וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעה העונה: כל הסיבות הבריאות לאכול ארטישוק

7.1.2016 / 8:00

זו העונה של הירק האהוב, ומלבד טעם לאוכל שלכם, הוא מכיל ויטמינים ומינרלים רבים, מסייע בחיזוק המערכת החיסונית ועוזר בתהליכים של ירידה במשקל ואיזון רמות הסוכר בדם

ארטישוק. ShutterStock
התחילה העונה/ShutterStock

העונה של הירק החורפי הזה מתחילה ממש עכשיו והיא תמשך עד לחודש אפריל. הארטישוק שהוא שיח רב שנתי ממשפחת המורכבים, מככב בתקופת החורף והאביב במנות רבות, והשיא שלו מגיע בחג הפסח. מלבד טעמו, הארטישוק מלא בתכונות בריאותיות ששווה לכם להכיר.

הארטישוק עשיר בוויטמינים ממשפחת ויטמיני B, בחומצה פולית ובוויטמין K. בנוסף, הוא מלא בברזל ותורם להעלאת הפרטין -מאגרי הברזל בכבד, שחשובים לתקינותן של כדוריות הדם האדומות. הארטישוק מכיל גם כן מינרלים חיוניים כמו סידן, מגנזיום, אשלגן, אבץ ומנגן. ישנם מקומות בעולם שנהוג להגיש אותו לפני שתיית האלכוהול, כיוון שאכילתו מבטלת את תופעת ההאנג אובר, אבל עוד לפני זה הנה היתרונות החשובים שלו:

1. בית חרושת לנוגדי חמצון ושמירה על הכבד: הארטישוק מכיל כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון ייחודים כגון לוטאין, רוטין וקוורצטין המסוגלים להגן מפני נזקי חמצון העלולים לגרום לסרטן ומחלות לב וכלי דם. בין היתר הארטישוק הוא הירק היחידי המכיל את נוגד החמצון סילימארין החשוב לניקוי ובניית תאי הכבד, שנמצא בריכוז גבוה יותר בלב הארטישוק.

2. אנטי דלקתי: הארטישוק מסייע להורדת דלקות בגוף, טוב לטיפול בכבד שומני, דלקת בכיס המרה והורדת שומנים בדם.

3. מסייע להורדת כולסטרול: בעלין של הארטישוק נמצאים חומרים פעילים רבים כגון צינארין - התורם להפחתת רמות הכולסטרול בדם ה – ldl. כמות הסיבים הגבוה שנמצאת בירק תורמת גם היא להורדת הכולסטרול.

תחתיות ארטישוק ממולאות. נמרוד סונדרס
תחתיות ארטישוק ממולאות/נמרוד סונדרס

4. שיפור של תהליך העיכול: הארטישוק הוא מקור מצוין לסיבים תזונתיים המסייעים לעיכול תקין. הוא מסייע לגוף להילחם בהפרעות עיכול ועוזר במצבים של עצירות, בכך שהוא תורם להפרשה של מיץ המרה ישירות למערכת העיכול, כמו גם להפרשת אנזימי עיכול וחומצות עיכול המסייעים לתהליך העיכול.

5. חיזוק מערכת החיסון: הארטישוק עשיר בוויטמין C השומר ומחזק את מערכת החיסון ובנוסף, מתפקד כנוגד חמצון.

6. מסייע להורדת לחץ הדם: בזכות כמות יפה של מינרל האשלגן ומעט נתרן מצליח הארטישוק להוריד את לחץ הדם באופן טבעי. האשלגן והנתרן עובדים יחד ותפקידם דומה - שמירה על מאזן הנוזלים בגוף ועל מאזן חומצה ובסיס. בעולם המערבי יש חוסר איזון ביניהן ויש יותר נתרן מאשלגן - מה שעלול לגרום למחלות לב וכלי דם ולהחמיר לחץ דם קיים ועומס על הכליות. המגמה היא לעלות את האשלגן בתזונה ולהוריד את הנתרן.

7. תורם לבריאות העצם: בזכות כמות גדולה של סידן ומגנזיום התורמים לבנייה ושמירה על העצם. ב- 100 גרם ארטישוק יש 45 מ"ג סידן- קצת יותר מברוקולי וכרוב.

8. תורם לאיזון רמות הסוכר בדם וטוב לשמירה על המשקל: מחקרים מראים כי הארטישוק מסייע משמעותית להורדת רמות הסוכר בדם, שכן הוא בעל מדד גליקמי נמוך וכפי שציינו מכיל כמות גבוה של סיבים אשר מאטים את קצב ספיגתו. כמו כן ערכו הקלורי נמוך וב-100 גרם יש 50 קלוריות, כך שהוא מתאים לאנשים בתהליך ירידה במשקל.

עתליה דלל היא נטורופתית N.D

  • עוד באותו נושא:
  • ארטישוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully