וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לחולי סוכרת: האם הגיע הסוף לזריקות האינסולין?

29.11.2015 / 15:00

חוקרים ערכו ניסוי ראשוני בקרב 14 משתתפים חולים בסוכרת מסוג 1. התוצאות לדבריהם עשויות להיות "משנות משחק" עבור מאות מיליוני חולים שנאלצים כיום להזריק מדי יום אינסולין

מערכת וואלה!

צפו: סוכרת הפכה למגיפה שתוקפת גם ילדים צעירים

האם הגיע הסוף לזריקות היומיות שצריכים לעבור חולי סוכרת? אם להסתמך על ניסוי ראשוני שנערך באוניברסיטת קליפורניה ובאוניברסיטת ייל, התשובה עשויה להיות חיובית. מדענים הראו שאפשר לשחזר את ייצור האינסולין לתקופה של עד שנה על ידי חיזוק המערכת החיסונית.

במסגרת המחקר, שבוצע ב-14 בני אדם, לקחו החוקרים תאי T מגופם של הנסיינים והגדילו את הייצור שלהם פי 1,500 במעבדה. לאחר מכן התאים הוחזרו למחזור הדם, במטרה לשקם את התפקוד הנורמלי של ייצור האינסולין. בתום הניסוי הטיפול, שמיועד לחולי סוכרת מסוג 1 - נמצא בטוח ויעיל, אפילו עד שנה מתחילתו.

"זה יכול להיות משנה משחק עבור חולי סוכרת בכל העולם", אמר פרופסור ג'פרי בלוסטון, חוקר מטבוליזם ואנדוקרינולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו (UCSF). "באמצעות תאי T אנחנו יכולים למעשה לחנך מחדש את מערכת החיסון וייתכן שנוכל באמת לשנות את מהלך המחלה".

מגפה של העולם המודרני

נכון להיום יש 382 מיליון סוכרתיים ברחבי העולם, ועוד 316 מיליון אנשים עם ערכי סוכר גבוהים, שמועדים להפוך לחולים בקרוב מאוד. בשנת 2035 צפוי מספרם של חולי הסוכרת ברחבי העולם לעמוד על כ-600 מיליון. בישראל יש כחצי מיליון אנשים שסובלים מסוכרת, ורק מחציתם מאוזנים.

זריקת אינסולין. AP
עירוי אחד בשנה במקום זריקה יומיומית/AP

סוכרת מסוג 1 היא סוכרת נעורים, והיא נחשבת למחלה אוטואימונית המתאפיינת בהרס של תאי בטא בלבלב, מה שפוגע ביכולת הגוף לייצר אינסולין. הטיפול העתידי צפוי לא רק להפסיק את הצורך בזריקות אינסולין רגילות, אלא גם למנוע את התקדמות המחלה, מה שעשוי להציל את הסובלים מעיוורון וקטיעה מאוחר יותר בחיים.

התוצאות נצפו אחרי עירוי אחד

בניסוי החדש לקחו הרופאים כמות גדולה של דם המכילה 2-4 מיליון תאי T מחולים בגילאי 18-43 שאובחנו לאחרונה עם סוכרת. תאי ה-T הופרדו מהתאים אחרים ושוכפלו בתנאי מעבדה, לפני שהוחדרו בחזרה למחזור דם. התוצאות הראו כי למעלה מ-25 אחוזים מתאי ה-T בשהוחדרו לגוף בעירוי יחיד, עדיין נצפו בדגימות הדם של המשתתפים אחרי שנה אחת.

טיפול בתאי T עשוי להיות פיתרון לא רק לחולי סוכרת מסוג 1, אלא הוא גם עשוי לתת פיתרון עבור חולים במחלות אוטואימוניות, כגון דלקת מפרקים שגרונית וזאבת, ואפילו כטיפולים למחלות לב וכלי דם, מחלות נוירולוגיות והשמנת יתר.

  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully