וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: האנשים שזוכרים הכל

29.11.2015 / 10:13

מדובר על עשרות מקרים שתועדו על ידי המדע של אנשים עם זיכרון אוטוביוגרפי פנומנלי שמצליחים לזכור תאריכים, מזג אוויר, מאורעות ושמות, גם עשרות שנים אחרי. נשמע טוב? ובכן, לא תמיד

זיכרון. ShutterStock
אנשים בעלי זיכרון אוטוביוגרפי יוצא דופן/ShutterStock

כולנו היינו רוצים זיכרון טוב יותר, אבל עבור עשרות אנשים ברחבי העולם זיכרון טוב הוא לא סיסמא אלא דרך חיים. מדובר באנשים בעלי זיכרון פנומנלי שמאפשר להם לזכור כל מאורע וכל מצב שעברו בחייהם על בסיס יום-יומי. המצב המכונה היפרתימזיה (Hyperthymesia) מתאר אנשים בעלי זיכרון אוטוביוגרפי יוצא דופן שמאפשר להם לזכור למשל אילו אירועים התרחשו בכל תאריך נתון, לרוב מגיל ההתבגרות ואילך. חלקם אפילו מסוגלים לציין מה היה מזג האוויר בתאריך מסויים. הם מסוגלים לזכור אילו בגדים הם לבשו, עם מי הם נפגשו באותו יום, ומה הם אכלו לארוחת צהריים, אפילו עשרות שנים לאחר האירוע המקורי.

בניגוד לאנשים שיש להם זיכרון טוב או שפיתחו טכניקות שונות כדי לשנן ולאחסן יותר מידע מהאדם הממוצע, האנשים שנולדים עם היפרתימזיה מסוגלים "לראות" בראשם את האירועים והמצבים שחוו במהלך חייהם הבוגרים ללא כל מאמץ מודע. למרות שדיווחים על אנשים בעלי יכולות זיכרון יוצאות דופן תוארו במרוצת ההיסטוריה רק בשנת 2006 הוגדרה באופן רישמי ההיפרתימזיה.

"גוגל אנושי"

אחד המקרים הידועים של אדם בעל יכולת כזו הוא בראד וויליאמס מוויסקונסין שבארה"ב. הזיכרון הנרחב שלו מאפשר לו להיזכר כמעט בכל אירוע חדשותי או בכל חווייה אותה חווה בכל תאריך שנוקבים בו. בראיונות לתקשורת הוא נוהג לתאר את עצמו "כסוג של גוגל אנושי". מקרה נוסף של אישה בשם ג'יל פרייס תואר על ידי חוקרי זיכרון מאוניברסיטת קליפורניה באירווין. כמו וויליאמס גם ג'יל פרייס מסוגלת לענות על שאלות כמו מה היה מזג האוויר ביום נתון או מה הייתה הידיעה ששודרה בחדשות לפני עשרות שנים – ללא קושי.

צפו בבראד וויליאמס מתארח אצל ג'ימי קימל

עבור רובנו הפעולה של לזכור דבר שאינו משמעותי היא קשה עד בלתי אפשרית. בכל רגע נתון אנו מוקפים בגירויים חזותיים וקוליים אותם אין אנו זוכרים אפילו דקות או שעות לאחר מכן. מה שמייחד את הזיכרון של האנשים עם ההיפרתימזיה היא היכולת לעגן בזכרונם פרטים שלכאורה לא מעוררים עניין או רגש ואינם בעלי משמעות אישית או לאומית – שתסייע לשמר אותם בזיכרון בהמשך החיים. ייתכן ומוחם מצליח לקטלג את המידע בצורה שהיא שונה מהאופן שבו המוח של רוב בני האדם פועל.

אבל לזיכרון הטוב יש גם מחיר. אנשים שניחנו ביכולות הזיכרון הללו מתארים גם שאותו "יתרון" מערים קשיים רבים למשל במערכות יחסים. הסיבה היא פשוטה - שכן הם זוכרים כל פרט, כל שיחה וכל אירוע שקרה – לטוב ולרע. קשה או אפילו בלתי אפשרי לנהל ויכוח זוגי שגרתי עם אדם שזוכר כל דבר ובטח שבלתי אפשרי לשקר להם.

  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully