וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם למוות בעריסה ומה ניתן לעשות כדי למנוע אותו?

6.12.2015 / 10:42

למרות שמדובר בנושא שנחקר במשך שנים רבות, עדיין אין תשובה מדעית אחת לגבי הסיבות למוות בעריסה. למרות זאת, הנתונים מראים כי מודעות לתופעה מסייעת בהורדת המקרים. האם המוניטורים שאתם שמים בחדרי הילדים יכולים לעזור?

יו טיוב

צפו: הנה דרך מתוקה להרדים תינוק

השבוע מתקיים שבוע "שינה בטוחה לתינוקות" שנועד להגביר את מודעות ההורים לגורמי סיכון למוות בעריסה. תופעת מוות בעריסה היא תופעה בה תינוקות מתים באופן פתאומי וללא סימני מצוקה מוקדמים, בעיקר בשעות הלילה. היא מתרחשת בעיקר בקרב תינוקות עד גיל שנה, כאשר השכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב תינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים.

למרות שנושא זה נחקר עשרות שנים, הסיבה למוות בעריסה עדיין לא ידועה. אולם מודעות לגורמי הסיכון הראתה בהחלט ירידה משמעותית במספר המקרים בישראל ובעולם. כך על פי נתוני משרד הבריאות בין השנים 2008-2011 התרחשו 150 מקרים של מוות בעריסה, כאשר כ-40 אחוזים מהתינוקות מתו בחודשי החורף (ינואר עד מרץ).

על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים בשנת 2014 מתו 27 ילדים ממות בעריסה ואילו השנה, נכון לנובמבר 2015, דווח על עשרה מקרים. על פי נתוני הארגון, מבין 37 המקרים, 17 מהם גרים ביישובים חרדיים (בני ברק, מודיעין עילית וקריית יערים). באופן כללי, כל המקרים המדווחים הם בקרב ילדים יהודים כאשר יש גם מקרים באוכלוסייה הבדואית בדרום, אך הם מבוססים על עדויות אישיות בלבד ולא דיווחים רישמיים.

חוסר תשומת לב, לא בעיה גנטית

"לא ניתן לאפיין אם במגזר כזה או אחר יש יותר מקרים, הנתון הזה אינו מוכר לי, אבל גם בהנחה והוא נכון, הרי שמדובר במוות שאינו נגרם במרבית המקרים מבעיה גנטית אלא מחוסר שימת לב של ההורים והתנהגות", אומר פרופ' גיורא פילר, מנהלת מחלקת הילדים ומנהל מעבדת שינה בבית החולים כרמל בחיפה. "היו עדויות על ריבוי מקרים בקרב בני משפחות של מעשנים או משפחות שחיו בצפיפות אבל שום אינו מדעי", הוסיף.

תינוק ישן. ShutterStock
מומלץ לא להשכב על הבטן בחודשים הראושנים לחייו/ShutterStock

מאחר והמוות קורה בשעות הלילה כאשר ההורים והתינוק ישנים, מדובר בדקות קריטיות להצלת התינוק, באם אפשר. על פי הרפואה המקצועית מוח אנושי ללא חמצן יכול לשרוד שלוש דקות בלבד. יחד עם זאת סביב הזמן הקריטי להצלת התינוק יש דיון ער ואמוציונאלי בקרב הרופאים העוסקים בכך.

האם המוניטורים יעילים?

אחד הדיונים הערים בנושא זה הם המוניטורים, בהם הורים רבים משתמשים כדי לנטר את שינתו של ילדם. עמדת האיגודים המקצועיים והן משרד הבריאות היא שמוניטורים (דוגמת בייבי סנס) אינם יעילים במניעת מוות בעריסה וזאת מאחר וחוות דעת מומחים ועבודות מחקר לא הוכיחו עדיין כי שימוש במוניטור הוא אפקטיבי. הדבר מוחרג בקרב קבוצות סיכון כמו ילדים הלוקים באי בשלות נשימתי, פגים לשעבר או מקרי של מוות בעריסה במשפחה. חשש נוסף בקרב המתנגדים הוא כי המלצה כזאת עלולה ליצור מצג שווא בקרב ההורים כי הם יכולים להשכיב את ילדם על בטנו (למרות ההמלצה שסותרת זאת) כאשר המוניטור עדיין לא הוכח כבעל הגנה מלאה על התינוק.

מצד שני, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים, יש כמה תומכים נלהבים במוניטורים, ביניהם פרופ' פילר. "עשיתי מחקר על בייבי סנס ואני מנהל מרפאת סיכון למוות בעריסה. במהלך השנים באו אליי לא מעט זוגות שהתמשו במכשיר והיה להם מקרה של אי בשלות נשימתית, המכשיר צפצף והם הגיעו אליי בזמן, נתתי להם תרופות וגילינו את זה", אומר פרופ' פילר. "נכון שהצפצוף של המכשירים מחריש אוזניים והוא מעיר את ההורים ולפעמים גם את התינוק עצמו, אבל כאשר זה קורה, התינוק לרוב חוזר לנשום בכוחות עצמו. אני יודע שהמתנגדים גם אומרים שיש למכשירים המון צפצופי שווא שמכניס את ההורים לחרדות מיותרות אבל אני באופן אישי מעדיף שיהיו חרדות מאשר מוות בעריסה".

עוד באותו נושא

למה הילדים שלכם ישנים פחות טוב בחורף, ומה אפשר לעשות?

לכתבה המלאה

המלצות להפחתת הסיכוי למוות בעריסה של ארגון בטרם

יש להשכיב את התינוק על הגב גם כאשר משכיבים אותו לשינת לילה ושינת יום.

יש להשכיב את התינוק על מזרון קשיח ולא רך - יש לוודא כי למזרון יש תו תקן.

את השמיכה המכסה את התינוק יש להדק מתחת לכתפיו ולהשכיבו בשליש התחתון של המיטה.

יש לשמור על סביבה בטוחה במיטת התינוק: הרחיקו חפצים רכים כגון: כריות, בובות, ושמיכות פוך, ושמרו מרחק מחוטי חשמל, רצועות של וילונות.

לא מומלץ להשתמש מגן מיטה. אין תיעוד שמגני מיטה מונעים חבלות, אולם יש תיעוד על מעורבותם במקרי לכידה של ראש התינוק וחנק.

יש להימנע מחימום יתר - טמפרטורת החדר המומלצת היא 22 מעלות.

אל תישנו עם התינוק במיטתכם. יש להשכיב את התינוק לישון במיטה נפרדת בחדר ההורים עד גיל 6 חודשים.

כדאי להשתמש במוצץ בעת ההשכבה - לתינוקות יונקים מומלץ לחכות לגיל 3 – 4 שבועות עד לביסוס ההנקה. אין לחבר את המוצץ בשרשרת או כל חיבור אחר היכול להוות גורם לחנק.

אין לעשן בסביבת תינוק - גם בריאותית וגם כדרך להימנע ממוות בעריסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully