וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 צמחים שיסייעו לכם להפחית נפיחות בבטן

אבי ציטרשפילר

16.11.2015 / 8:00

סובלים מבטן נפוחה או מקשיים במערכת העיכול? צמחי מרפא רבים מכילים חומרים המשפרים את פעולתה של מערכת העיכול ויכולים לסייע בהפחתת הנפיחות ובהקלת תסמינים לא נעימים אחרים

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
תחושת בטן מלאה ונפוחה יכולה להגרם בגלל מספר סיבות/ShutterStock

נשים רבות וגם גברים, סובלים מנפיחות בבטן. בעיה טורדנית זו אינה בהכרח קשורה למשקל עודף, וגם אנשים רזים עשלולים לסבול ממנה. נפיחות בבטן נגרמת בעקבות שיבוש במערכת העיכול שמוביל לגזים, צרבות ותחושת בטן מלאה ונפוחה. אלה עלולים להיווצר בגלל מספר סיבות: קשיים בספיגת המזון, פגיעה באיזון החומצי בקיבה, קשיים בפריסטלטיקה (תנועתיות), פגיעה בתאי הריר במערכת העיכול, זיהומים, דלקות במערכת העיכול, כבד שאוגר שומנים ופסולת, חוסר באנזימי עיכול ומתח ועומס לאורך זמן.

לעולם צמחי המרפא יש מספר פתרונות טבעיים שיכולים להקל על בטן נפוחה ועל התופעות הנלוות לה:

פפאיה. ShutterStock
מכילה אנזים משפר עיכול. פפאיה/ShutterStock

1. פפאיה

פרי הפפאיה מכיל אנזים משפר עיכול שנקרא פפסין. האנזים מקל על עיכול מזונות קשים כמו בשר, יוצר תחושת מלאות ותומך בהגברת הספיגה ובניצול יעיל של רכיבי המזון. הפפאיה שייכת לקטגוריית צמחים משפרי עיכול וספיגה, לצמחים אלה יש איכות מרירה שמייבשת ומשקמת את מערכת העיכול. כשרכיבי המזון לא מתפרקים ביעילות, הם מגיעים למעי הגס ובדרך החוצה מתבצע פירוק חיידקי שתוצרתו היא גזים. הגוף צריך סיוע בפירוק המזון ולכן צמחים משפרי עיכול וספיגה מסייעים להגברת הפעולה העיכולית. צמחים נוספים שיכולים להועיל: קליפה של מנדרינה, פפריקה חריפה, פלפל שחור וג'ינגר.

עוד באותו נושא

7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן

לכתבה המלאה
שורש כורכום. ShutterStock
מאזן את החומציות במערכת העיכול. שורש כורכום/ShutterStock

2. כורכום

בכורכום יש חומר פעיל הנקרא כורכומין המכיל תכונות נוגדות חמצון. כורכום ידוע כצמח המאזן את החומצה בגוף ומסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול. חומציות לא מאוזנת בגוף גורמת לנפיחות ותחושת כבדות. במקרים מסויימים יש בגוף עודף חומציות ואז כדאי לצרוך שורשי אסטרגלוס ועלי פיליפנדולה.

לא רק לעיכול - 7 סיבות בריאות לאכול כורכום

צמח שן הארי. ShutterStock
משפיע על רמות השומן בכבד. שן הארי/ShutterStock

3. שורשי שן הארי

שורשי שן הארי משפיעים על רמות השומן בכבד, מנקים אותו ובכך מסייעים להפחתת נפיחות וגזים. שורש שן הארי משתייך לקטגוריית צמחים תומכי כבד מאחר והוא מסייע לכבד להתנקות מרעלים ומשומנים ולחזור להיות איבר סינון ואגירה תקין. השורש מתאים גם במקרים של מערכת העיכול בריאה, שזקוקה רק לתמיכה עדינה, ולכן ניתן להשתמש בו במשך תקופות ארוכות.

צמח לענה. ShutterStock
מרירה, אבל מאוד עוזרת לכבד. לענה/ShutterStock

4. לענה שיחנית

לענה שיחנית (שיבה) היא צמח מר, שחליטה שלו משפרת את העיכול ומונעת גזים. צמחים מרים תומכים בכבד וגורמים למערכת העיכול לעבוד ביעילות. בתוך העלים המרים בולטים העלים הירוקים - אלה מספקים לגוף את אנזימי העיכול שמסייעים בהפחתת נפיחות. אפשרויות נוספות לצמחים מרים הן: זרעי סלרי, ארטישוק - על כל חלקיו העליונים, תה ירוק, קפה שחור, זיתים כתושים מרים ועלים ירוקים מרים כמו רוקט.

אוהבים מאכלים מרירים? מה זה אומר על האישיות שלכם?

שורש ליקוריץ. ShutterStock
משקם תאים במערכת העיכול. ליקוריץ/ShutterStock

5. ליקוריץ

הליקוריץ ושורש הליקוריץ שייכים לקטגוריית צמחים מרככים, מגנים ומשקמי תאי ריר במערכת העיכול. אם אין ליקוריץ זמין, פרי האננס גם הוא מתאים – הפרי מכיל אנזים בשם ברומילין, שידוע אף הוא כמשפר עיכולי. צמחים נוספים העונים על אותו צורך: שורש חוטמית (שושנת הקציר) ואבקת קליפת עץ הבוקיצה (אולמוס).

הוא יכול גם לסייע לכם לשמור על חיוך בריא

קמומיל. ShutterStock
להקלה על כאבים ולשיפור הספיגה במערכת העיכול. פרחי קמומיל/ShutterStock

6. קמומיל

פרחי קמומיל שייכים לקטגוריית צמחים נוגדי דלקת וכאב בהקשר של מערכת העיכול. הקמומיל מכיל רכיבים מרירים משפרי עיכול ומונע היווצרות גזים הגורמת לנפיחות בבטן. לקמומיל גם סגולות של נוגד דלקת וכאב, מגביר ספיגה ומרכך. השפעת פרחי הקמומיל תחזיר לאיזון את מערכת העיכול תוך הפעלת מספר מנגנונים במקביל. צמחים נוספים העונים על אותו הצורך: שורש כורכום, שורש ג'ינג'ר וזרעי אניס.

עוד סיבה לשתות תה קמומיל: הוא מוריד את הסיכוי לסרטן בבלוטת התריס

מרווה ריחנית. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נוגד זיהום. מרווה ריחנית/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

7. מרווה

צמח המרווה הוא צמח נוגד זיהום המסייע בהתמודדות עם דלקות כבד ועם שיפור התנועה הלימפתית. את צמח המרווה ניתן להשיג בישראל במגוון סוגים ומינים לבחירה. צמחים נוספים העונים על צורך זה הם: שום, לענה שיחנית, שורשי אכינצאה, עלי געדה, עלי קורנית, עלי צתרה ורודה, עלי מרווה רפואית ופרחי קלנדולה.

גדילן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מסייעים לכבד להתנקות מרעלים. זרעי גדילן/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

8. זרעים של גדילן

נטילת זרעים של גדילן מסייעת לכבד לתפקד ביעילות ולנקות את עצמו מרעלים. הגדילן נמנה על קבוצה של צמחים משלימי אנזימי עיכול, והם מהווים תפקיד חשוב בנקיון והפחתת השומן בכבד. פרט לשימוש בזרעים, גם גבעולי הגדילן מכילים את הרכיבים המסייעים בנקיון הכבד. אופציות נוספות הן שימוש בעלים ירוקים מכל המינים ובמיוחד צמחי ליקוט מהטבע כמו חובזה (חלמית), סלק בר, חרדל ועולש.

עלי מנטה. ShutterStock
עוזרת לכם להרפות. מנטה/ShutterStock

9. עלי מנטה

לעלי המנטה איכות מרירה התומכת במערכת העיכול ומשפרת את הספיגה. המנטה תורמת ליכולתו של הגוף לשחרר גזים כלואים, מכיוון שהיא מרפה את הטונוס של סוגרי מערכת העיכול ומאפשרת לה לפנות גזים ביעילות, ולא לאגור אותם.

חם לכם? גם עם זה המנטה יכולה לעזור

לואיזה ורבנה. ShutterStock
מרגיעה את הגוף ואת המערכת ההורמונלית לואיזה ורבנה/ShutterStock

10. לואיזה ורבנה

לואיזה ורבנה שייכת לקטגוריית הצמחים המרגיעים שמרפים ומרגיעים את הגוף ואת האזור ההורמונלי. כאשר הגוף רגוע, מערכת העיכול עובדת טוב יותר והנפיחות יורדת. אפשרויות נוספות: פרחי ועלי טיליה, פרחי ועלי עוזרר ועלי נפית החתולים.

אפשר גם לשלב כמה סוגי צמחים:

חליטה מומלצת: ערבבו בכמות שווה פרחי קמומיל, קליפות מנדרינה (ניתן לאסוף בבית ולייבש לאחר הקילוף), עלי מנטה, פרחי טיליה ועלי קורנית. יש לחלוט ולשתות כל יום 3-5 כוסות חליטה, כשבכל כוס כפית מצמחי התערובת החלוטה. יש להרתיח מים במשך 10 דקות, לשים כפית חליטה, לסנן ולשתות.

מרתח מומלץ: הצטיידו בשורשי שן הארי, שורשי ליקוריץ ושורשי ווטניה. השרו ללילה כפית בכוס מים מהברז, הרתיחו את המים עם הצמחים לעשר דקות בבוקר, המתינו לקירור המים, סננו ושתו.

אבי ציטרשפילר הוא תבלינאי, הרבליסט ובעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully