וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: למה יש קשקשים על הראש ואיך נפטרים מהם?

27.11.2015 / 7:30

מדובר על תופעה שכיחה שפוגעת בעיקר בגברים. מה הסיבות שגורמות להופעת קשקשים והאם התופעה עלולה להעיד על מחלות אחרות? המדור שחוסך לכם את החיפוש בגוגל עונה על השאלות שלכם

קשקשים. ShutterStock
תופעה שכיחה. בעיקר אצל גברים/ShutterStock

קשקשת היא תופעה שכיחה מאוד שמופיעה בממוצע בכל אחד מבין חמישה אנשים במהלך חייהם. קיימות הערכות ממדינות צפון אמריקה ומערב אירופה שמדברות אפילו על כ-40% מהאכולוסיה. גברים סובלים מקשקשת יותר מאשר נשים וכך גם אנשים בעלי עור שמנוני יותר מאשר בעלי עור יבש.

השם הרפואי של קשקשת הוא פיטיריאזיס סימפלקס קפיליטי ולמרות שמדובר על תופעה נפוצה, הסיבה המדוייקת להופעתם לא תמיד ברורה. הקשקשת מאופיינת בפתיתי עור על גבי העור באזורים בהם גדל שיער, לרוב בקרקפת. ברוב המקרים הקשקשים נוצרים כתוצאה מהגברה של תהליך טבעי שכולל תחלופה מואצת של תאי עור ונשירה מואצת של התאים הישנים, מה שמלווה לעיתים בתחושת גרד בקרקפת או באזורים מעורבים אחרים (כמו גבות או זקן).

קשקשים אינם גורמים לנשירת שיער ולרוב ניתנים לטיפול בקלות יחסית. מחקרים מסויימים מצאו כי תזונה עשירה במלח, בפחמימות ואפילו שתייה מופרזת של אלכוהול עלולים להחמיר את התופעה - למרות שהמנגנון המדוייק לכך אינו ברור. אחד המנגנונים המשוערים לקשר בין תזונה לקשקשת הוא שתזונה עשירה בסוכר, במזון מעובד ובשומנים גורמת להפרשה מוגברת וקיצונית של אינסולין. האינסולין בין היתר יכול להשפיע על התאים שמפיקים את השומן ולהגביר את שמנוניות הקרקפת.

מגש סופגניות. ShutterStock
מזון עם הרבה סוכר ושומנים גורם לקשקשים/ShutterStock

קשקשים יכולים להופיע לתקופה קצרה ולעבור או להישאר לאורך זמן ואז להפוך לבעיה כרונית. לעיתים הם עלולים לגרום לגירוי ואדמומיות בעור הקרקפת. קיימים מצבים רפואיים מסויימים שעלול לגרום או להגביר הופעה של קשקשים:

מצבים רפואיים שקשורים להופעת קשקשים

1. זיהום פטרייתיים של העור. בשנים האחרונות הודות לזיהוי של הפטרייה מלסזיה גלובוסה נמצא שקיים קשר בין זיהומים בפטרייה זו לבין הופעת קשקשים וסבוריאה. במקרים של סבוריאה (seborrheic dermatitis) הקשקשת עלולה להיות קשה עם קשקשים גדולים ושמנוניים יותר שמופיעים במקומות נוספים בגוף פרט לקרקפת כמו מאחורי האוזניים, בית החזה והגבות.
2. מחלות עור כמו פסוריאזיס.
3. תגובות אלרגיות לחומרים שונים כולל שמפו ומוצרים שונים לטיפוח העור.
4. תגובה לטפילים בקרקפת כמו כינים.
5. הגיינה ירודה וחוסר הקפדה על חפיפת השיער.
6. שינויים במזג אוויר.

עוד באותו נושא

אני רק שאלה: האם צריך לנקות את השעווה מהאוזניים?

לכתבה המלאה

איך מטפלים?

שמפו ומוצרים רבים להקלה על קשקשים זמינים ורובם אינם דורשים מרשם רופא. חשוב לוודא שהשמפו נשאר למספר דקות על הקרקפת לפני השטיפה, שכן שטיפה מהירה מדי מונעת מהרכיבים הפעילים לפעול די זמן כדי להקל על הקשקשת. קיימים תכשירים טבעיים על בסיס שמן עץ התה שנמצאו יעילים במקרים מסויימים.

במצבים של קשקשת קשה כמו סבוריאה או במקרים שבהם התכשירים והשמפו נגד קשקשים אינם מסייעים בפתרון הבעיה, רצוי לפנות לייעוץ של רופא עור ולשקול שימוש בתכשירים שדורשים מרשם רופא. דוגמא לכך הם תכשירים שמכילים חומרים אנטי-פטרייתיים.


רוצים לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully