וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תורם יותר לירידה במשקל, משקאות "דיאט" או מים?

13.11.2015 / 8:00

ממתיקים מלאכותיים הם מהחומרים השנויים במחלוקת בעולם הבריאות. מחקר מטא אנליזה שסקר מאות מחקרים שנעשו בתחום, טוען שלפחות בדבר אחד אין עוררין - הם תורמים לירידה במשקל

צילום מסך

צפו: כמה סוכר יש בשתייה הממותקת שלכם?

עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם צורכים ממתיקים מלאכותיים במשקאות שלהם, בתקווה לחסוך כמה קלוריות מהכמות היומית. חוקרים מאוניברסיטת בריסטול בבריטניה, החליטו לבדוק אם זה באמת עובד וביקשו לדעת בוודאות אם השימוש בהם מסייע לאנשים להוריד קלוריות ולרדת במשקל. המחקר, שפורסם בכתב העת הבינלאומי להשמנה, הוא הגדול ביותר שהשווה איך הממתיקים המלאכותיים עובדים על ילדים ומבוגרים כאחד.

החוקרים בחנו 240 מחקרים שונים שנעשו בבני אדם ו-90 מחקרים נוספים בבעלי חיים. המחקרים כללו ממתיקים מלאכותיים כמו סכרין, אספרטיים, סוכרלוז וסטיביה. אף אחת מהדיאטות לא הגבילו את צריכת הקלוריות של המשתתפים, והן כללו רק שילוב ממתיקים מלאכותיים בתוכה. חלק מהמחקרים ערכו השוואה בין ממתיקים מלאכותיים לסוכר רגיל, ואילו אחרים השוו שתייה ממותקת בממתיקים מלאכותיים למים.

באמת יותר טוב ממים?

המחקר הנוכחי מצא כשבמקרה שממתיקים מלאכותיים החליפו סוכר בתזונה, ילדים ומבוגרים הפחיתו בצריכת הקלוריות שלהם וירדו במשקל. כאשר משקאות ממותקים עם ממתיקים מלאכותיים, מה שמכונה "דיאט", החליפו את צריכת המים של אדם, על פי הממצאים, הם הורידו יותר קלוריות ואיבדו יותר משקל. על פי הערכות החוקרים אחת הסיבות לכך לכך נובעת ככל הנראה מכך שממתיקים מלאכותיים לא מעלים את תחושת הרעב ואת הצורך בסוכר. אמריקאי ממוצע צורך 350 קלוריות מדי יום רק מסוכר - פי שניים מהכמות המומלצת.

כוס מים. ShutterStock
אז מה עדיף, כוס מים או כוס של שתיה ממותקת בממתיק מלאכותי?/ShutterStock

ממתיקים מלאכותיים נמצאים תחת בדיקה של חוקרים במשך עשרות שנים והם נקשרו בעבר לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2. מחקר שפורסם לפני שנה במגזין הרפואי היוקרתי NATURE דיווח כי אספרטאם, סוכרלוז, וסכרין גורמים להפרעות באיזון הסוכר בדם. החוקרים הסיקו כי האופן שבו ממתיקים מלאכותיים מובילים לשינוי במאזן הסוכר עלול לגרום בסופו של דבר למחלת הסוכרת, והוא נובע מההשפעות השליליות של ממתיקים מלאכותיים על חיידקי המעי הטובים. הממצאים האלה מעלים ספקות לגבי מה מסוכן יותר, סוכר רגיל או צריכה של מוצרים דיאטטיים המכילים ממתיקים מלאכותיים. אם מדברים על דיאטה כאמור, למחקר הנוכחי יש תשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully