וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעיל, צעיף ומשקפי שמש: למה חשוב להגן על העיניים גם בחורף?

22.11.2015 / 10:17

קרינת השמש היא בלתי נראית ועלולה לגרום נזקים לעיניים גם במצב של אור חלקי. אז מדוע רובנו מתעלמים מאזהרות האופטיקאים ומתעקשים לאחסן את משקפי השמש בתיק מיד עם הגשם הראשון?

משקפי שמש בחורף. ShutterStock
פריט אופנתי אחד שאינו מושפע מעונות השנה/ShutterStock

מדי שנה בעונה זו רובנו כבר אחסנו את חולצות הטי-שרט, בגדי הים, המכנסיים הקצרים והשמלות עמוק בתוך הארון, ופינינו את המדפים לטובת הסריגים ושאר הבגדים המחממים. עם זאת, ישנו פריט אופנתי אחד שאינו מושפע מעונות השנה וגורמי הרפואה אף ממליצים להשתמש בו לאורך כל השנה, גם אם אנו מקשרים אותו באופן אוטומטי עם הקיץ. כן, מסתבר שמשקפי השמש שלנו נחוצים גם בעונה זאת של השנה כשהגשמים כבר מתדפקים על החלון ומרטיבים את הרחובות.

רבות כבר נכתב על מסכת הנזקים שעלולה לגרום קרינת ה-UV המגיעה מהשמש היישר לעיניים שלנו. קטרקט, פגיעה ברשתית, פטריג'יום (תבלול) ומה לא. אך האם האזהרות רלוונטיות גם לחורף והאם עלינו להיזהר גם בתקופת גשומה במהלכה קרני השמש חלשות ורחוקות יותר? ולמה חשוב שנקפיד להרכיב משקפי שמש על העיניים גם כשאנחנו בחופשת סקי?

"חשוב לדעת שקרינת השמש עצמה בלתי נראית אך היא למעשה מתלווה לאור שמגיע מהשמש", מסביר האופטומטריסט דקל דרור מאופטיקנה, "לפיכך ייתכן מצב של אור חלקי עקב עננות או תנאי מזג אויר שונים, אך רמת הקרינה תישאר עדיין חזקה ומזיקה".

לא כולם ממהרים להגן על העיניים בחורף

מזג האוויר השורר בארץ בתקופת החורף נחשב אטרקטיבי במיוחד עבור תיירים ממדינות קרות וגם עבורנו הישראלים, הוא משחרר אנחת רווחה מהקיץ המהביל, אבל עם זאת אין לטעות. הטמפרטורות הגבוהות אמנם חלפו, אבל נזקי הקרינה נשארים גם במהלך העונה הקרירה בעיקר בשל העובדה שהקרינה מתלווה תמיד לאור השמש, ורמת הסיכון לעיניים גבוהה כמעט כמו בקיץ.

לדבריו של דקל, קרינת UV מהשמש עלולה להזיק גם באור חלקי או בשעת השקיעה. "כאמור, מדובר בקרינה בלתי נראית ולכן המודעות להגנה מפניה אינה גבוהה. כך יוצא שרבים מתעלמים מחשיבות משקפי שמש המסננים קרינה בצורה איכותית ורוכשים משקפיים בהם סינון הקרינה אינו וודאי. בזמן שקיעה הסכנה כפולה, "אנשים נוטים להתבונן בשקיעה הרומנטית אך שוכחים שלמעשה הם מסתכלים ישירות על השמש וסופגים מנות גבוהות של קרינת UV, אפילו שהשמש נמוכה ברקיע. לכן שימרו על רומנטיקה, אבל הפחיתו בקרינה".

משקפי שמש בחורף. ShutterStock
כל מי שנמצא בקרבת שלג צריך להיזהר יותר מהרגיל/ShutterStock

כדאי לדעת שלאלו העוסקים בספורט כמו ריצה, רכיבת אופניים, פעילות ימית, סקי וסנובורד חשוב יותר מכולם להקפיד על הרכבת משקפי שמש בעלי רמת סינון מלאה ואטימה של האור מצדי המשקפיים. השהות הממושכת בחוץ והחזרי הקרינה מהשלג, מהמים וממשטחים מבריקים חושפים אותם במהלך פעילותם לרמות גבוהות מהרגיל של קרינת שמש שעלולה לגרום נזקי עיניים בטווח הקרוב ובמיוחד בטווח הרחוק.

קרינת UV בשלג כמעט מוכפלת

למעשה כל מי שנמצא בקרבת שלג צריך להיזהר יותר מהרגיל, זאת בשל השתקפות של קרני השמש ויצירה של רמות בוהק מסוכנות. "קרינת UV משפיעה גם בפגיעה לא ישירה", מציין דקל, "כאשר היא מוחזרת מעצמים בסביבה כמו במקרים של שלג וסקי עד כדי הכפלת כמות הקרינה פי 1.8 ממצב רגיל". לכן אם אתם יוצאים לחופשת סקי, הקפידו להצטייד במשקפי שמש איכותיים המסננים בצורה מלאה את הקרינה, גם בזויות העין.

כיום ניתן למצוא משקפי שמש רבים ואיכותיים עם ציפוי AR (אנטי-רפלקס) שמונע השתקפות חוזרת מהמשטח הפנימי של עדשות המשקפיים ומשפר את האיכות האופטית של העדשות. ציפוי AR הופך להיות סטנדרט קבוע בכל משקפי ראייה ושמש מכל סוג.

"באופן דומה, סינון קרינת UV במשקפי ראייה מומלץ מאוד, וקיים ברוב עדשות המשקפיים האיכותיות. הסינון חשוב גם אם לא מרכיבים אותם כל הזמן במקום מואר או מחוץ לבית".
מכיוון שקרינה אולטרה-סגולית היא המסוכנת ביותר לעין, יש להקפיד ולהשתמש במשקפי שמש איכותיים אשר מסננים את קרינת ה- UV ברמה של 100% או קרוב לכך. המלצה נוספת היא להשתמש במשקפי שמש בהם העדשה גדולה או קמורה ומכסה את האפשרות של כניסת אור וקרינה מזיקה בצדי המשקפיים. כדאי לדעת שצבע עדשת המשקפיים אינו קשור לרמת סינון הקרינה וניתן למצוא משקפי שמש בהירים עם סינון קרינה מלא.

הכינו גם את משקפי הראייה

טכנולוגיות מתקדמות ושיטת ליטוש פנימית של עדשות משקפיים, מאפשרות הכנת משקפי ראייה עם מרשם אופטי גם במסגרות גדולות וקמורות עד רמת מרשם מסוימת. כך שגם מי שזקוק למשקפי ראייה יכול ליהנות ממשקפי שמש אופטיים איכותיים שמאפשרים לו לראות היטב מרחוק ולקבל הגנה מלאה מפני קרינת UV.

לפיכך, מי שזקוק למשקפי מולטיפוקל למרחק, יוכל להרכיב משקפי שמש עם עדשות מולטיפוקל, עם עדשות כהות המאפשרות ראייה טבעית לקרוב, לרחוק ולמרחקי ביניים. משקפיים אלו נחשבים לבשורה החדשה ביותר, גם אם הם לא משמשים לקריאה אך עדיין מאפשרים ראייה טובה לכל הטווחים, ועדיפים על פני משקפי שמש המאפשרים לראות היטב רק למרחק.

אל תתנו לחורף לתפוס אתכם ללא משקפי שמש

וואלה! NEWS בשיתוף אופטיקנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully