וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: האם אפשר למנוע מוות מדום לב?

8.1.2016 / 8:00

מוות לבבי פתאומי (דום לב) הוא אחת מסיבות המוות הבלתי צפויות והקטלניות ביותר. עם זאת, מחקר עדכני מצא שכמחצית מהחולים חשים בתסמינים מקדימים בחודש שקודם לאירוע, זיהוי וטיפול עשויים להגדיל את שיעורי ההישרדות שלהם פי חמישה

אילוסטרציה. ShutterStock
אחד מגורמי המוות הקטלניים ביוצר/ShutterStock

לפני כחודש הלך לעולמו השר וחבר הכנסת לשעבר יוסי שריד. שריד לקה בלבו בפתאומיות במהלך ערב שישי שגרתי בביתו, ולמרות פעולות החייאה מרובות וארוכות שבוצעו בו, מותו נקבע במקום. שריד נפטר כתוצאה מאירוע לבבי פתאומי - אחד מגורמי המוות הבלתי צפויים והקטלניים ביותר, ומהסיבות העיקריות למותם הפתאומי של אנשים שלא סובלים ממחלה סופנית. מדובר באירוע שמוביל לאובדן הכרה פתאומי בתוך שעה מתחילת התסמינים, ומסתיים פעמים רבות במוות.

גורמי סיכון רבים נקשרו לאירוע כזה, ביניהם כמובן היסטוריה אישית או משפחתית של מחלות לב והיסטוריה משפחתית של מוות פתאומי. בנוסף, מצבים רפואיים כמו דום נשימה חסימתי בשינה, עודף משקל קיצוני ואפילו מגורים באזורים שבהם זיהום אוויר גבוה, נמצאו כקשורים לסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי. יחד עם זאת, למרות שהוא מכונה "פתאומי" מסתבר שכמחצית מהחולים חשים תסמינים שאופייניים להתקף לב במהלך החודש הקודם לאירוע הפתאומי, מה שמקנה חלון זמנים שבו עוד ניתן להתערב ואולי אף למנוע את התוצאות העגומות ולהציל חיים.

איך מזהים?

התסמינים שנמצאו במחקרים האחרונים כמקדימים את המוות הפתאומי כללו שילוב בין כאבים בחזה ולחץ בחזה, קוצר נשימה, בחילות, כאבי גב או כאבים ברום הבטן ותחושה של דפיקות לב חזקות. הבעיה העיקרית היא שמיעוט מהחולים שחשו את התסמינים הללו בכלל פנו לבדיקות או ביקשו סיוע רפואי, שייתכן והיה מציל חיים. כאשר האירוע עצמו כבר מתרחש לרוב מדובר בהפרעת קצב קטלנית שמובילה למוות בתוך כ-10 דקות. הסיכוי לשרוד אירוע כזה כאשר הוא כבר מתרחש נמוך מ-10%.

בדיקת אק"ג. ShutterStock
הסיכוי לשרוד אירוע לבבי פתאומי כאשר הוא כבר מתרחש נמוך מ-10%/ShutterStock

המחקר האמריקאי שסקר את קבוצת החולים הזאת ושפורסם בannals of internal medicine הראה תוצאות מדאיגות. המחקר התמקד בתיקיהם הרפואיים של למעלה מ-800 אנשים בני 35 עד 65 שחוו התקף לב, ביניהם היו רבים שחוו אירוע של מוות לבבי פתאומי. 50 אחוזים מהגברים ו-53 אחוזים מהנשים חוו לפחות חלק מתסמיני האזהרה, לפני שלבם נעצר. התסמין השכיח ביותר בקרב הגברים היה כאבים בחזה, ואילו אצל נשים קוצר נשימה היה התסמין הנפוץ ביותר. 90% מאלה שחשו את התסמינים המקדימים, התלוננו עליהם כיממה לפני שליבם נדם, אבל פחות מ20% הזמינו אמבולנס. אנשים שנטו לפנות לסיוע רפואי היו בעיקר אנשים עם היסטוריה אישית של מחלת לב או כאלה שסבלו מכאבים מתמשכים וחזקים יותר. מבין אלה שפנו לסיוע רפואי קרוב ל-30% שרדו, בניגוד ל-6% הישרדות בלבד מבין הנבדקים שלא פנו לבדיקה.

מה ההבדל בין מוות לבבי פתאומי והתקף לב?

למרות שלעיתים אנשים נוטים לבלבל בין המונחים, דום לב אינו זהה להתקף לב. התקף לב הוא מצב רפואי שנוצר כתוצאה מחסימה בעורקים, שבתורה חוסמת את זרימת הדם ללב. דום לב מתרחש כאשר הפעילות החשמלית של הלב משתבשת והלב מפסיק לעבוד. האירועים קשורים אחד לשני במובן זה שהתקף לב הוא אחד הגורמים שעלולים להוביל בסופו של דבר גם להפרעה קטלנית בקצב הלב ולדום לב.

מודעות מצילה חיים

לא רק האדם עצמו יכול לשנות את מהלך המחלה, אלא גם הסובבים אותו ובני משפחתו. מסתבר שבחלק לא מבוטל מהאירועים סימני האזהרה הופיעו ימים ואפילו שבועות לפני האירוע. מי שנבדק או נשלח לבית חולים עם הופעת התסמינים ולפני האירוע עצמו, היה בעל סיכוי גבוה פי חמישה לשרוד.

חשוב להבין שלרבים מהסימפטומים האלה יכולים להיות גם הסברים אחרים. כאבי גב יכולים להיות סתם כאבי גב, וקוצר נשימה יכול להופיע גם בהתקררות, כאב בחזה יכול להיות קשור גם לשריר תפוס וצרבת יכולה להופיע גם בשל רפלוקס מהקיבה. למרות זאת, המסר החשוב הוא שלכל הפחות אנשים בעלי גורמי סיכון חייבים להיות ערניים במיוחד לתמרורי האזהרה הללו. מדובר בכל מי שיש לו היסטוריה של בעיות לב או לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת או מחלת לב ידועה במשפחה. חשוב לא להתעלם מהתסמינים ולפנות בזמן לבדיקה רפואית - שיכולה להציל חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully