וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מקרה המוות: כל מה שצריך לדעת על שפעת החזירים

24.12.2015 / 15:30

לאחר שדווח שאישה בת 50 מתה מסיבוך של המחלה, וחולים נוספים שמאושפזים בבתי חולים שונים בארץ, ד"ר אורנה ניצן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי פדה, פוריה, מסבירה את כל מה שחשוב לדעת

צילום: ניב אהרונוסון, עריכה: ניר חן

צפו בדיון באולפן

היום דווח כי אישה שאושפזה לפני חודש בבית החולים בילינסון בשל שפעת החזירים מתה אמש (רביעי) למרות ניסיונות הצוות הרפואי להציל את חייה. מלבדה, בימים האחרונים מאושפזים 11 חולים בחלק מבתי החולים ברחבי הארץ, שבעה מהם במצב קשה, לאחר שאובחנו עם שפעת מסוג H1N1. האישה, בשנות ה-50 לחייה שסבלה ממחלות רקע, , מתה לאחר שהצוותים הרפואיים נלחמו על חייה כמה שבועות.

במשרד הבריאות מסרו כי מי שחוסן אינו בסיכון ומי שלא - מומלץ שיעשה כן. מדובר בעוד זן של שפעת וכך מתייחסים אליו, אולם החיסונים כוללים אותו ועל כן לא צופים מגפה. מאז שנת 2009 נכלל זן שפעת החזירים בחיסון השפעת הרגיל שמקבלת האוכלוסייה הכללית מדי שנה, ירדו מקרי התחלואה למינימום. לפי נתוני משרד הבריאות משנת 2009 ועד השנה, חלו סך הכל 682 ישראלים בשפעת ו-197 נפטרו בעקבות סיבוך של המחלה. במשרד טוענים כי לא קיימים נתונים הנוגעים רק לשפעת החזירים.

"זן H1N1 עדיין מסתובב והשבוע התחילה התחלואה השנתית של כל זני השפעת. בין היתר מדובר גם בשפעת החזירים כי היא כמו כל כמו שפעת אחרת", מסבירה ד"ר אורנה ניצן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי פדה, פוריה.

שפעת החזירים. AP
כמו כל שפעת רגילה/AP

לדבריה, השפעת הנפוצה ביותר היא שפעת a ושפעת b, כאשר אחת לכמה זמן מתגלים זנים חדשים שכל הזמן משתנים. זו הסיבה שמידי כמה שנים מופיע נגיף שונה שהאוכלוסיה לא מחוסנת אליו ולכן הוא מסוגל להדביק בבת אחת יותר אנשים.

למה קוראים לזה שפעת החזירים?

"רבים מנגיפי השפעת אינם מופיעים רק בבני האדם, אלא גם בעופות, ביונקים ימיים וגם בחזירים. בני אדם באים במגע יותר עם עופות וחזירים, לכן הן נפוצות יותר. הנגיף נוצר בעצם מחזיר חולה בנגיף שפעת ששהה בקרבתו של אדם חולה בשפעת - כך שהערבוב הזה יצר נגיף חדש שלא היה מוכר קודם לכן".

האם מדובר בסוג של שפעת חדש?

"מדובר על אותו נגיף שפרץ ואובחן ב-2009, והוא נמצא בשנים האחרונות, בנפרד או בשילוב עם זנים אחרים. יש לו שם רע מאז המגיפה שהייתה בישראל, אבל הוא לא הפך אלים יותר מזני שפעת אחרים, הוא אינו גורם ליותר מקרי תמותה ולמעשה במהלך השנים המוטציה שלו כלל לא השתנתה".

מי צריך בעיקר להיזהר?

"למרות שאנחנו מכירים את מחלת השפעת ורוב האוכלוסיה מתחסנת בפניה, שפעת יכולה להיות גם מחלה מאד קשה. אנחנו יודעים שבקרב אנשים מבוגרים, ילדים, חולים כרוניים ונשים בהיריון התחלואה והתמותה משפעת גדולים יותר והסיכון גבוה יותר".

מה כוללים התסמינים?

"תסמינים של שפעת החזירים זהים לתסמיני שפעת רגילים והם כוללים חום גבוה, נזלת וקשיי נשימה". הסימפטומים שמופיעים אצל נשים הרות דומים מאוד לאלה של שפעת עונתית, אך הן נמצאות בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים של המחלה, כמו דלקת ריאות, בהשוואה לכלל האוכלוסייה. הטיפול בנשים בהיריון שנמצא יעיל כנגד שפעת החזירים הם כדורי טמיפלו.

מה כולל החיסון?

"חיסון השפעת של החורף מכיל ארבעה זנים של שפעת ומאז 2009 הוא מכיל גם את הזן של שפעת החזירים. החיסון אומנם לא מחסן במאת אחוזים, אבל אם אתה חולה בשפעת, למרות שהתחסנת, זאת תמיד תהיה שפעת מאד קלה. להתחסנות נגד שפעת יש אפקט מצטבר. אתה למעשה מתחזק יותר מחיסון לחיסון". זו הסיבה מדוע מומלץ להתחסן, ועוד יותר מומלץ לעשות זאת בחודש אוקטובר - לפני חודשי החורף, מפני שלחיסון לוקח כמה שבועות עד שהוא משפיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully