וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר הוויכוח: חורף עדיף על קיץ. לפחות מבחינה רגשית

14.1.2016 / 16:00

מחקר שביקש לבדוק איך הטמרפטורות משפיעות לנו על מצב הרוח הגיע למסקנות מפתיעות. למה אנשים יותר מרוצים בחורף ומה צפוי לנו מבחינה רגשית עם ההתחממות הגלובלית?

גשם בגבעתיים, 30 בנובמבר 2015. ניב אהרונסון
החורף ניצח/ניב אהרונסון

האם נמצא פיתרון לוויכוח האינסופי – מה עדיף קיץ או חורף? אם להאמין לממצאים של מחקר חדש. כנראה שכן.

פטריק בייליס, דוקטורנט מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה אסף מילארד ציוצים של אנשים בטוויטר בין השנים 2014-2015, הצליב את המיקום שלהם עם נתוני מזג האוויר והשתמש בטכניקות מתוחכמות לניתוח רגשות שבדקו את ההשפעה של הטמפרטורה על מצב הרוח. התוצאות אולי יפתיעו חלק מכם.

במחקר שפורסם בחודש שעבר מצא בייליס כי בהשוואה ליום שבו הטמפרטורה הכי גבוהה היא 22.5 מעלות צלזיוס, ביום עם חום שמגיע ל- 32 מעלות, האדם חווה ירידה במצב הרוח שמקבילה לירידה באושר שאנשים חווים ביום חזרתם לעבודה מסוף השבוע. ואתם בוודאי יודעים על איזו נפילה מדובר.

משקלו של סמיילי

אז איך הוא בדיוק בדק את הרגשות של המצייצים? בייליס בעצם לקח מילים מסוימות שרומזות על מצבים רגשיים שונים. אחת הדוגמאות שהוא נתן במחקר שלו הייתה של הציוץ הבא: "אמא ואבא, יום נישואים שמח". הציוץ מכיל חמש מילים, כשלמילה "שמח" יש קונוטציה רגשית חיובית, ושאר המילים הם ניטראליות במהותן, כך שהציוץ דורג ככולל רגש חיובי אחד. באופן דומה, הציוץ "אני לא יכול לראות את מאט בוכה" יש מילה אחת שלילית - "בוכה" - וארבע ניטראליות.

קיימות טכניקות שונות לשקילת החשיבות הרגשית היחסית של מילים שונות ובייליס השתמש בחלקן. אחת מהן למשל הייתה אלגוריתם שניסה למדוד את הטון של ציוץ המבוסס על סמלי ההבעה כשהוא מכיל סמיילי שמח או עצוב. נכון, לא מדובר על ניתוח רגשי מושלם וקשה לזהות בציוצים האלה סרקזם ואירוניה, אבל הוא אמור לתת מענה טוב למדי.

טוויטר. ShutterStock
מה הציוצים שלכם אומרים על מצב הרוח?/ShutterStock

בבדיקה לדוגמה שערך ביליס הוא מצא, איך לא, שהציוצים של אנשים היו מאושרים יותר בסופי שבוע, בהשוואה לימי עבודה, כך שהוא יודע שמנגנון ההערכה שלו עובד לא רע.

מה הקשר להתחממות הגלובלית?

ובחזרה לטמפרטורות. למרות שהייתם מצפים שטמפרטורות קיצוניות, גבוהות או נמוכות יעשו את אותה עבודה בקשר לרגשות שלנו, בייליס מצא שלא כך הדבר. אומנם מצב הרוח של אנשים יורד גם כאשר הטמפרטורות צונחות באופן קיצוני, אבל זה קורה בצורה הדרגתית יותר. על פי נתוני המחקר כאשר מזג האוויר היה 12 מעלות צלזיוס אנשים היו הכי מאושרים. כאשר הטמרטורות עלו מעל 22 מעלות נראתה ירידה משמעותית במצב הרוח של אלה שצייצו.

אז למה זה קורה? לבייליס היו כמה רעיונות. הראשונה מהם פועלת על פי ההיגיון. כשקר לך אתה יכול להוסיף שכבות על הגוף, כשחם אחרי שלב מסוים אתה כבר לא יכול להוריד יותר שום שכבה. עוד סברה שבייליס נתן הייתה כשקר בחוץ, אנחנו לא מוציאים את הטלפון שלנו מחוץ לכיס כדי לצייץ. ואיך כל זה קשור להתחממות הגלובלית?

כלכלנים כבר חישבו את העלויות של טמפרטורות גבוהות יותר כשמדובר בדברים כגון יבולים וכלכלה, אבל מה באשר למצב הרוח שלנו? לדבריו של בייליס אם תחזיות מזג האוויר לסוף המאה הן נכונות, מדובר בנתונים קשים מאוד, שכן המשמעות שלהם היא שבאזורים מסוימים השינוי בטמפרטורה יכול להיות שווה ערך להחלפה בין יום של סופשבוע ליום של עבודה. במילים אחרות, שינוי האקלים יכול להוות את סופו של סוף השבוע, לפחות מנקודת מבט של אושר.

  • עוד באותו נושא:
  • מזג אוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully