וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מגע עור לעור מפחית תמותת תינוקות במשקל נמוך

3.1.2016 / 11:00

חוקרים מצאו שמגע עור לעור עשוי להפחית את שיעור התמותה של יילודים במשקל נמוך ב-36% ולהפחית בכמחצית את שיעור הזיהומים. שיעורי התמותה של תינוקות במשקל נמוך מ-2 קילו הינם גבוהים, במיוחד במדינות מתפתחות

תינוק מונח על בטן אמו לאחר הלידה. ShutterStock
יילוד מונח על בטן אמו למגע עור לעור מיד לאחר הלידה/ShutterStock

ילודים שנולדים בלידות רגילות וללא סיבוכים ואינם זקוקים לפעולות או התערבות רפואית מיד אחרי לידתם מונחים על גופה של אמם. המגע הזה בין האם לילוד, שנקרא עור לעור (skin to skin) חשוב לשמירת חום הגוף והרגעת האם והילוד, חשוב לקשר הראשוני ביניהם ונמצא כמסייע לביסוס ההנקה לאחר הלידה. כעת מחקר חדש מראה שבנוסף לכל היתרונות הידועים, מגע עור לעור יכול גם להפחית את הסיכון לתמותה בילודים שנולדים במשקל לידה נמוך.

המחקר שבוצע על ידי חוקרים אמריקנים מבית החולים לילדים בבוסטון ארה"ב מצא כי מגע של עור בעור מומלץ לאחר לידות כאשר אין מניעה רפואית לכך (כמו במקרה של צורך בפעולות רפואיות דחופות). יחד עם זאת, אין מידע ברור בנוגע ליתרונות של הפעולה במקרים של יילודים שנולדים עם משקל לידה נמוך. תינוקות אלה נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר הלידה. הכוונה לתינוקות שמשקל לידתם נמצא מתחת לאחוזון העשירי, ביחס לגיל ההריון. כמו כן, ילודים שמשקלם בלידה נמוך מ2.5 קילוגרם, נחשבים אוטומטית לבעלי משקל לידה נמוך.

החוקרים סקרו 124 מחקרים שבוצעו ב-14 השנים האחרונות והתמקדו במגע של עור בעור בין יילודים ואימהותיהם. סיכום המחקרים העלה ממצא מרשים שבו עבור יילודים שנולדו במשקל נמוך מ-2 ק"ג ושרדו, מגע של עור בעור הפחית בצורה משמעותית את שיעור הסיבוכים לאחר הלידה. מגע של עור בעור הוריד ב-36% את הסיכון לתמותה, בהשוואה לילודים במשקל נמוך שלא חוו מגע עור בעור. מגע עור לעור גם הוריד ב-47% את הסיכון לזיהום משמעותי. גם מדדי ההתפתחות והגדילה של היילודים שזכו למגע עור בעור הושפעו לטובה. פרק הזמן האידיאלי והאפקטיבי לדברי החוקרים, הוא שעה שלמה של מגע עור לעור עם האם.

קריטי במיוחד במדינות מתפתחות

כאמור, הממצאים החדשים מתווספים למה שידוע כבר היום על כך שהמגע הפיזי בין האם לילוד לאחר הלידה מפחית את שיעור החרדה, ומצביעים על כך שהפחתה זו, בעקיפין או במישרין, תורמת להתפתחות טובה יותר של התינוק ומורידה גם את הסיכון שיסבול מסיבוכים. לממצאים אלה חשיבות גדולה בעולם המערבי, אך הם קריטיים במיוחד במדינות מתפתחות, בהן שיעורי תמותת התינוקות שנולדים במשקל נמוך גבוהים בהרבה, והאמצעים לטיפול בהם מוגבלים. יחד עם זאת, המגבלה העיקרית של המחקר הנוכחי היא שייתכן שבמקרים שבהם לא אפשרו את מגע העובר והאם היו לכך סיבות רפואיות שונות כמו למשל צורך בהנשמה או פעולות רפואיות דחופות שמייצגות בפני עצמן תינוקות בסיכון, כך שלמצב הרפואי בלידה היתה השפעה גדולה יותר על סיכויי השרידות ועל שיעור הסיבוכים, מאשר לעובדה שמגע עור בעור לא התאפשר. לכן, המסקנה הזהירה והשקולה מן המחקר היא שבלידות שבהן אין מניעה רפואית, חשוב להתעקש על פרק זמן של שעה לפחות, שבו האם והיילוד ישהו יחד במגע עור לעור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully