וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: למה קטניות עושות בלאגן בבטן?

12.12.2015 / 9:00

עונת החמין הגיעה והקור של השבועות האחרונים רק מעורר את הרצון להכין את המאכל האהוב. הבעיה - אחרי סוף שבוע שאכלתם את התבשיל המשופע בקטניות, אתם עלולים לסבול מבטן רגיזה ומתופעות שכולנו מכירים. איך מתמודדים עם הבעיה?

יח"צ - חד פעמי

בווידיאו: מתכון לחמין חורפי

החורף הגיע ועימו מאכלי החורף האהובים, ובראשם החמין המסורתי. לצד הנחמה החמימה שמביא עימו המאכל האהוב מגיעות גם תופעות הלוואי הפחות נעימות – הגזים. מדוע חמין גורם לגזים, כיצד בכלל הם נוצרים במערכת העיכול ואיך אפשר להתמודד עם התופעה המביכה?

מערכת העיכול היא צינור אחד ארוך שמתחיל בפה ומסתיים בפי הטבעת. מכיוון שכך - כל הצטברות של עודפי גזים במערכת צריכה להשתחרר דרך אחד משני הפתחים הללו. עודפי גזים בדרכי העיכול העליונות לרוב נגרמים מבליעה של אוויר בזמן אכילה או שתייה, כתוצאת מלעיסת מסטיקים או שתיית משקאות מוגזים. עודפים אלה מופרשים באמצעות פעולת הגיהוק (גרעפס). בצד השני, גזים שנוצרים במערכת העיכול התחתונה הם תופעת לוואי נורמלית של חילוף החומרים של אותם חיידקים ששוכנים דרך קבע במעיים שלנו ושחיים איתנו בשיתוף פעולה. חיידקים אלה מסוגלים לפרק מזונות שגופנו מתקשה או אינו מסוגל לפרק ותוצרי הפירוק הללו הם גזים שונים לרבות מימן, פחמן דו חמצני ולפעמים מתאן.

החמין בפתח, המעי במתח

מזונות מסוימים מכילים חומרים שאינם מתעכלים באופן מלא ולכן מזונות אלה נוטים לעבור חלק משמעותי מהפירוק שלהם על ידי חיידקי המעיים. כשמדובר בחמין, המכיל באופן מסורתי שעועית ולעיתים סוגי קטניות נוספים, מדובר במאכל עשיר ברכיב שמכונה אוליגוסכרידים. אוליגוסכרידים הם למעשה מולקולות סוכר שמורכבות מכמה סוגים שונים של מונוסכרידים (בדרך כלל עד עשרה) ויוצרות פולימר ארוך. בגוף האדם לא קיים אנזים שמסוגל לפרק את המולקולות האלה. לכן, כאשר הן עוברות למעי הגס, משמשות המולקולות הללו כמזון לחיידקי המעי. החיידקים הללו חשובים מאוד לבריאות שלנו והכרחיים למשל ליצירת ויטמינים שונים שנספגים לתוך הגוף, כמו גם לייצור נוגדנים המסייעים להילחם בסוגים מסוימים של זיהומים. החסרון הוא כמובן שתופעת הלוואי של תהליכי חילוף החומרים שלהם הם הגזים שצריכים לצאת מתישהו, ולא תמיד העיתוי מתאים לנו.

חמין. נמרוד סונדרס
מגיע עם תופעות לוואי/נמרוד סונדרס

החמין כמובן אינו לבד. מזונות נוספים שנקשרו לייצור מוגבר של גזים במערכת העיכול כוללים עדשים, מוצרי חלב המכילים לקטוז, פרוקטוז וסורביטול הנמצאים בפירות ומשמשים גם כממתיקים מוספים ועוד רבים וטובים. בנוסף למזונות גם מספר הפרעות בדרכי העיכול יכולים להוביל לייצור מוגבר של גזים כדוגמת מחלת צליאק, אי סבילות למוצרי מזון שונים (אלגיה למוצר מסויים), רפלוקס, עיכוב בפעולות המעיים, תסמונת מעי רגיז וכיב קיבה.

איך מתמודדים עם בעיית הגזים?

שחרור של גזים הוא תופעה טבעית ובלתי נמנעת, מה שלא הופך אותה לפחות מביכה כמובן. על מנת להקל עליה ישנם מספר טיפים שיכולים לסייע בצמצום התופעה, גם אם לא ימנעו אותה כליל.

1. הגבלה של צריכת מזונות שידועים כמגבירים ייצור גזים לרבות שעועית, חומוס, כרובית וברוקולי.

2. הגבלה של צריכת מזונות שומניים כגון מזון מטוגן ובשר עם הרבה שומן.

3. פעילות גופנית מתונה הוכחה במחקר כמקלה על תדירות הגזים.

4. סיבים מסיסים כגון פשתן (עד כף אחת ביום) ושיבולת שועל נמצאו כמורידים את כמות הגזים.
.
5. פרוביוטיקה - חיידקים ידידותיים כגון לקטובצילוס גם הם יעילים לאנשים שסובלים מבעיות כאלה.

6. תרופות ללא מרשם כדוגמת פחם פעיל יכולות לספוח אליהן את עודפי הגזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully