וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התופעה שגורמת לאנשים להתמוטט בשלג

השילוב של 'פעילות מוכוונת מטרה' ומאמץ גופני בטמפרטורות קפואות יוצרים אפקט קטלני במיוחד של עומס על הלב, שמוביל למותם הטראגי של עשרות אנשים מדי שנה. "זה כמו להרים משקולות בטמפרטורות קפואות, ללא הכנה מוקדמת"

צילום: באדיבות אתר החרמון, עריכה: גדי וינסטוק

בזמן שארה"ב מתמודדות עם אחת הסופות הקשות שידעה מזה שנים, גם אצלנו (להבדיל) התחיל לרד בשעות האחרונות שלג בהרי ירושלים ובחרמון. הסופה הנוכחית היא הזדמנות טובה להעלות את המודעות לאחת התופעות הקטלניות שנלווית ללבן החלומי הזה. מבחינה רפואית, פינוי שלג שנערם היא פעילות שבעקבותיה עולה הסבירות להתמוטט וללקות באירוע לב – שפעמים רבות מסתיים במוות. בארה"ב ובמדינות אחרות שבהן שלג הוא עניין שבשגרה קיימת מודעות גדולה יותר לתופעה, אך בישראל היא אינה מוכרת, אף על פי שגם כאן היא גבתה קורבנות.

"כשקר לנו, כלי הדם בגוף שלנו מתכווצים", מסביר ד"ר לורנס פיליפס, קרדיולוג מהמרכז הרפואי לנגון באוניברסיטת ניו יורק. "בעקבות כך, אספקת הדם לאיברים החיוניים פוחתת". אספקת דם פחותה לאיברים החיוניים היא בעייתית עבור אנשים הסובלים ממחלות לב, סוכרת או לחץ דם גבוה, אבל היא מסוכנת לא פחות עבור אנשים בריאים אך שאינם בכושר טוב, שיוצאים לגרוף שלג. "אם אתם לא מתאמנים באופן קבוע או שמזמן לא התאמנתם והכושר שלכם לא בשיאו – זה ממש לא הזמן לבצע פעילות מאומצת", מחדד ד"ר פיליפס. "המאמץ שנדרש כדי לפנות שלג הוא עצום... אנשים נוטים להמעיט בערכה של העבודה שזה דורש מהם".

בניגוד לפעילות מאומצת בחדר הכושר, שבה קל יחסית לעצור אם אתם מרגישים לא טוב או נשארים בלי אוויר, פינוי שלג היא 'פעולה מוכוונת מטרה'. בין אם זה בגלל גאווה, עקשנות או נאיביות – לגברים במיוחד, יש נטייה להמשיך לפנות את השלג עד להשלמת המשימה. או, כפי שלמרבה הצער קורה לא מעט – עד שהאסון מכה.

זה מה שקרה לדולב טוקטלי ז"ל לפני כשנתיים, כאשר נקלע לסופה שגרמה לשלג להערם סמוך לבית הוריו במבשרת ציון. טוקטלי, בן 38 ואב לשלושה ילדים, יצא בבוקר כדי לפנות את השלג שנערם במהלך סוף השבוע על מכוניתו. מיד לאחר מכן הוא חש ברע והתמוטט. הוא פונה לבית החולים, שם קבעו הרופאים את מותו עקב דום לב. לאחר המקרה הטראגי הזה פרסמו המועצה הלאומית לקרדיולוגיה ומשרד הבריאות אזהרה בדבר הסכנות הטמונות בפעילות מאומצת בשלג.

ארה"ב: 100 מקרי מוות מדי שנה

"זה כמו להתחיל תכנית אימונים להרמת משקולות כבדות בטמפרטורות קפואות ללא שום הכנה מוקדמת", מתאר זאת ד"ר וויליאם סודאת' קרדיולוג במרכז הרפואי מדסטאר שבוושינגטון. ד"ר סודאת' מכיר את ההשלכות של התופעה הזאת היטב. במהלך סופת השלגים הקשה שפקדה את וושינגטון בחורף של שנת 2010, הוא וצוותו טיפלו במאות מקרים של אנשים שהתמוטטו ולקו בלבם בזמן שיצאו לפנות את כמויות השלג העצומות שנערמו בחוץ. לדבריו, אפילו הליכה בזמן סופת שלגים היא פעילות מאומצת שעלולה להוות סיכון, במיוחד אם מדובר באדם מבוגר או בעל בריאות לקויה.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: האם אפשר למנוע מוות מדום לב?

לכתבה המלאה
סופת שלגים בניו יורק, ארצות הברית. 24 בינואר 2016.. GettyImages
אפילו הליכה בזמן סופת שלגים היא פעילות מאומצת שעלולה להוות סיכון/GettyImages

הקשר בין סופות שלגים וסיכון מוגבר ללקות באירוע לבבי בוסס היטב במחקרים שנעשו בשנים האחרונות. באחד מהם, שנעשה בבית החולים הלאומי לילדים באוהיו, מצאו החוקרים שמדי שנה נפגעים בארה"ב 11,500 בני אדם במהלך פינוי שלג. כמחצית מהפגיעות קשורות בחתכים, שברים וכדומה. אירועי לב מהווים כ-10% בלבד מהפגיעות, אך עם זאת, החוקרים גילו שאירועים לבביים בזמן פינוי שלג הם קטלניים במיוחד והיו אחראים ל-1,600 מקרי מוות בין השנים 1990 ו-2006 (ממוצע של 100 מקרי מוות מדי שנה).

החוקרים גילו עוד, כי אנשים מעל גיל 55 נמצאים בסיכון גדול פי ארבעה ללקות בלבם במהלך פינוי שלג, ביחס לצעירים יותר. ולגברים באופן כללי סיכוי כפול מזה של נשים ליפול קורבן לתופעה.

אמצעי זהירות, למקרה הצורך:

כאמור, מזג האוויר בישראל לעתים רחוקות מזמן את הצורך לצאת ולגרוף את השלג משביל הכניסה לבית. אבל אם בכל זאת תמצאו את עצמכם נדרשים לפנות שלג, להלן כמה כללי בטיחות וזהירות שיסייעו לכם להמנע מסכנה:

התלבשו חם והקפידו לכסות גם את הפה, האוזניים, ואת קצות הגפיים – על מנת לשמור על חום הגוף.

עשו חימום קל לפני שאתם מתחילים בפעילות.

עבדו בקצב מתון. עצרו למנוחה לעתים קרובות.

נסו לגרוף ולהזיז את השלג הצדה, ולא להרים אותו ולהשליכו הצדה (פעולה שדורשת מאמץ גדול יותר).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully