וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להיות בריאים יותר? מספיק אם תפחיתו 5% ממשקל הגוף

28.2.2016 / 6:18

חוקרים הופתעו לגלות שגם הפחתה יחסית מינורית במשקל הגוף משפיעה משמעותית על המדדים הבריאותיים ומפחיתה סיכון לסוכרת ולמחלות כלי דם. המסקנה: גם ירידה של קילוגרמים בודדים יכולה להועיל מאוד

צילום: עידו שחם

בווידאו: השיטה החדשה שמחליפה את ה-BMI

סובלים מבעיות בריאותיות בגלל עודף משקל, אבל מתקשים להתמיד בדיאטה? מחקר חדש של אוניברסיטת וושינגטון מספק סיבה טובה להתאמץ קצת יותר. מתברר שירידה של 5% בלבד ממשקל הגוף מספיקה בכדי להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולמחלות של מערכת הדם.

החוקרים גילו כי ככל שמשקל הגוף יורד, כך משתפרים התפקודים בגוף שמווסתים היטב את רמות האינסולין בדם – ההורמון שאחראי להעברת מולקולות הסוכר מן הדם אל תוך התאים. אחד המדדים שבהם נראה שיפור הוא תאי הבטא – תאים בלבלב המייצרים את ההורמון אינסולין, ותפקודם עלול להיפגע במצב של עודף משקל משמעותי. תפקוד תקין של האינסולין בגוף מכונה "רגישות לאינסולין", ותפקוד לקוי, שעלול להוביל לסוכרת, הוא "תנגודת לאינסולין".

רגישות הגוף לאינסולין משתפרת

"על אף שלירידה של 5% ממשקל הגוף אין אפקט גדול מבחינה קוסמטית, מצאנו שיש לה אפקט בריאותי משמעותי", אמר החוקר הראשי מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון, ד"ר סמואל קליין. את הממצאים פירסמו החוקרים השבוע בכתב העת The journal Cell Metabolism. כצפוי, החוקרים גילו כי ככל שהירידה במשקל משמעותית יותר – למשל, של 11%-16% נוספים ממשקל הגוף – כך משתפרת עוד יותר רגישות הגוף לאינסולין.

שאיבת שומן. ShutterStock
מאבדים 8% ממסת השומן ו-40% משומן הכבד/ShutterStock

לצורך המחקר גייסו החוקרים 40 אמריקאים הסובלים מעודף משקל, כאשר מחציתם השתתפו בתוכנית להפחתה במשקל והמחצית השנייה שמרה על משקלם. הם מצאו שהאנשים שהפחיתו 5% ממשקל גופם איבדו כ-8% ממסת השומן שלהם וכ-7% בנפח השומן התוך-בטני. אנשים אלה גם הפחיתו 40% משומן הכבד שלהם – שומן שעלול לגרום למחלות כמו כבד שומני.

"אפילו לירידה מתונה במשקל יש תועלות"

בנוסף, נמצאו בדמם רמות פחותות של גלוקוז, אינסולין וטריגליצרידים, והם שיפרו את תפקוד תאי הבטא – ממדים הקשורים במחלות קרדיו-מטאבוליות כמו סוכרת, מחלות לב ושבץ. הם גם הראו ירידה בקצב הלב ובלחץ הדם, בהשוואה למצבם לפני הירידה במשקל. ככל שהמשתתפים המשיכו וירדו במשקל, כך מצבם הבריאותי בממדים שנבחנו השתפר אף הוא.

"חשבנו שירידה במשקל של 5% תועיל לבריאות", אמר קליין, "אבל הופתענו מכך שהשפיעה על כל כך הרבה מערכות איברים במקביל. זאת אומרת, אפילו לירידה מתונה במשקל יש תועלות מטאבוליות רבות". המשמעות, הוסיף קליין, היא שיש לעודד אנשים עם עודף משקל להשיל אפילו קילוגרמים בודדים ממשקלם, כי קל יותר להפחית 5% ממשקל הגוף מאשר 10% ממנו".

בכל זאת, רופאים אחרים מדגישים כי ישנם אנשים הסובלים מעודף משקל, אך המדדים המטבוליים בגופם תקינים לחלוטין. לכן אסור לצאת מנקודת הנחה שכל מי שנחשב "שמן" – חברתית או רפואית – חייב לרדת במשקל בכדי לשפר את בריאותו. "ישנם אנשים שלפי מדד מסת הגוף שלהם (BMI) הם שמנים מאוד, אבל מדדיהם הבריאותיים תקינים לגמרי, בעוד אחרים שהם במשקל 'רגיל' בכלל אינם בריאים", אמרה החוקרת מאוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, ג'נט טומיאמה להאפינגטון פוסט. "לחשוב שכל אדם שמן חייב בהכרח להשיל ממשקלו זו הטיה אוטומטית כנגד שמנים", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully