וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעבדה: מה באמת יחזיר אתכם לאיזון?

26.1.2016 / 8:00

לא, אתם לא חייבים לתרגל מדיטציה כדי להגיע לאיזון נפשי, רק לעצור לנשום. המעבדה כהרגלה דואגת לבריאות שלכם, גם הנפשית, ומוצאת את כל השיטות שירגיעו לכם את הסערה הפנימית

איזון. ShutterStock
איך משיגים איזון?/ShutterStock

רבים שואפים לאזן טוב יותר בין העבודה לחייהם הפרטיים ובכלל – להשיג תחושת רווחה אישית גבוהה יותר. אבל לא תמיד הקלישאות המוכרות הן אלה שיסייעו לכם להשיג איזון (למשל: "עשו מדיטציה"), אלא דווקא אימוץ גישות חדשות ובחלקן מפוכחות יותר ביחס לחיים. או, יותר נכון: קודם חשבו על הדרכים להפחית מתחים ולפנות יותר זמן לעצמכם במהלך היום, ורק אחר כך בדקו אם מדיטציה, או כל תורה רוחנית אחרת, בכלל מעניינת אתכם. הנה חמש דרכים שיסייעו לכם לשנות את נקודת המבט על הקונספט הקרוי "איזון" ועל איך משיגים אותו.

1. עבודה אינה הבעיה שלכם. זה הלחץ שמוציא מאיזון

"קצב החיים של האמריקאים התגבר במידה כזו שהם כלל לא מבינים עד כה החיים שלהם נהיו מוטרפים"

לא מעט אנשים משוכנעים שאם רק יפרשו מעבודתם הסיזיפית ויעבירו את ימיהם במנוחה – יזכו בחיים מאוזנים יותר. בפועל, "חוסר מעש" רחוק מלהיות הדרך להשגת איזון, ובדרך כלל רק גורר תחושות של ריקנות ושעמום. כיצד פותרים את הקונפליקט הזה?

מחקר אמריקאי מ-2012 מציע פענוח לעניין. הוא מצא שהאנשים המאושרים ביותר הם לא אלה שאינם עובדים – אלא אנשים שחשים עסוקים, אך אינם עובדים תחת לחץ. נשמע כמו קונספט חלומי? הוא באמת כזה. על-פי המחקר, רק 8%-12% מאוכלוסיית ארה"ב הם "אנשים עסוקים שאינם מולחצים", ורמת האושר שלהם גבוהה ב-12%-25% מזו של רוב האמריקאים (וממשיכה לעלות, בעוד זו של שאר האוכלוסיה נמצאת בירידה). "הדבר המדאיג", כותב הסוציולוג שהוביל את המחקר, פרופ' ג'ון רובינסון מאוניברסיטת מרילנד, "הוא האפשרות שקצב החיים של האמריקאים התגבר במידה כזו שהם כלל לא מבינים עד כה החיים שלהם נהיו מוטרפים".

הפסיכולוג האמריקאי הווארד פרידמן מאוניברסיטת קליפורניה, שהוביל לאורך שנים פרויקט על אריכות ימים, מתמצת את העניין: "אנשים מקבלים עצות גרועות, כמו 'צאו לפרישה בפלורידה'. הפרויקט מצא שאנשים שנשארו מעורבים בקריירות משמעותיות ועבדו קשה – חיו הכי הרבה שנים...זה קורה בעיקר אם הם מתמסרים לדברים שמעבר לעיסוק ב'עצמי'". המסקנה: זו לא בהכרח העבודה שמתסכלת אתכם, אלא הלחץ והעומס הכרוכים בה (הסבה להוראת יוגה, מישהו?)

ג'בל ראם ירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
טבע אגב לא חייב להיות רק ירוק. ג'אבל ראם בירדן/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

2. תנו קרדיט לטבע

אם אתם חושבים שזה לא ממש חשוב היכן אתם משוטטים בשעות הפנאי – העיקר הוא לחלץ עצמות ולמצוא קצת "זמן איכות" – מתברר שזה לא ממש מדויק. הסיבה: אמנם כל פעילות גופנית טובה לגוף ולנפש, אך פעילות המתבצעת בחיק הטבע היא בעלת אפקט מרומם רוח במיוחד. למעשה, מחקרים גילו שאפילו חשיפה של חמש דקות בלבד לטבע – מספיקה בכדי שאנשים ידווחו על שיפור בתחושת הדימוי העצמי שלהם. "טבע", אגב, לא חייב להיות ירוק – אל פשוט "מחוץ לבית".

מחקר קנדי מ-2011 מצא שאמנם הליכות שבוצעו בטבע גרמו לאנשים להרגיש שמחים הרבה יותר בהשוואה להליכות שבוצעו במקומות סגורים, אבל כאשר אנשים נשאלו על כך מבעוד מועד – הם לא ידעו לצפות מראש עד כמה השהייה בחוץ תועיל להם. "מכיוון שכך", כותבים החוקרים, "ראינו שאנשים לא מנצלים מספיק את הטבע. זה חבל, כי קשר לטבע תורם לתחושות של אושר ומקדם התנהגות אחראית מבחינה סביבתית".

אישה בדיכאון במשרד. ShutterStock
בדיקת המיילים מוציאה אותנו מאיזון )/ShutterStock

3. האימייל הורס לכם את החיים

טכנולוגיה היא דבר ממכר – ואף מטריד ומלחיץ – ואימייל הוא רק דוגמה אחת לכך. לכן אם אתם רוצים להיות יעילים יותר במקום העבודה, ובכלל, וכך לפנות זמן לפעילויות חוץ-משרדיות – התאמנו בהתנתקות מהאימייל לכמה שעות. מחקר מ-2012 של אוניברסיטת קליפורניה, אורוויין, מצא שאנשים שאינם נמצאים מול האימייל שלהם באופן קבוע הם מאושרים ויעילים יותר מאחרים.

החוקרים עקבו אחר 13 עובדים משרדיים, וביקשו מהם להתנתק מהאימייל המשרדי למשך חמישה ימים. הם השוו בין מצבם טרם הניסוי ולאחריו, וגילו שלא רק שהעובדים "המתנתקים" הצליחו להתרכז טוב יותר במשימותיהם, אלא גם חוו רמות סטרס נמוכות יותר. "התוצאות מדגישות כי יש מגוון דרכים להשתמש באימייל במקום העבודה", הסבירה החוקרת, פרופ' גלוריה מארק. "אנחנו ממליצים לארגונים לשלוח מייל לעובדים פעם-פעמיים ביום בלבד, כך שיידעו שהם לא חייבים להסתכל על המייל כל 10 דקות".

עוד באותו נושא

הקץ לסטרס: 4 הדרכים הכי יעילות להתמודדות עם לחצים

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ באירוע בחירות באוטומווה, איווה, 10 בינואר 2016. רויטרס
כסף או זמן. מה יותר שווה? דונלד טראמפ במערכת הבחירות שלו לנשיאות ארה"ב/רויטרס

4. העריכו זמן, לא כסף

מיהו "העשיר" – בעל הכסף או בעל הזמן? מדובר, כמובן, בפונקציה של תפישת עולם (ושל צרכים כלכליים). אך המחקר מוצא שיותר אנשים נוטים לקדש זמן על פני כסף – ואנשים אלה גם נוטים להיות מאושרים יותר מאחרים. מחקר קנדי בחן את העניין בקרב 4,700 משתתפים, וגילה כי מעט יותר ממחציתם מתעדפים זמן על פני כסף (למשל, יעדיפו להרוויח פחות – וגם לעבוד פחות; או יעדיפו לגור בדירה יקרה פחות, אך קרובה יותר לאוניברסיטה).

נכון, אמנם בסעיף 1 טענו שזמן פנוי רב מדי הוא מתכון לשעמום, אך גם היעדר גמור של זמן פנוי הוא בעייתי – ורוב האנשים זקוקים ל"מרווח נשימה" סביר במהלך היום בכדי לחוש רווחה וסיפוק. "זמן פנוי ככל הנראה תורם יותר לאושר בהשוואה לעוד כסף", אמרה החוקרת הראשית, אשלי וויליאמס, מאוניברסיטת בריטיש קולומביה. "וכלל שאנשים מתבגרים הם מבינים זאת, ומעדיפים 'לבזבז' זמן עד דברים יותר משמעותיים מרק עשיית כסף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יעיל הרבה יותר מכסף. טיפול פסיכולוגי/מערכת וואלה!, צילום מסך

5. אל תתביישו לבקש עזרה

"אנשים אומרים – 'בשביל מה אני צריך יועץ או פסיכולוג? יש לי חברים בשביל זה'. זה נכון, אבל לחברים האלה אין בהכרח את הכלים לעזור לך, ולפעמים הם אף עלולים להחמיר את המצב"

ואם כבר אנחנו בענייני כסף ו"עלות-תועלת", אולי גם תתעניינו לדעת שטיפול פסיכולוגי עשו להיות פי 32 יותר יעיל בהכנסת אושר ואיזון לחייכם, מאשר קבלת עוד כסף. כך, לפחות, מצא מחקר בריטי מ-2009. החוקרים הסתמכו על מאגרי נתונים שבחנו את תחושת הרווחה האישית של כ-1,000 איש, בנסיבות משתנות. הם גילו שטיפול פסיכולוגי בן 4 חודשים שעלותו כ-4,500 שקל, תורם במידה כה משמעותית לתחושת הרווחה של אנשים, עד כי רק העלאת שכר של כ-140 אלף שקל תוכל לשוות לו.

"יש נטייה לעשות הערכת יתר לכסף בחברה שלנו, ולהעריך בחסר את החשיבות של בריאות נפשית טובה", אמר חוקר אוניברסיטת ווריק, כריס בויסה. "המשמעות היא שאנשים לא יודעים עד כמה טיפול יכול לתרום להם, ולכן אינם מתנסים בו מספיק בעת הצורך".

היועץ והיזם הרומני מיהיי הרמן מדגיש שטעות נפוצה שאנשים עושים היא לומר לעצמם שהם חייבים "להיות חזקים", ולהתמודד לבד עם מצבי משבר. "אנחנו רק בני אדם והחיים אינם תמיד קלים", הוא אומר. "אני גם שומע אנשים אומרים – 'בשביל מה אני צריך יועץ או פסיכולוג? יש לי חברים בשביל זה'. זה נכון, אבל לחברים האלה אין בהכרח את הכלים לעזור לך, ולפעמים הם אף עלולים להחמיר את המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully