וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מזה 32 שנה: ארה"ב מתירה להומוסקסואלים לתרום דם

22.12.2015 / 15:00

מינהל המזון והתרופות האמריקאי הודיע אתמול כי יותיר להומואים לתרום דם, אבל במגבלה. השינוי נובע ככל הנראה מהתמורות שחלו בטיפול במחלת האיידס ומהתרופות החדשות

אימג'בנק GettyImages

המקרה של צ'ארלי שין מוכיח שאיידס זו מחלה של כולם

ארה"ב תאפשר לראשונה להומוסקסואלים לתרום דם – כך על פי החלטה של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), שהתקבלה אתמול (ב'). על פי הודעת FDA, קבלת התרומה תתאפשר תחת ההתניה כי תורמי הדם נמנעו מקיום יחסי מין עם גברים במשך שנה. בכך מצטרפת ארה"ב לשורה של מדינות נוספות המקיימות מדיניות זו, בהן בריטניה, יפן, צ'כיה, אוסטרליה, ניו-זילנד והונגריה.

"נסמכנו על ראיות מדעיות, ובתאם לכך החלטנו לעדכן את המדיניות שלנו", אמר סגן מנהל המרכז למחקר והערכה ביולוגיים ב-FDA, פיטר מרקס. עוד ציינו ב-FDA כי הם יעקבו אחר המדיניות החדשה ובהתאם למסקנות שיתקבלו, הם אף עשויים למתן עוד יותר את המגבלות שהציבו.

המגבלה המתייחסת להתנזרות מיחסי מין במשך שנה, נובעת מהחשש כי גברים עשויים לשאת את נגיף האיידס (HIV) מבלי להיות מודעים לכך, שכן הוא אינו גלוי בבדיקות מרגע ההידבקות ובמשך כמה חודשים. ההנחה היא, שאם שבטווח זמן של כמה חודשים עד שנה אנשים נדבקו בנגיף – הם יגלו זאת ויימנעו מלתרום דם.

איסור שעדיין קיים בישראל

האיסור על קבלת תרומת דם מהומוסקסואלים התקיים בארה"ב מזה 32 שנים, ואיסור מסוג זה עודנו קיים בישראל. מאחורי האיסור זה עומדת הסטטיסטיקה, ולפיה שכיחות האיידס בקרב הומואים גבוהה יותר מאשר אצל הטרוסקסואלים. נוהלי מד"א, המאושרים על ידי משרד הבריאות, אוסרים גם על קבלת תרומות דם מחולים קשים, ממשתמשים בסמים ומאנשים שלהם קעקועים, בשל החשש שנדבקו במחלות ונגיפים שונים, לרבות איידס.

החלטת ה-FDA התקבלה לאחר שנים שבמהלכן מחו פעילים למען זכויות להט"ב כנגד המדיניות הקיימת, שלטענתם מעמיקה סטריאוטיפים ומייצרת הדרה חברתית. "האיסור שהיה קיים עד היום הנציח את הסטיגמה שאיידס היא מחלה של הומואים", אמר ל-npr.com קלסי לואי, העומד בראש הארגון Gay Men's Health Crisis.

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
האם תרומת דם היא זכות אזרחית?/ShutterStock

ההחלטה הנוכחית, מסביר עו"ד עדי ניב-יגודה, מומחה למשפט רפואי ומרצה בבית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, נסמכת גם על תמורות שחלו בטיפול במחלה ובמאפייניה בשנים האחרונות. לדבריו, השימוש בקוקטייל התרופות לצורך דיכוי הנגיף, מאפשר לנשאים לתפקד היטב ולזכות לתוחלת חיים מלאה וכן ממזער משמעותית את סיכוני ההידבקות. מצד שני, האפידמיולוג ד"ר קנרד נלסון מבית הספר ג'ון הופקינס לבריאות הציבור אמר ל- npr.com כי: "הקהילה הגאה סבורה שתרומת דם היא זכות אזרחית, ואני לא חושב כך".

ניב-יגודה סבור כי החלטת ה-FDA – המאזנת בין הדאגה לבריאות הציבור לבין ערכים חברתיים – היא אכן הדרך הנכונה לצעוד בה. עוד הוא מאמין שההחלטה עשויה להשפיע על משרד הבריאות הישראלי לאמץ בעתיד מדיניות דומה. ועדה שהקימה שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן אמנם המליצה על ביטול האיסור הגורף על תרומת דם מהומוסקסואלים, אך המהלך לא הבשיל בסופו של דבר.

"נכון שגם ההגבלה הזמנית על קיום יחסי מין בעייתית", אומר ניב-יגודה, "אך יש לה בסיס רפואי – היא נועדה לצמצם את הסיכון שבהידבקות. מבחינה חברתית, יש הבדל מהותי בין שלילה גורפת של תרומת דם, לבין הגבלה זמנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully