וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנשים גבוהים חשופים יותר לסרטן?

7.2.2016 / 12:00

לטענת חוקרים מאוניברסיטת הרווארד גובה הוא לא רק גנטי אלא תלוי גם בתזונת האם בהיריון. הממצאים הראו כי אנשים גבוהים אומנם נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, אבל מסוכרת הם דוקא יותר מוגנים

רויטרס
"על כל שישה וחצי סנטימטרים של גובה, פוחת ב-6% הסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הסיכון לסרטן עולה ב-4%"

בווידיאו: האיש הגבוה בעולם (2.51 מטרים) ממשיך לגבוה כל שנה

אנשים גבוהים חולים פחות במחלות לב ובסוכרת, בהשוואה לאנשים נמוכים מהם, אך נוטים יותר לחלות בסרטן – כך עולה ממחקר גרמני-אמריקאי חדש שפורסם בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

החוקרים, המשתייכים למכון המחקר הגרמני לחקר הסוכרת (DZD) ולבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד, מראים כי על אף שלכאורה גובה הוא פרמטר ניטרלי, בפועל הוא עשוי להעיד על חסינות למחלות מסוימות, ועל רגישות יתר לאחרות. "על כל שישה וחצי סנטימטרים של גובה, פוחת ב-6% הסיכון למחלות לב וכלי דם. עם זאת, הסיכון לסרטן עולה ב-4%", הסביר פרופ' מתיאס שולץ מאוניברסיטת מהמכון הגרמני לתזונה בפוטסדאם.

סיבה עיקרית לכך היא שגובהם של אנשים הוא לא רק תוצאה של גנטיקה, אלא גם של התזונה שצרכו בהיותם ברחם ובתקופת הילדות והנערות. גובה, טוענים החוקרים, הוא סמן ל"תזונת-יתר" – בעיקר בכל הנוגע לחלבונים, כמו מוצרי חלב וחלבונים אחרים שמוצאם מהחי. אחת התוצאות של סוג זה של תזונה הוא פעילות מוגברת ההורמון אינסולין – וסת הסוכרים בגוף – מה שמשפיע על לחיוב על קצב פירוק השומנים.

סרטן. ShutterStock
מעלה את הסיכון לחלות בסרטן/ShutterStock

"הנתונים שלנו מראים כי אנשים גבוהים רגישים יותר לאינסולין ויש להם פחות שומן בכבד, מה שעשוי להסביר את הסיכון המופחת לחלות במחלות לב ומערכת הדם ובסוכרת מסוג 2", הסביר פרופ' נורברט סטפן מאוניברסיטת אוניברסיטת טיבינגן, גרמניה. "הממצא הזה עולה בקנה אחד עם נתונים מוכרים, שלפיהם אנשים גבוהים מוגנים באופן יחסי מפני מחלות של המטבוליזם השומני".

כל דור נוטה להיות גבוה מקודמו

אך לגדילתם המואצת של התאים בגוף – הנותרים במצב קבוע של פעילות-יתר – ישנם גם חסרונות, כמו פגיעות יתר של אנשים גבוהים לסרטן, ובייחוד לסרטן השד, המעי הגס והעור. מסיבה זו, המדענים ממליצים לנשים להימנע מתזונת יתר במהלך ההיריון כמו גם במהלך ההתבגרות של ילדיהם. "ייתכן שמגבלות אלה יפחיתו את הסיכון כי הילדים ילקו בסרטן בבגרותם", הם כותבים במאמר.

המדענים מוסיפים כי מאחר שכל דור נוטה להיות גבוה מקודמו, על רופאים לגלות מודעות לנטייתם המוגברת של אנשים גבוהים לחלות בסרטן. פערי גובה בין-דוריים משמעותיים במיוחד אותרו בהולנד, שם גובהם הממוצע של גברים כיום הוא כ-20 ס"מ יותר, בהשוואה לגברים הולנדים מלפני 150 שנה. בנוסף, תצרוכת מוצרי החלב פר-נפש בהולנד גם היא מהגבוהות בעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • גובה
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully