וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: האנשים שנולדים עם יותר מ-10 אצבעות

20.12.2015 / 12:12

במקור מדובר בבעיה קוסמטית בעיקרה שנחשבת שכיחה יחסית ופוגעת יותר בבנים מאשר בבנות. בין אלה שסובלים מהפגם המולד - יש כמה אנשים מפורסמים שאתם מכירים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוהנדרי הרנדז גרידו, או בכינויו "24"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם שאלתם את עצמכם מה משותף לשחקניות האמריקניות הלי ברי וקייט הדסון, לאשת הטלוויזיה הוותיקה אופרה ווינפרי, ולטניסאית מריה שראפובה? יש לנו חדשות בשבילכם - הן כולן נולדו עם 11 בהונות ברגליים.

למרות שלרובנו יש 10 אצבעות בידיים ו-10בהונות ברגליים יש אנשים שנולדים עם המצב שקרוי פולידקטיליה - כלומר ריבוי אצבעות, שנחשב לפגם המולד השכיח ביותר של האצבעות והוא יכול להופיע הן בבהונות הרגליים והן באצבעות הידיים. המצב יכול להופיע באופן בלעדי והוא יכול לעבור באופן דומיננטי מהורה שנושא את הפגם לילדיו. יחד עם זאת, התופעה יכולה להופיע גם כחלק ממכלול של פגמים מולדים נוספים שעוברים לרוב באופן רססיבי (הורה בריא נשא מעביר לילד חולה).

קיימים מקרים נדירים יותר

בעוד שברוב המקרים מדובר על אצבע או בוהן אחת נוספת, ברגליים או בכפות הידיים, קיימים מקרים של 6 אצבעות בשתי כפות הרגליים או הידיים. יוהנדרי הרנדז גרידו, בן ה-37 מקובה, הידוע בכינוי בכינוי "24" הוא אחד מהמקרים המפורסמים בעולם של אדם עם 12 אצבעות בכפות הידיים ו-12 בכפות הרגליים. במקרים נדירים הרבה יותר, יש אנשים שנולדים עם עם מספר רב יותר של אצבעות, כמו ילד הודי שנולד עם 34 אצבעות ברגליים ובידיים.

אופרה ווינפרי, אמי טקס האמי 2008. Kevin Winter, GettyImages
גם לה יש 11 אצבעות, אבל ברגליים/GettyImages, Kevin Winter

מספר פגמים גנטיים נקשרו עם פולידקטיליה, בגנים שאחראיים על התפתחות הגפיים. הפגמיים הגנטיים קשורים לתהליך שבו נוצרות אצבעות עוד בתחילת ההיריון, שכולל את ההתארכות שלהן והחלוקה לאצבעות השונות. לאור זאת, מרבית המקרים בעולם המערבי מזוהים כבר במהלך ההיריון באמצעות בדיקות אוטראסאונד.

מה השכיחות?

התופעה שכיחה יותר בבנים בהשוואה לבנות, כשבעולם המערבי השכיחות של התופעה היא 2.3 מקרים לכל 1,000 לידות בבנים ו-0.6 ל-1,000 לידות של בנות. באנשים ממוצא אפריקאי ובאזורים מסויימים באסיה (בעיקר בסין) התופעה שכיחה בהרבה.

פולידקטיליה היא בעיקר בעיה קוסמטית ואינה מסוכנת בעיקר אם מופיעה כבעיה יחידה. האפשרות הטיפולית העיקרית היא באמצעות ניתוח לכריתה של האצבע או הבוהן העודפת. לרוב מומלץ להמתין עד לגיל שנה לפני ביצוע הניתוח על מנת להקטין את סיכוני הניתוח וההרדמה בגילאים צעירים.

  • עוד באותו נושא:
  • אצבעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully