וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה קורה לגוף ולמוח שלנו כשאנחנו ישנים?

25.12.2015 / 10:00

שליש מחיינו עוברים עלינו בשינה, והיא גם אחד הגורמים הכי משפיעים על איך יראו שני השלישים שבהם אנו ערים. מה קורה לגוף בזמן שאנו ישנים, ומה קורה לנו כשאנחנו לא ישנים מספיק, או ישנים יותר מדי?

יו טיוב

בווידאו: השיטה הכי חמודה לגרום לתינוק ללכת לישון

שינה היא המצב בו אנו מבלים כמעט שליש מחיינו. למרות התחושה כאילו מדובר בזמן שאינו מנוצל, ויתור על זמן עם המשפחה, על שעות עבודה או על זמן בילוי בסופ"ש, הרי שאיכות השינה שלנו והכמות שלה קובעות במישרין איך יראו שני השליש הנותרים בהם אנו ערניים.

כאשר אנו ישנים טוב, אנחנו מתעוררים רעננים וערניים לפעילות היומיומית שלנו. השינה משפיעה לא רק על איך אנחנו נראים, כיצד אנו מרגישים ובאיזה אופן נתפקד ביום שאחרי, שינה יכולה להשפיע ישירות על איכות החיים שלנו ולפגוע בה כאשר אינה תקינה. שינה עוזרת בין השאר לתפקוד תקין של מערכת החיסון שלנו, לתהליכים קוגנטיביים ולמידה, להפגת מתחים ולאיזון מנגנוני הרעב והשובע.

מעת לעת כולם חווים מצבים של עייפות, מה שמוביל לעיתים למצב רוח רע או יציאה מפוקוס לאחר לילה של שינה גרועה או מועטה מדי. מה שאנשים רבים לא מודעים אליו הוא שחוסר השינה, במיוחד על בסיס קבוע קשור לפגיעות בריאותיות רבות לטווח ארוך. מצבים שנקשרו לחוסר כרוני בשינה כוללים בין היתר סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב – כולם עלולים להוביל במישרין לקיצור בתוחלת החיים. מאידך, יותר זה לא תמיד יותר טוב. מחקרים הראו כי מבוגרים שישנו מעל 9 שעות ביום גם סבלו מבריאות לקויה.

מה קורה לגוף בזמן השינה?

זמן השינה בנוי ממחזורי שינה שאורכם כשעה וחצי. כל מחזור כזה אינו אחיד והוא בנוי בעצמו ממספר שלבים שונים. ארבעת השלבים הראשונים נעים על ספקטרום שבין נמנום קל (שלב 1) ועד שינה עמוקה (שלב 4) כאשר ככל שהשינה מעמיקה כך חלים שינויים פיזיולוגיים נוספים בגוף: ירידה בלחץ הדם, ירידה בקצב הנשימות, ריפיון שרירים, ותהליכים של שימור אנרגיה בגוף. זמן השינה הוא גם הזמן בו רקמות גדלות ונזקים שונים עוברים תהליכי תיקון.

בנוסף זה הזמן שבו מופרשים הורמוני גדילה שהם קריטיים לגדילה והתפתחות. השלב הבא (החמישי) הוא שלב שמכונה REM (rapid eye movement), על שום שהוא כולל תנועות עיניים מהירות ובלתי רצוניות, עיבוד של מידע ופעילות שבוצעו בזמן הערנות, פעילות מוגברת של המוח ונטרול של פעילות השרירים. זה גם הזמן שבו אנו חולמים חלומות.

אישה ישנה. ShutterStock
זמן השינה הוא גם הזמן בו רקמות גדלות ונזקים שונים עוברים תהליכי תיקון/ShutterStock

מחזורי השינה חוזרים על עצמם במהלך השינה. פרט להבדלים התפקודיים כל שלב שינה מאופיין בסוג ייחודי ושונה של פעילות חשמלית, אותה ניתן לרשום באמצעות בדיקת EEG (Electroencephaloggram), בדיקת תנועות העיניים ומדידת מתח השרירים.

כמה שינה הגוף צריך?

ההמלצות למספר האידיאלי של שעות השינה משתנות ומתעדכנות מעת לעת. באופן כללי כדאי לישון את שעות השינה המומלצות, אך גם איכות השינה חשובה. כאשר השינה נקטעת או שהיא קצרה מדי, לגוף אין די זמן כדי להשלים את כל השלבים הדרושים של השינה וכך נפגעים תהליכים כדוגמת תיקון רקמות שרירים, גיבוש הזיכרון ושחרור של ההורמונים המסדירים את הגדילה ואת התיאבון.

מחקרים רבים הראו כיצד אנשים שסובלים מחוסר שינה או משינה לא איכותית מתקשים להתרכז, מתקשים לקבל החלטות, וההשפעות של חסך זה על יכולות של תלמידי בית ספר, סטודנטים ומבוגרים ניכרות בתפקוד היומיומי ובאינטראקציות בין אישיות.

הנה ההמלצות העדכניות בנוגע למספר שעות השינה המומלצות ליום

  • עוד באותו נושא:
  • שינה
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully