וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מצהיר: "אמריקה יכולה לרפא את הסרטן"

14.1.2016 / 8:00

רגע לפני שהוא מפנה את מקומו כאיש החזק בעולם יצא נשיא ארה"ב בהצהרה ושם את סגנו, ג'ן ביידן, בראש כוח המשימה. אבל הם לא לבד - גם ביל גייטס וג'ף בזוס, מייסד אמזון החליטו לשים חלק מהונם בפיתוח בדיקת דם חדישה שתחליף את הבדיקות הפולשניות לאיתור סרטן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בווידיאו: חלק מהנאום של אובמה

"אמריקה יכולה לרפא את הסרטן", כך הצהיר שלשום נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום "מצב האומה" השנתי, האחרון שיישא טרם פרישתו. בהתייחסו לסרטן – גורם התמותה מספר שתיים בארה"ב, ובעולם כולו, ומספר אחת בישראל – אמר אובמה: "למען אהובינו שאיבדנו ולמען המשפחה שעוד יש לנו – בואו נהפוך את אמריקה למדינה שיכולה לנצח את הסרטן אחת ולתמיד".

אובמה רמז בדבריו לטרגדיה שפקדה את סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאיבד את בנו בשנה שעברה לאחר שלקה בסרטן המוח. בעקבות דבריו של אובמה, שיחרר גם ביידן הצהרה משלו הנוגעת לסרטן ואמר: "הנשיא הפקיד בידי את המשימה לנצח את הסרטן. זה עניין אישי עבורי, אך הוא אישי עבור כמעט כל אמריקאי ועבור מילוני אנשים ברחבי העולם. כולנו מכירים מישהו שסבל מסרטן או שנלחם במחלה וניצח אותה. הם המשפחה שלנו, חברינו והקולגות שלנו".

טיפולים מהפכניים

ביידן ציין כי ישנם כיווני מחקר כיום בתחום הסרטן – כמו אימונותרפיה (כוונון מערכת החיסון לפגוע בסרטן), גנומיקה (חקר החומר התורשתי) וטיפולים משולבים – שעשויים להיות מהפכניים. לדבריו, "חדשנות בנתונים וטכנולוגיה עשויה לקדם את המחקר ואת הטיפול במחלה". עוד הוסיף: "כרגע, רק 5% מהאמריקאים שותפים למחקרים קליניים חדשים בתחום הסרטן, והרוב אינם נחשפים למידע שנאסף עליהם במחקרים אלה. במקביל, לאונקולוגים בקהילה יש גישה מעטה למחקר פורץ דרך".

אובמה בנאום "מצב האומה" האחרון שלו: "המאבק בדאעש - לא מלחמת העולם השלישית". רויטרס
הנשיא ברק אובמה נואם, כשמאחוריו, סגנו ג'ו ביידן/רויטרס

ביידן הציע שני כיווני פעולה עיקריים: הגדלת המשאבים הפרטיים והציבוריים בתחום הסרטן ויצירת פלטפורמה, שבמסגרתה כל חוקרי הסרטן בארה"ב משלבים ידיים בכדי למגר את הסרטן.

כבר כעת ארה"ב משקיעה חלקים ניכרים מתקציבה בבריאות, ובכלל זה בסרטן. ב-2013, כך לפי נתונים בינלאומיים שהוצגו בידי למ"ס, השקיע משרד הבריאות האמריקאי יותר ממחצית מהתקציב המו"פ (מחקר ופיתוח), בתחום הבריאות. ב-2014, המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב (NIH) השקיעו כ-70 שקל לאדם בערך בחקר הסרטן. בישראל, לשם השוואה, הסכום שהושקע בחקר הסרטן פר אדם הוא 2.8 שקל בלבד.

המחלה טרם הובסה

עם זאת, וחרף הצהרות קודמות – כמו זו של הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון מ-1971, כי ייאבק בסרטן עד חורמה – המחלה טרם הובסה, והכרעה של ממש לא נראית באופק. באחרונה טען הביולוג האמריקאי מאוניברסיטת MIT רוברט וינברג כי מחלת הסרטן "סגרה מעגל" – היא החלה כמחלה שנתפשה כמורכבת מאוד, ולכן קשה לטיפול, וכך היא נתפשת גם כיום.

קרן מחקר הסרטן הבינלאומית (World Cancer Research Fund International) קובעת כי מספר מקרי הסרטן שאותרו בכל העולם ב-2012 (14.1 מיליון מקרים) צפוי כמעט ולהכפיל את עצמו עד 2035, ולהגיע ל-24 מיליון מקרים. סרטני ריאות ושד הם הקטלניים ביותר מבין כלל סוגי הסרטנים עבור נשים, ואילו אצל גברים מדובר בסרטן הריאות. סך הכל, הסרטן הנפוץ ביותר בעולם כיום הוא סרטן הריאות, ואחריו סרטן השד וסרטן המעי הגס.

ביל גייטס. ספלאש
אובמה לא לבד, גם ביל גייטס נלחם נגד הסרטן/ספלאש

מחלת הסרטן מעוררת גם את התעניינותם של כמה אילי הון אמריקאים, בהם ביל גייטס וג'ף בזוס, מייסד אמזון. לצד משקיעים נוספים, השניים השקיעו בחברת טכנולגיה אמריקאית בשם אילומינה, העוסקת בריצוף גנטי, והקימה חברה חדשה שהציבה יעד שאפתני: פיתוח בדיקת דם שתוכל לגלות את כל סוגי הסרטן בשלב מוקדם.

המשמעות היא שאנשים יוכלו לעבור את הבדיקה כחלק מהבדיקות הכלליות שלהם, ולא יידרשו לעבור בדיקות נפרדות, ופולשניות לעתים, כפי שקורה כיום. הבדיקה החדשנית מבוססת על זיהוי מקטעי די.אן.איי שהופרשו מהגידול הסרטני ומסתובבות בדם.

שם החברה הוא גרייל (Grail) – גביע, באנגלית – ומרמז על רצונה להיות "הגביע הקדוש" של חוקרי הסרטן. "אנו מצפים ליום שבו תהיה בדיקת דם פשוטה אחת לגילוי כל סוגי הסרטן", אמר ד"ר ריצ'רד קלאוזנר, לשעבר ראש מכון הסרטן הלאומי (NCI) בארה"ב וכיום חבר דירקטוריון גרייל.

  • עוד באותו נושא:
  • אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully