וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: סיגריה אלקטרונית לא פחות מזיקה מסיגריה רגילה

3.1.2016 / 11:16

בשנים האחרונות יש ניסיון לשווק סיגריות אלקטרוניות כבטוחות יותר לשימוש, אבל יותר ויותר מחקרים מזהירים כי לא מדובר במוצר בטוח. כעת, מחקר אמריקאי קובע כי הן מזיקות לבריאות ככל הנראה כמו סיגריות רגילות

מערכת וואלה

סיגריות אלקטרוניות אינן טובות יותר למשתמש בהשוואה לסיגריות רגילות – כך עולה ממחקר אמריקאי חדש שפורסם בכתב העת Oral Oncology. המחקר קובע כי בין אם הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין ובין אם לא, הן ככל הנראה מזיקות לא פחות לגוף האדם מסיגריות רגילות.

החוקרים השוו בין סוגים של תאי אדם במעבדה: כאלה שנחשפו לעשן סיגריות אלקטרוניות (עם ניקוטין וללא ניקוטין) וכאלה שלא נחשפו לעשן זה. הם מצאו כי התאים שנחשפו לעשן הסיגריות, היו בסיכון מוגבר לסבול מהרס של הדי.אן.איי ולמות, בהשוואה לאלה שלא נחשפו לעשן. הרס הדי.אן.איי, כפי שנמצא במחקר, עלולה להוביל לסרטן.

החוקרים מצאו אמנם שסיגריות אלקטרוניות עם ניקוטין היו מזיקות יותר מאלה ללא ניקוטין, אך שני הסוגים ייצרו נזק לתאים במידה זו או אחרת. "המחקר מראה באופן ברור כי סיגריות אלקטרוניות אינן כה בטוחות לציבור, כפי שמנסים לשווק אותן", כתבו החוקרים.

קיימים רכיבים נוספים מזיקים

בהודעה לעיתונות הוסיפה החוקרת הראשית, ד"ר ג'סיקה וואנג-רודריגז – "מחקרים רבים הראו שניקוטין עלול לפגוע בתאים. הניקוטין אינו תמים, אך בכל הנוגע לסיגריות האלקטרוניות הוא לא פועל לבד", הדגישה, "הראינו, שרכיבים נוספים המצויים בסיגריות האלקטרוניות תורמים גם הם לנזק בתא". עוד הדגישה וואנג-רודריגז כי עד כה, "לא נעשו מספיק מחקרי מעבדה טובים על האפקט שיש לסיגריות האלה על תאי אדם".

סיגריה אלקטרונית. ed andrieski, AP
"בקרת האיכות על תהליכי היצור אינה מספקת"/AP, ed andrieski

שני חומרים המצויים בסיגריות האלקטרוניות וידועים כמזיקים הם פורמלדהיד (Formaldehyde), כימיקל מסרטן, וכן דיאתילן גליקול (diacetyl) חומר המעשיר את הסיגריה בטעם. חומר זה מוכר כרעיל ועלול לגרום למחלות ריאה. מחקר של אוניברסיטת הרווארד מצא את הדיאתילן ביותר מ-75% מהסיגריות האלקטרוניות בטעמים שבדק. בשלב הבא, המדענים מתכוונים לבחון שלל רכיבים המצויים בסיגריות האלקטרוניות ועלולים להזיק.

עוד הם מסייגים את ממצאיהם בכך שתאים בגוף מתנהגים באופן שונה מאלה שנחקרים במעבדה. גם מינוני העשן אליהם נחשפו התאים היו גבוהים במיוחד, "כאילו מישהו מעשן ללא הפסקה או במשך שעות", הסביר ד"ר וואנג-רודריגז.

במשרד הבריאות הישראלי והאגודה למלחמה בסרטן, כמו גם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), מזהירים מפני שימוש בסיגריות אלקטרוניות. ה- FDA אף התריע שבקרת האיכות על תהליכי הייצור של הסיגריות אינה מספקת או שאינה קיימת כלל.

עוד באותו נושא

שילוב קטלני: מהנדס אנגלי נמצא מת מהרעלת ניקוטין ואלכוהול

לכתבה המלאה

מינון הניקוטין אינו ידוע

משרד הבריאות אמנם אינו יכול לאסור על יבוא סיגריות אלקטרוניות ללא ניקוטין, אך הוא כן אוסר על יבוא סיגריות אלה המכילות ניקוטין.

על פי האגודה למלחמה בסרטן, "סכנה נוספת האורבת למשתמשים בסיגריה אלקטרונית היא העובדה שלא ניתן לדעת אם הסיגריה מכילה ניקוטין, גם כאשר מציין היצרן כי המוצר אינו מכיל ניקוטין. בניגוד לשאר תחליפי הניקוטין הנמכרים בבתי המרקחת (מדבקות, משאפים ומסטיקים), אשר בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה. ניתן לעשן מחסנית שלמה ברצף ובכך לצרוך כמויות גבוהות ומסוכנות של ניקוטין". עוד כתבו: "האפשרות לכך שסיגריה אלקטרונית היא חלופה המסייעת לגמילה מעישון מוטלת בספק ויש צורך במחקרים נוספים בנושא, בהגברת הבקרה והפיקוח, ובביצוע בדיקות בטיחות למוצרים השונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully