וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהזיקה ועד לזיהום בחיפה: כיצד משפיע ראש קטן על תינוקות?

2.2.2016 / 9:00

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום עולמי בשל נגיף הזיקה והעלייה התלולה במספר הילדים שנולדים במדינות דרום אמריקה, ובברזיל בפרט, עם ראש קטן. מה המשמעות הנוירולוגית של התופעה ואיך הזיהום במפרץ חיפה קשור אליה?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אלפי תינוקות עם היקף ראש קטן מהרגיל נולדו בברזיל בחודשים האחרונים, ככל הנראה לאחר שאימותיהם לקו בנגיף הזיקה – נגיף בלתי מזיק בדרך כלל, אך עם פוטנציאל לפגוע בהתפתחותם המוחית של עוברים. אלא שתופעה זו, של תינוקות הנולדים עם היקף ראש קטן – מיקרוצפליה – אינה חדשה לעולם הרפואה ואינה נובעת רק מנגיף הזיקה. השלכותיה הנוירולוגיות, בכל מקרה, עלולות להיות קשות ואף להתבטא בפיגור, שיתוק מוחין ופרכוסים. בעיה נוספת היא שמיקרוצפליה מאותרת בדרך כלל במחציתו השנייה של ההיריון, ולכן מעמידה הורים השוקלים לסיים היריון בפני דילמה לא פשוטה.

כך היה במקרה של מליסה ופיטר טריאן ממסצ'וסטס, ארה"ב, שגילו שלבתם היקף גולגולת קטן בשלב מאוחר יחסית של ההיריון, שבוע 24. הם החליטו שלא לבצע הפלה, וכעת התפתחותה העתידית של בתם, אליאנה בת ה-15 חודשים, לוטה בערפל. לרופאים עוד לא ברור אם תסבול מנכות בבגרותה, ובאיזו רמה. "אנחנו נלך על קליפות ביצים עד סוף חיינו", אמר האב לניו יורק טיימס.

תינוק שנולד עם מום במוחו נבדק בבית חולים בברזיל בשל התפשטות נגיף "הזיקה", 27 בינואר 2016. רויטרס
רופאים מודדים את היקף ראשו של תינוק שנולד בברזיל ונדבק בנגיף הזיקה/רויטרס

ההגדרה הרפואית של מיקרוצפליה, מסביר פרופ' יורם נבו, מנהל המכון הנוירולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים, היא "תוצאה שנמוכה משתי סטיות תקן מהיקף הראש המצופה בטווח גיל מסוים". או, במילים פשוטות, היקף ראש הנמוך בהרבה מהממוצע.

לדברי נבו, ניתן לקבל אינדיקציה למיקרוצפליה כבר בבדיקת היקף ראש העובר באולטרסאונד, אך היקף ראש נמוך לא מלווה בהכרח בהפרעות נוירולוגיות בהמשך. עם זאת, ככל שהיקף הראש קטן יותר, כך גדלה הסבירות להפרעה התפתחותית עתידית. "כשנמצא היקף ראש קטן יש לבצע בדיקות נוספות", מסביר פרופ' נבו. "באמצעות סריקת MRI לעובר, ניתן לברר אם מבנה המוח נראה תקין או לא. במקרים של חשד למיקרוצפליה מומלץ לפנות לבירור גנטי".

וישנן גם כמה צפירות הרגעה. "יש אנשים שהיקף ראשם קטן מהרגיל, בגלל מבנה ראש משפחתי מסוים, ובכל זאת תפקודם תקין", מסביר נבו. ועוד נתון שכדאי להביא בחשבון: מיקרוצפליה היא הפרעה נדירה למדי, הפוגעת בכ-0.1% מהעוברים בלבד.

עוד באותו נושא

לא רק זיקה: עוד מחלות שנגרמות על ידי עקיצת יתוש

לכתבה המלאה

מהן הסיבות למיקרוצפליה?

"בדרך כלל הסיבות הן גנטיות, בין אם בגלל פגם גנטי שהתקבל בתורשה או שינויים גנטיים ספונטאניים. במקרים אלה, הנקראים מיקרוצפליה ראשונית, נפגעת התפתחות המוח ויש סיכוי גבוה יותר לפיגור או שיתוק מוחין. במקרים אחרים, כפי שקורה עם נגיף הזיקה, מדובר במיקרוצפליה משנית. המקור למיקרוצפליה הזו הוא זיהום, שמוביל לפגיעה ועצירה בהתפתחות המוח. ישנם גורמים זיהומיים נוספים שעלולים לגרום לפגיעות מוח, כמו CMV, מקבוצת נגיפי ההרפס, וטוקסופלזמה".

בחיפה – כך לפי ממצאיו של מחקר חדש – תינוקות נולדים עם היקף ראש שנמוך ב-20%-30% בהשוואה לממוצע. לפי פרופ' נבו זיהום אוויר אינו ידוע כאחד הגורמים להיקף ראש קטן. בכל זאת, מסייג פרופ' נבו, "אי אפשר לשלול לגמרי את הקשר. המחקר המדובר והנסיבות טעונים בדיקה, בכדי לוודא שאין גורמים רעילים היכולים לפגוע בהתפתחות המוח של עוברים באזור חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully