וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: איך נוצרות גומות חן והאם הן עוברות בתורשה?

12.2.2016 / 8:10

גומות חן נחשבו מאז ומתמיד לסימן של יופי, ומכאן כנראה זכו לשמן. איך נוצרות הגומות והאם הן עוברות בירושה? והאם בנוסף להיותן מאפיין חיצוני חינני, יש להן גם יתרונות אבולוציוניים?

דוגמנית העל בר רפאלי. AP
מדגמנת גומות מושלמות. בר רפאלי/AP

גומות חן הן אותם אזורים שקועים בפנים, לרוב בלחיים. בדרך כלל, גומות החן הופכות למודגשות יותר בזמן חיוך. למעשה, קיימים שני סוגים של גומות חן: גומות סנטר וגומות הלחי.

האופן שבו הן נוצרות הוא שונה במקצת. התאוריה הרווחת לגבי התפתחות הגומות בסנטר קשורה לאופן שבו שני צדי הסנטר התמזגו בתחילת ההריון. המנגנון של גומות הלחיים לעומת זאת, קשור לשינויים במבנה של שריר הפנים הידוע כזיגומטיקוס (zygomaticus major). במילים אחרות גומות בלחיים הן לא יותר מאשר 'פגם בייצור', שגורם לאזור בשרירי הפנים בצד אחד או בשניהם להתפתח באופן שונה מהרגיל.

כיצד עוברות הגומות בתורשה?

קיימת הסכמה רחבה שגומות חן הן גנטיות, אבל יש ויכוח על האופן שבו הן עוברות בתורשה. החלק המוסכם הוא שהפגם הגנטי שעובר בתורשה גורם לפגיעה בהתפתחות רקמת החיבור התת עורית שנוצרת במהלך ההתפתחות העוברית. הפגם גורם לשינוי מסויים במבנה שריר הזיגומטיקוס אשר במקום להיווצר כמקשה אחת, נוצר במרכזו אזור שקוע שמופיע בעת חיוך.

במשך שנים רבות גומות חן נחשבו תכונה "דומיננטית" מבחינה גנטית כך שאם לשני ההורים יש גומות, קיים סיכוי של בין 50-100% שגם לילדיהם יהיו; ואם רק לאחד ההורים יש גומות, עדיין יש סיכוי של עד 50% להעביר את התכונה לדור הבא. בשנים האחרונות לעומת זאת, ישנם מדענים הטוענים שלמעשה מדובר בתכונות דומיננטיות אך שאינן סדירות. כלומר, גם לשני הורים עם גומות חן לא בטוח שיוולדו ילדים עם גומות חן, בטח לא ב100%, כפי שגרסו בעבר.

תינוק אוכל. ShutterStock
אם לשני ההורים יש גומות, קיים סיכוי של בין 50-100% שגם לילדיהם יהיו/ShutterStock

דרך נוספת שיכולה להוביל להיווצרות גומות חן, היא מוטציות גנטית ספונטניות. כלומר, מצב שבו נוצרות גומות חן לראשונה בעובר מבלי שיירש אותן מאחד מהוריו.

מה היתרון האבולוציוני של גומות חן?

רבים מייחסים את האהדה הגדולה לגומות חן לכך שהן למעשה מזכירות לנו את פניהם של תינוקות וילדים צעירים. לפי עיקרון זה, גומות חן אינן שונות ממנגנונים אחרים אשר גורמים לכך שתינוקות יהיו חמודים בעיניי המתבונן, אם זה בזכות עיניהם הגדולות או הלחיים השמנמנות שלהם (על פי התאוריות המדעיות, מדובר במנגנון ביולוגי שמטרתו לגרום למבוגרים לחמול על תינוקות ולהבטיח את הטיפול בהם).

מכיוון שהגומות נקשרות לחן אנו מייחסים תכונות אלה גם למבוגרים שממשיכים לשאת בגאווה גומות. מחקר משנת 2008, טען כי ייתכן והגומות הן בכלל כלי שנועד לסייע לבני האדם לתקשר באמצעות הבעות פנים. החוקרים שפרסמו את המאמר שיערו שלביטוי בולט של רגשות ויכולת טובה יותר להעביר מסרים בין בני אדם הייתה ללא ספק יתרון אבולוציוני ולכן עברה באופן דומיננטי בין דורות. יתרון נוסף, בדומה ליתרון של יופי וסימטריה, הוא שתכונה שמגבירה משיכה מינית בין בני אדם, מהווה תמיד יתרון אבולוציוני ומתקשרת לתכונות טובות וגנטיקה טובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully