וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הבגד שאנחנו לובשים משפיע על האימון?

7.2.2016 / 8:00

הם שומרים על חום גוף יציב, מתייבשים במהירות שיא ומפעילים לחץ עדין ואפקטיבי על השרירים. מה שהיה פעם נחלתם של ספורטאים מקצועיים הופך בשנים האחרונות למוצר שכל אחד יכול לרכוש

יום היוגה הבינלאומי הראשון, פריז, יוני 2015. AP
לא כל בגד מתאים לאימון גופני/AP

מי שמתאמן פעמיים?שלוש בשבוע - בריצה, ביוגה, ב?TRX, בפילטיס או ברכיבה על אופניים – כבר יודע: לא כל בגד מתאים לאימון גופני. בדי הכותנה אמנם נעימים למגע והחיכוך שלהם בעור מינימלי, אבל כמה טיפות של זיעה וקיבלנו סמרטוט במקום בגד ספורט: הכותנה נשארת לחה ואינה מתייבשת במהלך האימון, ושילוב עליית חום הגוף והמגע עם הלחות (והמזגן, לעתים) מגביר את הסיכוי להתקררות. הבדים הסינתטיים, לעומת זאת, לפעמים אטומים כל כך עד שאנחנו מוצאים את עצמנו מתפללים לסופו של האימון – לרגע שבו נוכל לפשוט מעלינו את הטייץ הארור והעור יוכל לשוב ולנשום, ובצדק – שכן האטימות הקיצונית היא מתכון לגירויים ולפטריות. אז מה בכל זאת לובשים?

לא רק לספורטאים מקצועיים

בספורט המקצועי חוקרים כבר שנים את הבדים שלובשים הספורטאים ובודקים את השפעתם על הישגיהם. בדי העל שלובשים הספורטאים משפרים את איכות האימון, שומרים על טונוס השריר ומונעים פציעות.

בתחילת שנות האלפיים, במקביל להתפתחות תעשיית הננו טכנולוגיה, החל עידן חדש בעולם הטקסטיל ובדי העל נהיו זמינים לכולם ולא רק לעשירים: הרעיון של חיקוי בד טבעי נזנח ובמקומו החלו להשתמש בסיבים טבעיים המשולבים בסיבים מעשה ידי אדם. הבדים שנוצרו בעלי ספקטרום רחב של תכונות המסייעות בפעילות הגופנית: גמישות, חוזק ורכות, עמידות בפני קרעים, שריטות ודקירות, תמיכה בשרירים, אנטי בקטריאליות, איזון טמפרטורה, שרידות גבוהה, עמידות במים וברוח, הגנה מפני קרני UV, כביסה קלה ומהירה, ייבוש מהיר.

לא, לא מדובר ב"Dry Fit". למושג דריי פיט אין דבר וחצי דבר עם סוג הבד, אלא רק עם טכניקת הסריגה: דריי פיט היא סריגת כוורת שמאפשרת ללחות לצאת מפנים הבגד אל פני השטח ולהשאיר את העור יבש, אבל אין קשר בין טכניקת הסריגה לאיכות התוצר הסופי, התלויה בעיקר באופי הסיב, ויעיד עלכך כל מי שאי פעם לבש חולצת דריי פיט - ממותגת ככל שתהיה - מאיכות נמוכה, ובמרוץ המוני רק חיכה לרגע שבו יגיע לקו הגמר ויוכל לפשוט אותה מעליו.

בגדי ספורט. אנטומי, צילום מסך
לחץ עדין ואפקטיבי על השרירים/צילום מסך, אנטומי

תכונותיהם של בדי העל מרשימות: איזון הטמפרטורה שומר על חום הגוף יציב במהלך האימון והייבוש המהיר שומר על המתאמן, אבל התכונה המרשימה ביותר של בדי העל איננה דחיית ריחות זיעה או ייבוש מהיר, כי אם הלחץ העדין והאפקטיבי שהם מפעילים על הגוף, המשפיע ישירות על סירקולציית הדם ומגביר את זרימתו ב?20 אחוזים, משפר את פעילות השריר ולפיכך מגביר את יעילות האימון.

עושים חשק להתאמן

מרבית בגדי הספורט בישראל מגיעים, כמובן, מחו"ל. המתאמן הישראלי רוכש בדרך כלל את הבגדים של המותגים הגדולים – בגדים לא זולים ולא תמיד איכותיים (מובן שלכל חברה יש גם קו איכותי יותר אך הוא לא מגיע לכאן משיקולי רווח). השוק אמנם נשלט על ידי המותגים הגדולים והבינלאומיים אבל בשנים האחרונות קמו חברות נישה שעוקפות אותם.

"הבדים האלו דורשים התייחסות מיוחדת והקפדה על כל פרט ופרט - בגזירה, בתפירה, בחוטים המיוחדים", מסבירה אילן אשל, המעצבת והבעלים של Anatomy Sport, חברת סטארט אפ ישראלית שמעצבת ומפתחת בגדי ספורט. "הבדים שנוצרים בטכנולוגיה מתקדמת הם בעלי שפע תכונות המשפיעות על איכות האימון ובריאות הגוף: על זרימת הדם, על המערכת החיסונית, על טמפרטורת הגוף והלחות". לדבריה, החיכוך של הבדים עם הגוף מקסימלי, לכן הם נתפרים בתפרים שטוחים וסגורים שכמעט לא מורגשים במגע עם העור. "אנחנו מקפידים על חוזק התפר ועל הגמישות שלו, וכדי לשמור על התפר בכביסות המרובות אנחנו משתמשים בחוטי ניילון המלופפים כמה פעמים". ומה לגבי המחיר? "כשאנחנו רוכשים לעצמנו בגד כזה", מסכמת אשל באופטימיות, "סביר שנרצה להתחיל להתאמן רק מההנאה שבלבישה".

לפרטים נוספים לחצו כאן

מערכת וואלה! בשיתוף Anatomy Sport

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully