וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: האם קרם לחות באמת עובד?

4.3.2016 / 8:00

רבים מאיתנו פיתחו לעצמם מנהג לשים קרם לחות אחרי כל מקלחת, אבל האם מדובר במנהג מיותר שרק מזיק לעור, ולא מאפשר לו לייצר לחות לבדו? ד"ר עידן גורן עם התשובה

קרם לחות. ShutterStock
כמו כל דבר, גם קרם לחות הוא טוב במידה/ShutterStock

שאלה: הקוסמטיקאית שלי כל הזמן אומרת לי לשים קרם לחות על הפנים על בסיס יומיומי. אני שמה רק כשאני מרגישה יובש כי פעם הייתי שמה כל יום והרגשתי שהעור שלי "מתמכר" לזה, וממש לא מייצר לחות בעצמו. האם יש אמת בדבר?

תשובה: אם אתם מאלה שמכורים למריחת קרם לחות או לא, מזג האוויר של השבועות האחרונים שנע בין קור ויובש לבין שרב, בוודאי לא סייע לעור שלכם להרגיש חיוני במיוחד. בכל עונות השנה ובייחוד בימי החורף, קרם לחות הוא אחד ממוצרי הטיפוח הנמכרים ביותר. אבל מומחים רבים בתחום טוענים כי קרם הלחות עלול לעשות יותר נזק מתועלת וכי שימוש ממושך עלול להפוך את העור לחלש ופגיע יותר. האומנם?

קרם הלחות, בין אם מדובר בקרם יקר או פשוט, הוא לרוב יעיל ביכולתו להזין את העור בלחות ובהפחתה של איבוד הנוזלים מהעור לאוויר. אבל דווקא משום אותה יעילות העור עשוי "לשכוח" איך לרכך את עצמו. באופן טבעי, מופרשים מהעור חומרים שונים שמכונים בכלליות "גורמי לחות טבעיים" (NMFs). הכמות אותה מייצר העור תלוי בגורמים שונים, כדוגמת שינויי אקלים ולחות. למה הכוונה? אם תסעו לחופשה במקום יבש, כמו למשל באילת, העור צפוי להגביר את ייצור גורמי הלחות הטבעיים שלו. אבל אם באותם התנאים תוסיפו מדי יום כמויות של קרם לחות, אז העור אינו מבחין בשינוי ואינו מגיב בהתאם, כלומר, לא מגביר את הייצור הטבעי שתפקידו להגביר את הלחות.

איך עובד קרם הלחות?

קרם הלחות מחדיר חומרי לחות לעור וגם יוצר שכבת בידוד בין העור לבין הסביבה. אפשר לדמות זאת לשכבה דמיונית של ניילון נצמד, שמסייע להותיר את הלחות בתוך העור. הלחות הטבעית של העור מורכבת משילוב של מים, שומנים וחלבונים באחוזים שונים. העור מכיל את החומרים הללו באופן טבעי והגוף מספק את החוסרים של כל אחד מהרכיבים הללו לפי הצורך.

עור יבש. ShutterStock
ברגע שתפסיקו להשתמש בקרם הלחות, העור יתייבש במהרה/ShutterStock

מצד שני, הוספה אינטנסיבית של אותם הרכיבים בדיוק על פני העור גורמת להפעלת מערכת מישוב שלילית שמסמלת כי רכיבים אלה נמצאים בעודף על פני העור. כתגובה לאותו פידבק הגוף מפחית את העברת המים וחומרי העשרה אחרים לאפידרמיס, מה שגורם בסופו של דבר לפגיעה בעור ולתלות בתוספת החיצונית. ברגע שתפסיקו להשתמש בו העור יתייבש במהרה.

בשורה התחתונה אם העור שלכם בריא, הוא יכול לדאוג לעצמו. שימוש ממושך, בקרמים ותחליבים עשירים בלחות עלולים בטווח הארוך להחליש את העור. קרם לחות הוא תוספת חשובה רק כאשר באמת יש בכך צורך, מדי פעם, למשל בזמנים של חשיפה ממושכת לחום או קור קיצוניים וכאשר אתם חשים שלאחר מספר ימים העור אינו מצליח להתגבר על השינוי. במקרים אלה אפשר להעשיר את הלחות באופן זמני. מצד שני, אם אתם כבר עושים בהם שימוש באופן קבוע, מומלץ לבצע את ההפסקה באופן מדורג על מנת לאפשר למנגנונים הטבעיים זמן לחזור ולפעול מחדש.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: למה לחלק מהנשים יש שיער על הפנים?

לכתבה המלאה

לכל השאלות במדור לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully