וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 פלוס משקפיים: מה קורה לעין שלנו בסביבות גיל 40

תוכן ממומן, תוכן ממומן

13.1.2016 / 8:30

לא רק הנפש או מפרקי הגוף מתמודדים עם גיל 40. גם העיניים שלנו מאבדות לעיתים את החדות או איכות הראייה. מהי תופעת זוקן הראייה ואיך ניתן להתמודד עמה?

גבר רואה מטושטש. ShutterStock
קריאה מטווחים קרובים הופכת משימה לא קלה ומסך המחשב גורם לכאבי ראש/ShutterStock

אצל לא מעט אנשים, גיל 40, מהווה סוג של נקודת אל-חזור בלא מעט תחומים. זוגיות, קריירה, בריאות פיזית ונפשית וכמובן, חזון עתידי. לעיתים קרובות מתפתחים בגיל זה משברים נפשיים ונערך חשבון נפש המאפשר להביט באופן נהיר יותר על העבר. ככל שנמצאות המילים לתאר את האירועים שכבר קרו, מתפתח הצורך לצפות ולתכנן את העתיד.

סביב אותו גיל 40, מתחילה העין להזדקן ולהשפיע על איכות הראייה ואיכות החיים. קוראים לזה זוקן הראייה (פרסביופיה) וכשהוא מופיע אין מנוס מהגעה לאופטומטריסט שיתאים משקפי קריאה. לפתע, קריאה מטווחים קרובים הופכת משימה לא קלה ומסך המחשב גורם לכאבי ראש כבר אחרי כמה דקות של צפייה.

לפי ההערכות, כ- 86% מהאוכלוסייה מעל גיל 40 זקוקים למשקפי קריאה. למרות שזוקן הראייה אינו ניתן למניעה, למרבה המזל, מדובר בליקוי ראייה שניתן לטפל בו ולשפר את הראייה. הירידה בחדות הראייה למרחקים קרובים הינה הדרגתית, ומתבטאת תחילה בקושי במיקוד הראייה בפעולות כגון כיוון שעון היד, השחלת חוט במחט וקריאה.

בקריאה לדוגמא, נצטרך להרחיק את הדף, כדי לראות ברור או לדאוג לתאורה חזקה יותר שתאיר את הדף שאנו קוראים.
ישנן שתי דרכים לטפל בזוקן הראייה: ניתוח לייזר או התאמת משקפי קריאה או משקפיים מולטי-פוקליים.

עוד על המרכז הרפואי 'עיניים - ד"ר לוינגר'

ניתוח לייזר להסרת משקפי קריאה

"בגילאי 40 פלוס ניתן לבצע ניתוח לתיקון הראייה בלייזר, במסגרתו מתבצע ליטוש של פני הקרנית העין בדומה לליטוש עדשה מולטיפוקלית", מסביר ד"ר שמואל לוינגר, המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים'. לדבריו, "בשיטה זו מוחזרת לעיניים יכולת הראייה לקרוב (קריאה), לרחוק (נהיגה) ולטווחי הביניים (מחשב). העיצוב מחדש של פני הקרנית מתבצע בהתאמה מלאה לנתונים האישיים של המטופל וכך מתאפשר ניתוח מדויק מאד".

שיטה נוספת להסרת משקפיים הלייזר בקרב בני 40 פלוס היא מונוויז'ן. במהלך הניתוח מבצעים תיקון ראייה בלייזר של העין הדומיננטית (החזקה יותר) לראייה לרחוק ואת העין השנייה מתקנים לראייה לקרוב. על ידי כך מתקבלת האפשרות לראות טוב לרחוק ולקרוב בשתי העיניים, כאשר המוח יודע לבצע את ההסתגלות המתאימה. שיטה זו מבוססת על יכולת המוח לשלב בין שתי התמונות משתי העיניים.

בדיקת ראיה. ShutterStock
ההבדל הוא באיכות העדשה וכן ברוחב שדה הראייה/ShutterStock

הפתרון השני לזוקן ראייה הינו התאמת עדשות מולטיפוקליות. לדברי גונן עומר, אופטומטריסט בכיר במרכז הרפואי 'עיניים', "עדשות מולטיפוקל במשקפי ראייה משמשות לראייה בטווח הקרוב הביניים והרחוק. ברוב המקרים, הן מתאימות לשימוש בגיל 40 ומעלה, כאשר נחלשת האקומודציה (יכולת ראייה לקרוב). כתוצאה מכך מתחיל להיווצר קושי בקריאה, בעבודה מול מחשב ובישומים אחרים בטווח הקרוב".

התאמת עדשות מולטיפוקל

גונן מסביר כי "עדשת המולטיפוקל בנויה כך שחלקה העליון מיועד לראייה לרחוק ובאופן הדרגתי עולה המספר (+) עד לחלקה התחתון שבו נמצא אזור הקריאה. אזור הביניים משמש לראייה בטווח המחשב.

ישנם סוגים רבים של עדשות מולטיפוקל, ההבדל הוא באיכות העדשה וכן ברוחב שדה הראייה במעבר בין הראייה לרחוק ובין הראייה לקרוב. ככל ששדה הראייה בטווח הביניים רחב יותר כך ניתן להסתגל בקלות רבה יותר ולחוש נוחות עם עדשות המולטיפוקל.

חשוב לציין שהתאמת עדשות מולטיפוקל חייבת להיעשות על ידי אופטומטריסט מוסמך ומנוסה אשר מבצע בדיקות מקיפות לראייה בכל הטווחים, מסמן את מיקום העין ביחס לעדשה ובכך משלים את בדיקת הראייה. התאמת משקפיים מולטיפוקליים דורשת הדרכה, הסתגלות ושיתוף פעולה בין האופטומטריסט למטופל בכדי להגיע לתוצאות טובות ולאיכות חיים טובה.

עוד על הטיפולים להסרת משקפיים במרכז הרפואי 'עיניים - ד"ר לוינגר'

תוכן ממומן, תוכן ממומן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully