וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: האנשים שחטפו מכה בראש והפכו גאונים

17.1.2016 / 11:43

המצב הרפואי מכונה "תסמונת סוואנט נרכשת" ולמרות השם המפחיד היא מעניקה למי שסובלים ממנה כישרון פנומנלי. עד היום תועדו רק כמה עשרות מקרים בעולם, אבל מדובר על אחת התופעות המסקרנות שעולם המדע טרם מצא לה תשובה

צילום מסך

הסכנות הרבות של פגיעה בראש ידועות ומוכרות והן עלולות להוביל לפגיעה קוגנטיבית ונוירולוגית, כפי שמוכר מאנשים שעסקו באגרוף או אחרים שחוו חבלות ראש רבות. אבל המצב שבו חבלת ראש מעוררת לפתע דווקא יכולת יוצאת דופן\ היא גם כן אפשרית.

התסמונת הנדירה והמופלאה הזאת שמכונה "תסמונת סוואנט נרכשת" מתארת מצב שבו חבלת ראש, שיטיון או פגיעה אחרת במוח, מובילה באופן פרדוקסלי להופעתה של יכולת יוצאת דופן. חלק מהיכולות כוללות יכולת מתמטית, אומנותית או זיכרון יוצא דופן שלא היה טרם הטראומה. התסמונת הזאת נבדלת מ"תסמונת סוואנט קלאסית" שהיא סוג של גאונות שמתמקדת גם היא בתחום כישורים ספציפי יוצא דופן, אך היא מולדת ומתפתחת ללא קשר לפגיעה מוחית.

אורנלדו סרל היה רק בן 10 כאשר נפגע בראשו במהלך משחק בייסבול. הפגיעה החזקה הייתה בצדו השמאלי של ראשו של הילד, אך למרות עוצמתה כעבור זמן קצר הוא חזר להכרה. אחרי האירוע אורלנדו ניחן ביכולות מתמטיות מופלאות שלא היו לו טרם החבלה. כאשר בנוסף הזיכרון שלו לכל אירוע או מזג אוויר מיום התקרית ואילך הפך לפנומנלי. דבר דומה קרה גם לדרק אמאטו שהיה בן 39, כאשר קפץ ראש לבריכה רדודה וקיבל זעזוע מוח. לצד פגיעה בזכרון ובשמיעה מהם סבל בעקבות התקרית, הופיעה פתאום יכולת מוזיקלית יוצאת דופן, זאת בהיעדר כל ניסיון או ידע קודם. מאז הוא מנגן בפסנתר ורצה בכל העולם על התופעה המוזרה.

דרק אמאטו. צילום מסך
בגיל 39, אחרי שקיבל מכה בראש, החל לנגן בפסנתר. דרק אמאטו/צילום מסך

גאונות נרכשת - הפגיעה והפיצוי

ישנם הרבה סוגי גאונות והם נחלקים לרוב לפי הכישרון יוצא הדופן שיש לאדם זה או אחר. אולם ברוב מכריע של המקרים מדובר ביכולת מולדת והיא מופיעה בגילאי הילדות בכ-90% מהמקרים ובטח שלא מופיעים באופן חד ופתאומי. המקרים של אותם "גאונים-בן-רגע" שהביטוי הראשון של יכולותיהם יוצאות הדופן הופיע לאחר פגיעת ראש או שבץ מוחי הם נדירים ועד כה דווחו בסביבות 40 מקרים בלבד בספרות הרפואית.

פגיעה בצד אחד של המוח, מחזקת לעיתים את השני

מדענים רבים ניסו להסביר את התופעה. לרוב "תסמונת סוואנט נרכשת" מופיעה לאחר פגיעה באונה השמאלית של המוח. לאחר פגיעה מוחית (חבלה, ניתוח או שבץ) קיימים תהליכי פיצוי וחיווט מחדש. לעיתים פגיעה בצד אחד מגבירה דווקא את הפעילות של אזורים בצדו השני של המוח.

מוח. ShutterStock
האם הידע תמיד היה קיים במוח?/ShutterStock

אחד ההסברים לתופעה הנדירה הוא שהפעלה של אזורים פחות פעילים בצדו הימני של המוח יכולה להסביר את היכולות החדשות שהופיעו אחרי הפגיעה המוחית. אבל ההסבר הזה לא נותן מענה מלא לתופעה המרתקת הזאת. מדענים אחרים מציינים כי התיאוריה שעומדת מאחורי מחקרים פסיכולוגים שנעשו בנושא, גורסת כי חלק מהידע האנושי עובר אלינו באופן מולד ולא נרכש במרוצת החיים. אירוע טראומטי אשר פוגע באזור מסויים מצליח לפי תיאוריה זו להביא לידי ביטוי יידע שהיה קיים כל הזמן מבלי שהאדם היה מודע לו עד לאותה נקודת זמן.

כך או אחרת, אין ספק שבני האדם מנצלים רק אחוז קטן מאוד מכלל היכולות האנושיות ולעיתים באופן פרדוקסלי דווקא פגיעה מוחית יכולה להעלות לפני השטח "גאונות רדומה", שייתכן וחבויה בכל אחד ואחת מאיתנו.

לעוד מחלות מוזרות ומסתוריות לחצו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully