וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך עודף משקל משפיע על תפיסת המרחקים במוח?

18.2.2016 / 11:00

מחקר גילה שמשקל עודף משפיע על האופן שבו המוח תופס מרחקים ומעריך שיפועים. התוצאה: מרחקים עשויים להידמות לשמנים פי שניים יותר גדולים ממה שהם נראים לאדם במשקל תקין, וגם הטיפוס במדרגות נראה להם קשה יותר ממה שהוא באמת

ShutterStock

יכול להיות שלאנשים שסובלים מהשמנת יתר יש תירוץ טוב לכך שהם לא מרבים ללכת ברגל או להעדיף את המדרגות על פני המעלית, וזו לא סתם עצלנות. מסתבר שככל שמשקל הגוף גבוה יותר, כך המוח נוטה לתפוס מרחקים כגדולים יותר.

ניסוי בדק ומצא כי לאדם שמשקלו כ-150 קילוגרם, עצמים נראים רחוקים פי שניים משהם נראים לאדם ששוקל כ-60 קילוגרם. השפעה דומה נמצאה גם על האופן שבו המוח מעריך שיפועים. לאדם כבד משקל, השיפוע יראה תלול באופן משמעותי יותר מאשר לאדם רזה.

אישה שמנה יושבת על מדרגות ומסתכלת בסמארטפון. ShutterStock
המדרגות נראים יותר תלולות מכפי שהן באמת/ShutterStock

מדענים סבורים שהתופעה המוזרה הזו קשורה במנגנון הישרדותי ששירת את אבותינו הקדמונים. תפקידו של המנגנון הוא לאפשר למוח להעריך מצבי מבחן בהרף עין, מבלי שנצטרך ממש לחשוב עליהם. עם זאת, נראה שאחת ההשלכות שלו מחבלת בסיכויים לשכנע אנשים שסובלים ממשקל עודף לאמץ אורח חיים פעיל יותר.

הפסיכולוגית ג'סיקה וויט מאוניברסיטת קולורדו, הסבירה כי "מאמץ וביצועים משפיעים על התפיסה. אנשים ששוקלים יותר מאחרים תופסים מרחקים כגדולים יותר ושיפועים כתלולים יותר – כאשר ההיגיון הוא שהעובדה שהם צריכים לשאת משא כבד יותר לאותו מרחק, משפיעה על התפיסה שלהם. זה בלתי נשלט, הם לא יכולים להשפיע על כך במודע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully