכח. נותר רק להסתפק במשפט שאמרה לתקשורת: "אני ידועה כאחת שכל הזמן צוחקת ומסתלבטת. זו אני פרובוקטורית". בבאר שבע אגב יש שיטענו שמיכל צברה כוח רב ,שאינו נופל מזה של בעלה ויחדיו הם מהווים Power Couple.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשה הכל כדי להרחיק את רעייתו מעסקיו. שלום דומרני/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה מביא עובדות סוציאליות כליאת אברג'יל וליהי אלפרון, דוקטורית לפילוסופיה כאהובה אלפרון, סטודנטית למשפטים כמיכל זגורי ואשת משפחה קלאסית כעופרה דומרני, לקשור גורלן לבני זוגן המעורבים לכאורה עמוק בעולם הפשע הישראלי?

מדובר בנשים דעתניות ומרשימות שבדעה צלולה בחרו חיים עם לא מעט סיכונים, דרמות וסערות. תקופות ארוכות הן נותרות בגפן כשמעמסת גידול הילדים נופלת עליהן בלעדית, בעוד בן זוגן מושם תחת סורג ובריח. גם חיסולי החשבונות בתוך אירגוני הפשע, על שליטה וניהול של מחזורי עתק, לא תורמים לשלוות הנפש. מצלמות, שומרי ראש, גדרות וסידורי אבטחה אינם ערובה לחיים ארוכים במלחמות עולם הפשע - כפי שהמציאות הוכיחה שוב ושוב. היצרים, הכוחנות, הכסף הגדול, הצורך בנקמה יוקדת, חוסר היכולת לשכוח ולסלוח, הקודים הפנימיים של הכבוד העצמי, כל אלו ועוד הופכים חיי אדם לשווים כקליפת השום.

טוני סופראנו כמשל

מה הכוח הכובש, שיהיו שיתקשו להבין, של הבעלים הללו? איך הם הפכו לגברים האולטימטיביים עבור נשותיהן? יקל עליכם להבין זאת כשתקחו כמשל את סידרת המופת "הסופרנוס" שהפכה את השחקן הראשי שלה, ג'יימס גנדולפיני, לאחד הגברים הנחשקים באמריקה שזכה במקום הראשון בדירוגי הגברים הסקסיים ביבשת, למרות שאין חזותו כשל כוכב קולנוע טיפוסי. נשים התאהבו לא בשחקן, אלא במשחקו המשכנע כבוס משפחת מאפיה בניו ג'רזי. דמותו שניבטה מהמרקע הפכה לאחת האהודות בקרב הצופים, למרות שצפו בה רוצחת ואונסת שוב ושוב בלי להניד עפעף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נושאות בעול הבית בגפן. כרמלה סופרנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיבה היא כריזמה נדירה וסוחפת. יכולת מנהיגותית והובלת אנשים שיש למתי מעט. שידור כוח ועוצמה שגורם לאנשים להאמין באותם "בוסים" בלתי מעוררים וללכת אחריהם שבי בעיניים עצומות. יכולות מולדות שמשתכללות באופן נרכש וגורמות לסביבה לדמותם לשמש, תוך רצון להתחמם מקרניהם המיטיבות. הבעיה ששמש גם שורפת וממיתה, במיוחד כששוכחים להזהר.

אכזריות לצד רגישות

אנשים העומדים בראש ארגוני פשע, אינם דמות העבריין הפסיכופט כפי שרבים נוטים לצייר בדימיונם. הם מאוד אינטליגנטים ומתוחכמים, סוחפים, בעלי יכולות קוגניטביות גבוהות ותחכום

אנשים העומדים בראש ארגוני פשע, שחיילים סרים למרותם וקופצים לכל מילה שלהם אינם דמות העבריין הפסיכופט כפי שרבים נוטים לצייר בדימיונם. הם מאוד אינטליגנטים ומתוחכמים, סוחפים, בעלי יכולות קוגניטביות גבוהות ותחכום. האדם הפוגש בהם יחוש שמעולם לא פגש דמות כה מיוחדת. יכולים לדור אצלם בכפיפה אחת ביטוי רגישות אנושית ואינטליגנציה רגשית לדמויות שהם חפצים ביקרן, לצד אכזריות והעדר גבולות ובלמים לאנשים העומדים בדרכם. בפועל, הכל סובב סביבם והם רואים רק את מטרתם: לכבוש, להשיג, לצבור כוח ועוצמה. הם קובעים את הגבולות המשתנים. אין בלקסיקון האישי שלהם סופר אגו מעניש. הם יתנו הצדקה פנימית לכל אחד ממעשיהם. לרוב יקשרו זאת בטראומות ילדות שחוו על בשרם.

נשותיהן מתאהבות בדמות גדולה מהחיים. אחריהם כל גבר נראה משעמם ובאנלי. גם המעמד כאישה הראשונה של עולם הפשע תורם. איזו אישה לא חולמת להיות מלכה? שומרי ראש, נהגים, בתים מפוארים, מותגי על - כמעט כל דבר חומרי בהישג יד. אל תרחמו על נשותיהן. הן לפרקים חשות בנות המזל הגדולות בעולם. הן לא רוצות ולא יכולות לבקש חיים שקטים באמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully