וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים שואלים: איך יודעים שהילד מוכן לגן עירייה?

6.1.2016 / 8:00

ינואר מסמן את תחילתה של עונת הרישום לגנים העירוניים. הורים רבים חוששים מהמעבר של ילדם הרך מהמסגרות הפרטיות והאינטימיות למסגרות העירוניות והצפופות – ולא בכדי. איך יודעים שהילד באמת מוכן למעבר וכיצד ניתן להקל עליו? היועצת המשפחתית שלנו עונה

גן ילדים. ShutterStock
בשלות רגשית מאוד חשובה במעבר לגן עירוני/ShutterStock

במהלך שגרת היומיום שלנו עם הילדים, עשרות שאלות מטרידות אותנו - על מצבם הבריאותי, על ההתפתחות שלהם, על בעיות התנהגות ועל התפקוד שלנו כהורים. עכשיו יש כתובת מקצועית לשאלות שלכם - מדור הורים שואלים. את השאלות ניתן לשלוח אלינו לכתובת המייל הזו או לפרסם בעמוד הפייסבוק של וואלה! בריאות.

שאלות:
• הילד שלי יהיה בן 2.9 בספטמבר. אני מאד מתלבטת האם כדאי להשאיר אותו עוד שנה בפרטי או להכניס לגן עירוני ולסמוך עליו שיהיה בסדר. יש לציין שכרגע הוא עדיין לא גמול אך נתחיל באפריל את התהליך. הוא ילד מאוד חכם, בוגר, ורבלי, יודע להביע את רצונותיו ובעל קליטה מהירה. מה לעשות?

• הבת שלי תהיה בספטמבר בת 3.1 . היא ילדה פיקחית וחכמה ואת זה אומרת גם הגננת שלה. טרם התחלנו איתה בתהליך גמילה, ולמרות שהיא מבינה הכל עוד מגיל צעיר מאד,היא עוד לא מדברת בצורה שוטפת ומעשה רק בימים האחרונים החלה להשתמש במילים חדשות ולחבר משפט בין שתיים שלוש מילים. האם נכון יהיה לרשום אותה לגן עירייה או שכדאי שתישאר עוד שנה בגן הפרטי?

תשובה: כאשר אנו מדברים על מעבר לגן עירוני כדאי להתבונן במספר פרמטרים אצל הילד הצעיר:

1. בשלות רגשית: במעבר לגן עירוני הבשלות הרגשית היא מאד חשובה, כדי שלילד תהיה היכולת להתמודד עם האתגרים במסגרת כזו. ילד שבשל למעבר הוא ילד המראה הסתגלות טובה לסיטואציות חדשות, מסוגל לדחות סיפוקים, מצליח להתמודד במצבי תסכול ואינו מרבה לבכות למול קושי. גם אם הוא בוכה, הוא מתגבר על הכעס/תסכול/אכזבה ומסוגל להמשיך הלאה והבכי אינו מפרק אותו ומחריב לו את שארית היום.

ילדים משחקים. ShutterStock
האם הילד מסוגל לשחק משחק חברתי עם בני גילו?/ShutterStock

2. בשלות שפתית: חשוב שלילד תהיה יכולת לבטא עצמו במילים ולפתח שיחה מובנת עם חבריו ועם צוות הגן. ילדים עם קושי לבטא את רצונם במילים יחוו תסכול רב בגן עירוני שבו יש כמות רבה של ילדים ומעט צוות, ולכן היכולת של הצוות להתעכב עם הילד עד להבנתו היא מוגבלת מאד. כתוצאה מכך עלולים להופיע גם כעס ואלימות כלפי הסובבים.

3. בשלות חברתית: בכדי להשתלב בצורה טובה בגן עירוני הילד צריך להיות מסוגל לשחק משחק חברתי עם בני גילו, להבין נורמות וקודים חברתיים כגון שיתוף, הדדיות, התחשבות, המתנה לתור ויצירת קשרים חברתיים גם ללא תיווך מבוגרים. ילד עם קושי במיומנויות חברתיות יתקשה להשתלב וליצור קשרים בגן החדש.

4. בשלות מוטורית: חשוב שהילד ילך, ירוץ, יקפוץ, יטפס, יהיה מסוגל להוריד ולהלביש את בגדיו ויצליח לשלוט בצרכיו. למרות ההוראה בגני טרום טרום חובה לקלוט ילדים לא גמולים, בשטח המצב אחר וכדאי מאד שהילד יהיה גמול. עם כל הרצון הטוב, בגן עירייה יש בסך הכל שניים עד שלושה אנשי צוות על כ-30-36 ילדים, ולא תמיד אפשר להחליף לילד חיתול או ללוות אותו לשירותים. גם התשתיות בגנים בדרך כלל לא מתאימות להחלפת חיתולים. חשוב ללמד את הילד לנגב לעצמו את הטוסיק, משום שזה משהו שהוא יצטרך לעשות בעצמו בגן, וכדאי שיתאמן במרחב הבטוח והמכיל של הבית.

כרגע הילדים צעירים מאד. עד ספטמבר הם יגדלו, יתפתחו, ישתנו וירכשו מיומנויות חשובות נוספות על אלו הנפלאות שכבר יש להם כרגע. אני מציעה לרשום בשלב הזה גם לגן עירוני וגם לגן הפרטי, ובאזור יולי להתבונן בהם מקרוב שוב, ולעשות הערכה על רמת הבשלות שלהם.

בהצלחה!

עוד באותו נושא

הורים שואלים: באיזה גיל כדאי להתחיל לגמול את הילד מחיתולים בלילה?

לכתבה המלאה

טיפים למעבר חלק לגן עירייה

שאלה:
איך אני יכולה לעזור לילד שלי להגיע לגן העירוני מוכן ולהקל עליו את המעבר מגן פרטי שהוא מכיר כבר שלוש שנים, לגן עירוני עם המון ילדים ומעט נשות צוות? אני מאד מודאגת.

תשובה: ישנם בהחלט כמה דברים שניתן לעשות על מנת לגרום למעבר לגן העירוני להיות קל וחלק יותר עבור הילד הצעיר.

ילד אופה. ShutterStock
עודדו את הילדים להיות עצמאיים ולחוות תחושות של הצלחה ומסוגלות./ShutterStock

עידוד לעצמאות: חשוב ללמד את הילד לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות בצורה עצמאית שהוא יזדקק להן בגן העירוני. יש לוודא שהילד יודע לאכול באופן עצמאי, לשתות מכוס, לנעול ולחלוץ נעליים, לרחוץ ידיים עם סבון ולנגב את הישבן לאחר ביקור בשירותים. ילדים בגיל שלוש ומעלה בהחלט יכולים לעשות פעולות אלה בכוחות עצמם וחשוב שיתאמנו עליהן כעת.

תנו לו מטלות בבית: ילדים אוהבים לעזור ולקחת חלק במטלות הבית כגון הוצאת וקיפול כביסה, הכנת ארוחת ערב, ניקיון אבק ועוד. כך אנו מעודדים את הילדים ללמוד להיות עצמאיים ולחוות תחושות של הצלחה ומסוגלות. אלו בתורן מחזקות את הדימוי העצמי ואת תחושת הבגרות ומגדילות את המיכל הרגשי של הילד. בחרו מטלות שהילד נהנה מעשייתן, ושאתם יודעים שהוא יכול להצליח בהן.

עידוד לעצמאות ומתן מטלות ומשימות בבית יאפשרו לילד לפתח מיומנויות נוספות, כמו לדעת להעסיק את עצמו בלי הצורך במבוגר בסביבתו כל העת, ויתמכו בתהליך העדין של הגמילה מחיתולים וממוצץ.

פעוט יושב על האסלה. ShutterStock
אם הילד לא גמול, התחילו את תהליך הגמילה באפריל. למדו את הילד איך ליידע את הצוות על צרכיו ואיך לנגב לעצמו את הישבן/ShutterStock

גמלו את הילד: אם הילד אינו גמול, החלו את תהליך הגמילה סביב אפריל על מנת שיגיע גמול עד כמה שניתן לגן העירוני. לגבי מוצץ- כדאי לוודא שהילד אינו דבוק אליו ושהמוצץ משמש אותו בעיקר בלילה או ברגעים קשים לפרקי זמן קצרים. הקפידו שהילד לא ידבר עם המוצץ בפה, לא ילך איתו לכל מקום ולא ישחק או יפעל כשהוא בפה שלו.

הכינו אותו לפרידה משנת הצהריים: אחד השינויים הבולטים במעבר לגן העירוני הוא אי יכולתם של הילדים הרכים לישון את שנת הצהרים, במידה והם ממשיכים לצהרון. אומנם כמחצית מהילדים בגילאי 3-4 עדיין זקוקים לשנת צהרים בכדי "להטעין מצברים", אך הם מסוגלים להסתגל לשינוי זה בקלות, בתוך פעילויות הגן המתחלפות והמעניינות. מומלץ להתחיל להרגיל לכך כבר במהלך החופש הגדול, כך שהשבוע הראשון בגן יהיה פחות מעייף בעבורם. בצורה זו גם המיכל הרגשי שלהם יתרחב יוכל "להחזיק" אותם במהלך השהות בגן, מבלי שתהיה נפילת מתח בסופו.

חזקו אצל הילד מיומנויות ורבליות ומוטוריות: דברו עם הילד בצורה בהירה ולא במהירות. הרבו להשתמש במושגי יסוד בתוך השיחה שלכם: "תביא לי בבקשה את התפוח העגול והירוק". הדבר יחזק את מיומנויות הדיבור שלו ואת הכרת מושגי היסוד הנדרשים ממנו בגן העירוני. במהלך החודשים הנעימים בלו עם הילד בגני שעשועים, שחקו איתו במשחקי כדור, קפצו איתו בטרמפולינה או על הרצפה כדי לאפשר לו להתאמן על הצד המוטורי.

מפגשים אחה"צ: בדקו מי מילדי הגן הנוכחי עולים איתו לאותו גן עירוני, ונסו לקרב ביניהם במפגשים אחר הצהרים. כאשר יהיו לילד חברים קרובים גם בגן החדש הדבר יסייע בהתמודדות עם חוסר הוודאות והזרות של הימים הראשונים בגן החדש. זו הזדמנות עבורו גם לתרגל מיומנויות חברתיות, להתנסות באירוח חברים ובהתארחות אצלם. אלו שתי מיומנויות שונות וחשוב שיתנסה בשתיהן.

ילד בגן ילדים. ShutterStock
דברו עם הילד על השינוי הצפוי, הכינו אותו למעבר וצרו ציפיה לקראתו/ShutterStock

דברו עם הילד על השינוי: המוכנות לקראת השינוי כוללת הכנה הדרגתית. כשלושה שבועות לפני סיום השנה דברו עם הילד על הגן החדש על מנת ליצור אצלו תחושות חיוביות. "בגן של רחל יש הרבה משחקים ותוכל…" "כשתגיע לגן אז…". מטרת השיחה, לקראת המעבר, היא להרגיל את מחשבתו של הילד למקום החדש, לחברים החדשים, למשחקים וליצור ציפייה לקראת המעבר.

כדאי ורצוי לשחק איתו במשחקי "כאילו בגן", שידמו מצבים אפשריים כגון התנהגות במפגש, משחק בחצר או מה קורה כשיש לו פיפי ויאפשרו לו להתכונן אליהם.

ערכו היכרות פיזית עם הגן: כדי "להרגיש בבית" עלינו להכיר קודם את המרחב הפיזי בו הוא ישהה. לפני תחילת שנת הלימודים כדאי לקחת את הילד לגן החדש ולהכיר לו את הדרך אליו. מצאו "עוגנים" - דברים קבועים בדרך, שהילד יוכל ללמוד לזהות אותם ולהרגיש ביטחון ושליטה. זה יכול להיות עץ מיוחד, חנות מכולת או גן שעשועים שנמצא בסמוך. ישנם גנים, שעושים יום היכרות עם המקום ועם הגננת ומומלץ להגיע אליו. במהלך המפגש מומלץ ליצור אינטראקציה בין הגננת לילד אם על ידי שיחה או באמצעות פעילות משותפת (ציור, הדבקה, סיפור ועוד).

בהצלחה!

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ממרכז הפיל הצבעוני - המרכז לטיפול במשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully