וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: האם האוזניים והאף גדלים ככל שמתבגרים?

20.11.2015 / 7:00

האם באמת מדובר על איברים שגדלים ואם כן, בכמה בדיוק הם גדלים כל שנה? ד"ר עידן גורן חוסך לכם את החיפוש בגוגל ועונה על השאלות שמעסיקות אתכם

אוזניים. ShutterStock
למה האוזניים שלך נראות כל כך גדולות?/ShutterStock

בוודאי שמתם לב לכך שככל שמתבגרים כך האף והאוזניים הולכים וגדלים. אחד ההסברים שניתנו לתופעה הזו היא העובדה ששני האיברים הללו בנויים מסחוס ולכן ההשערה הייתה כי סחוס ממשיך לגדול גם כאשר הגוף מזדקן. במציאות, זה לא נכון והסיבה האמיתית לאף והאוזניים שלנו להמשיך לצמוח היא התוצאה של תהליך פיזיקלי בסיסי - כוח המשיכה.

כדי להבין טוב יותר את הרקע ננסה להבין קצת מהו סחוס, איך הוא גדל ומדוע כמו דברים רבים אחרים, גם הוא נחלש עם הזמן. סחוס הוא סוג של רקמת חיבור בגוף, רק שבשונה מעצמות למשל, הוא פחות דחוס ויותר אלסטי. סחוס נמצא במקומות רבים בגוף כדוגמת מפרקים (כמו בברכיים), בקצה הצלעות (האזור בו הצלעות מתחברות לעצם החזה), וגם באזורים כמו קנה הנשימה, האוזניים והאף.

הכל בסחוס

היתרונות של סחוס הן יכולותיו ליצור מבנים יציבים בעלי רמות דחיסה שונות אך גם לאפשר תנועות ובלימת זעזועים באזורים שונים בגוף. ידוע כי במחלות מסויימות - כפי שקורה באורגנומגליה - חוזרים הסחוסים לצמוח ולגדול גם לאחר הפסקת תהליך הגדילה. אך האם הדבר נכון גם לגבי תהליך הזדקנות נורמלי? מחקרים הראו בדיוק ההיפך. מספר התאים הנמצאים בסחוס שלנו אינו משתנה באופן משמעותי עד גיל 40. לאחר מכן, למעשה מספר התאים דווקא יורד עד פי 1.8 בהשוואה לכמות בגיל צעיר.

איש זקן קורא עיתון. ShutterStock
סנטימטר אחד ב-50 שנים/ShutterStock

למרות זאת, מחקרים הראו כי אוזניים מתארכות ב-0.2מילימטרים בשנה ככל שמתבגרים. כדי לבחון את המידע הזה בשנת 1993 קבוצת חוקרים מדדה את האוזניים של קבוצה של 206 אנשים בני 30 ומעלה שנבחרה באקראי. מעקב ארוך שנים הראה שאוזניים אכן גדלו בממוצע ב-0.22 מילימטר לשנה. בחישוב קצר מדובר על כסנטימטר ב- 50 שנים. נתונים ממחקרים יפניים ואיטלקיים שנערכו מאוחר יותר הראו תוצאות דומות.

מודל הכרישים וכוח המשיכה

אחת הדוגמאות בטבע לתופעה שבה הסחוס ממשיך וגדל כל החיים מגיעה מהים, מהכרישים. אצל הכרישים תהליך הגדילה נמשך כל חייהם, והוא מיוחס ברובו לגדילה בלתי פוסקת של סחוסים, שמהווים את רוב השלד של הכרישים. למזלנו, זה לא קורה בבני אדם.

אם כך הגורם האמיתי לגדילה לכאורה של האף והאוזניים שלנו הוא ככל הנראה לא אחר מאשר כוח המשיכה. כאשר אנו מתבגרים, סיבי הקולגן והאלסטין, שהם אבני הבניין העיקריות של הסחוס שלנו, מתחילים להיחלש כך שבפועל מרכיבי הסחוס מתחילים להימתח ולשקוע מה שהופך אותם ל"גדולים" יותר. נוסף על כך גם העור שלנו, אשר תומך על אותם מבנים מבחוץ גם כן מכיל סיבי קולגן ואלסטין מה שהופך גם אותו לרפוי יותר וכך אותו תהליך בעצם מועצם.


רוצים גם לשאול את ד"ר גורן שאלה? כיתבו לנו למייל או לעמוד הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully