וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה קורה לגוף כשמפסיקים לעשן?

19.2.2016 / 7:30

קשה להרוג הרגלים ישנים – אפילו כשהם עלולים להרוג אתכם. אם גם אתם רוצים להפסיק לעשן אבל מתקשים להתחיל בגמילה, אולי יעזור לכם לדעת כמה מהר אחרי הסיגריה האחרונה, הגוף שלכם ואתם תרגישו בהבדל

למרות שמספר המעשנים בקרב בני 21 ומעלה נמצא במגמת ירידה מתונה בשנים האחרונות והוא עומד על מעט פחות מ-20%, עדיין מדובר על מספר לא מבוטל של אנשים. אחוז המעשנים בקרב חיילי צה"ל גבוה מהרבה מהממוצע הכללי ומהממוצע של צעירים במדינות מערביות. גמילה מעישון היא לא דבר פשוט ורבים נכשלים בה, כך שהדרך המומלצת להפסיק לעשן היא לא להתחיל בכלל. אבל אם אתם מעשנים ומחפשים זריקת מוטיבציה, אולי העובדות הבאות יעזרו.

בסקר בריטי שפורסם לאחרונה הסתבר שכשני שליש מהמעשנים מעוניינים להפסיק. הנתונים מבריטניה מראים עוד כי קרוב למחצית מכלל המעשנים הקבועים עלולים למצוא את מותם ממחלות שקשורות לעישון כדוגמת מחלות לב, שבץ מוחי וסרטן.

מה קורה בגוף לאחר שמפסיקים לעשן?

שינויים רבים ניתן לראות בגוף מייד לאחר הפסקת השפעתה של הסיגריה אולם השיפור בפינוי הפחמן הדו חמצני הוא המהיר ביותר, והוא מופיע כשמונה שעות בלבד לאחר הסיגריה האחרונה. בתוך יומיים מהפסקת העישון תוכלו לחזור ולחוש בצורה טובה יותר את הטעמים, הודות לפינוי ההפרשות והפחתה בפגיעה בבלוטות הטעם. באופן דומה, יחול גם שיפור בחוש הריח שלכם. לאחר פחות מעשרה חודשים יעילות פינוי ההפרשות מדרכי הנשימה תשתפר, ויגדלו מחדש הריסים שמצפים את דרכי הנשימה ואשר לוקחים חלק בהגנה על הריאות.

גברים שותים בירה ומעשנים סיגריה. ShutterStock
מספר המעשנים נמצא במגמת ירידה, אך צעירים רבים עדיין מעשנים/ShutterStock

היתרונות המשמעותיים ביותר מגיעים כמובן לאחר זמן רב יותר מהפסקת העישון. חמש שנים בלי סיגריה מפחיתות בכמחצית את הסיכון למחלות לב, ואת הסיכון לגידולים בחלל הפה, הגרון, הוושט ושל סרטן שלפוחית השתן. כעבור עד 15 שנים מהגמילה, יורד הסיכון לשבץ ומשתווה לזה של אדם בן אותו גיל שלא עישן.

במחקר שפורסם ביולי 2012 ב-annals of oncology עולה שהסיכון לפתח סרטן לבלב משתווה לזה של לא מעשנים כ-20 שנים לאחר הגמילה מהעישון. מחקר אחר, שפורסם בעיתון הנחשבJAMA כבר בשנת 2008 בחן את הסיכון למחלות בדרכי הנשימה לאחר הגמילה. בסקירה של קבוצה של מעל 12,000 נשים (חלקן עישנו, חלקן נגמלו וחלק מעולם לא עישנו), נמצא כי לנשים שנגמלו מעישון לקח כ-20 שנים כדי להפחית את הסיכון למחלות של דרכי הנשימה והריאות. הנתון המדאיג ביותר היה דווקא של קבוצת המעשנים והמעשנים לשעבר – 64% ממקרי התמותה במעשנים ו28% ממקרי התמותה במעשנים לשעבר היו כתוצאה ממחלות שקשורות במישרין לעישון.

עוד באותו נושא

העישון הרבה יותר מסוכן לבריאות שלכם ממה שאתם חושבים

לכתבה המלאה

מפסיקים לעשן, מתחילים לאכול

אחת הבעיות הנפוצות בקרב מי שמנסים להיגמל מעישון היא העלייה במשקל, במיוחד בחודשים הראשונים. מחקרים מראים כי מדובר בעלייה מתונה שיכולה להגיע לעד 3-5 קילוגרמים.

מחקר שוויצרי שפורסם לפני שנה וחצי הראה כי נגמלים צעירים נטו לעלות יותר במשקל מאשר מבוגרים; גברים עלו במשקל יותר מנשים שנה לאחר הפסקת עישון, אך בקרב מעשנים כבדים נשים עלו יותר במשקל מגברים לאחר הגמילה. הקבוצה שנמצאה בסיכון הגבוה ביותר לעלייה במשקל היא נשים צעירות שהיו מעשנות כבדות והפסיקו לעשן. אבל לא מדובר בגזירת גורל – העלייה הזאת במשקל אינה בלתי נמנעת.

אילוסטרציה. ShutterStock
כאשר מפסיקים לעשן, התיאבון וחילוף החומרים שבים למסלולם/ShutterStock

עישון פועל כמדכא תיאבון ועשוי מעט להגביר את חילוף החומרים כך שכאשר מפסיקים לעשן, התיאבון וחילוף החומרים שבים למסלולם. אם מצרפים לכך את העובדה שחוש הטעם והריח משתפרים פלאים וכך ההרגשה הכללית יש את כל הסיבות הטובות לכך שתעדיפו לאכול יותר.

כדי להימנע מעלייה במשקל לאחר הגמילה מומלץ לשלב מוקדם ככל האפשר דיאטה ופעילות גופנית כחלק מתוכנית הפסקת העישון. פעילות גופנית סדירה לא רק עוזרת לשרוף קלוריות, אלא גם גם מסייעת להקל על תסמיני הגמילה. כאשר אתם חשים צורך עז "לנשנש" מומלץ לבחור בירקות ופירות ולאכול מנות קטנות ומרובות על פני היום כדי למלא את החסר.

מעל לכל, חשוב לזכור כי היתרונות הבריאותיים של הפסקת העישון עולים בהרבה על הבעיות הקשורות בעלייה מתונה במשקל, ושלהוריד 4 ק"ג צפוי להיות פשוט יותר מאשר להיגמל שוב מעישון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully